4 søgemaskineoptimerings tips til din webshop

SEO tips til din webshop

De personer der driver en online webshop eller butik online, har ofte flere opgaver på een gang, det involverer såvel at man sørger for at ens butiks hjemmeside er korrekt opbygget – at den konverterer og er meget let at bruge for dine besøgende.

Du skal derfor tænke primært, er hjemmesiden let at bruge for mine kunder, er det let at navigere rundt i, og er den nem at betjene – hele vejen fra at finde produkter, i menuerne, søgefunktioner og er præsentationen af produkterne også korrekt og så de tiltaler kunden.

Det er meget vigtigt – at dine kunders oplevelse af webshoppen er positiv, for søgemaskiner er ikke dumme, og når folk forlader siden meget hurtigt efter ankomst, vil du sandsynligvis blive nedrangeret – fordi din brugbarhed på siden er ret lav – hvilket resulterer i at mange folk vender tilbage til eksempelvis deres google søgning, og finder en lettere forståelig side.

Forhold dig til hvordan dine kunder reagerer og forhold dig til dine konkurrenters måde at lave en webshop på – men det skal faktisk helst være danske webshops. Udenlandske shops fungerer nemlig oftest noget anderledes… Der er stor forskel på hvordan en dansker vælger at bruge en webshop, til andre lande rundt i verden.

I nogle lande ligger indkøbskurven f.eks. altid i venstre side i toppen af en menu – og i Danmark ligger den oftest i højre øverste side.

Men hvor skal du så starte?

Du kunne jo eventuelt starte med at kigge på hvilke varer er lettest omsættelige for din webshop, hvilke produkter tjener du flest % på, samt hvilke produkter er der mindst håndtering og support på – for din tid er penge, og den tid kan du lige så godt bruge på at få lavet så meget som muligt for din egen webshop – for at sælge mere.

seo bureau københavn

Onpage SEO

Søgemaskineoptimering af produkttekster

Derudover – er indholdet på din side også yderst vigtig, det er meget vigtigt at du bruger en del ord på at beskrive din produkter, at der er skrevet en ordentlig tekst – og den tekst skal du enten selv skrive, eller få folk til at skrive. Du må absolut ikke kopiere noget ude på nettet – da du så risikerer at få duplicate content (eller oversat til dansk – kopieret indhold).

En god produkt tekst bør være let læselig, være søgemaskine optimeret med cirka en ”keyword density” på omkring 1.5-2% og have produktets navn eller en kort beskrivelse i en overskrift osv. Du kan læse meget mere om de vigtigste ting ifht. SEO her.

Du vil sikkert også gerne, at dine kunder køber mere end en vare – at de køber et eller flere tillægsprodukter – så her ville det være meget smart at du også fremviser ”Relaterede produkter” eller ”Andre kunder købte også disse varer” – som er kædet sammen til den vare de nu har i deres indkøbskurv.

Sørg for at dine titler og beskrivelser på siden er sigende

Når du kommer ind på en shop på en søgning efter cykelslanger, hjælper det ikke noget – at din titel på siden er ”Danmarks billigste cykelslanger”, din beskrivelse er ”Find billige dæk og slanger lige her på en af Danmarks største webshops” – og produkterne der så præsenteres er bildæk og scooter dæk.

Det er meget vigtigt, at dine titler og beskrivelser rent faktisk passer med det de får at se på siden – og ikke en eller anden tilfældigt samling af produkter, som slet ikke har noget at gøre med deres søgning.

Husk at lave overskrifter der indeholder dine vigtige søgemaskine ord.

Nu har du skrevet de rette søgemaskine titler og beskrivelser om dine cykelslanger, så nu er det tid til at skrive nogle overskrifter. Det kunne eksempelvis være

Vælg den rette slange

Hvilken type cykel søger du en slange til?

Slangens størrelse er afgørende

Osv.

Imellem disse overskrifter begynder du så at skrive tekster – der skal aldrig stå to overskrifter lige efter hinanden af samme type – h1 sammen med h2 er ok og h2 sammen med h3 er ok –men h2 sammen med h2 er ikke ok.

Du skriver i nærheden af 5-10 linjer (minimum) imellem hver overskrift, og husker indimellem at bruge (men ikke for ofte) – en kombination af de søgeord du gerne vil have lidt rangering i søgemaskinerne på.

Det skulle gerne være DIG de er ekspert på området, og som ved en masse om de tre tidligere nævnte overskrifter. Husk at det tekst du har skrevet på det enkelte produkt – må du stadig ikke genbruge til et andet produkt, og det er kort sagt et mindre helvede at man har måske 25 varianter af et produkt, men at man sommetider skal skrive tekster til disse produkter.

Læs mere om Onpage SEO her.

Brugervenlighed i siden er virkelig afgørende

Din URL struktur skal være i orden
Eksempelvis:
https://onlinemarketingbureauet.dk/vi-tilbyder/soegemaskineoptimering/hvad-er-soegemaskineoptimering/ – her forventes det at vi tilbyder søgemaskineoptimering – hvad er søgemaskineoptimering. Google er klog nok til at forstå at oe er ø ae er æ og aa er å.

  • Brugervenlig navigation
  • Brug breadcrumbs
  • Brug sitemaps
  • Brug ordentlig kategorisering
  • Tekst formatering

Sørg for at bruge h1, h2, h3, fed skrift, skråskrift osv.

Bemærk dog – Der må KUN være een h1 på en side, adskillige h2 og under disse hvis nødvendigt h3. H kaldes også på dansk ”Overskrift 1, Overskrift 2 osv.)

Optimer dine billeder

Sørg for at billederne er den rette størrelse, at de ikke skaleres i HTML

At der bruges ALT tags ordentligt

At billedet ikke hedder noget med store bogstaver (det vil du fortryde med tiden) – og undgå special tegn – herunder æ ø og å

Hurtig loading af sider

Dine sider skal loade så hurtigt som overhovedet muligt, herunder også billederne. Læs mere om hastighedsoptimering her.

NYT frisk indhold
Sørg for at lægge nyt frisk indhold op på siden jævnligt, ikke kun engang om året ved opdatering af nye produkter eller forårsvarer – men hele tiden. Rediger dine kategori forsider, forsider, og tekster. Og lad eventuelt dine besøgende offentlig stille spørgsmål til dine produkter.

Pas på med at linke ud af siden til ukendt indhold
Husk, at din side skal beholde sin autoritet – og at du meget gerne vil hjælpe dine kunder, så hvis du ved et uheld har lavet et udgående link til en side – der sidenhen er blevet opkøbt af en hacker, som sælger sex legetøj – er det ikke særlig hensigtsmæssigt ifht. dine cykelslanger… Bortset fra at de begge kan være lavet af gummi.