Kæmpe guide til søgemaskineoptimering i år 2016

De vigtigste ting på siden ifht. søgemaskineoptimering (SEO) 2016…

Forståelse for de enkelte html elementer i forbindelse med søgemaskineoptimering i 2016

De vigtigste HTML eller kode elementer i forbindelse med søgemaskineoptimering af din side til søgemaskiner, er som nævnt på de tidligere afsnit mange forskellige.

Bemærk venligst, at vi desværre ikke kan komme omkring alle 200+ ranking faktorer som f.eks. Google ser på når det kommer til søgemaskineoptimering, men det her er dog en del af dem – og nogle af de vigtigste forklaret og forsøgt udspecificeret. Der kommer mere på denne side indenfor kort tid. 

Hvis du søger anden information om online marketing kan jeg også anbefale at læse bloggen hos Micky Weis. Den kan du læse her

Sidens indhold – langt det vigtigste i søgemaskinerne (og for brugeren)

 

Som tidligere beskrevet, er dit indhold absolut vigtigt, uden indhold har du praktisk taget ingen chance for at rangere højt på noget som helst – så få det lavet før du starter en kamp med at rangere på noget som helst. Du ved sikkert allerede at du gerne vil have en høj søgemaskine rang på f.eks. hvide brudekjoler – og derfor har du seo århusskrevet en dejlig lang artiklel om det. Din sides indhold – altså det læselige tekst, skal meget gerne i dagens Danmark – ligge i omegnen af cirka 500-2.000 ord, alt afhænging af hvor meget konkurrence der nu engang er på det ord eller søgeterm.

Som tidligere angivet er det stadig muligt at rangere over kendte sider som rent faktisk omhandler det du skriver om – og endda producerer dit emne, hvis du eller dem du finder til at gøre det for dig – er virkelig skarpe knive i skuffen. I dit indhold skal du forsøge at holde dig under eller omkring 2% af alle ord der indgår er dit søgeord. Gerne under, de seneste par år er de sider med 1,5 – 1.8 % keyword tæthed nemlig begyndt at rangere over meget specifikke artikler om emnet. I tidernes morgen var det super vigtigt at gentage sit ord så meget som muligt – og man så ofte sider som rent faktisk havde en keyword tæthed på tæt ved 10%. Det gør bare teksten rigtig ulæselig – og er igen et tegn på atsøgemaskinerne er begyndt at tilgodese brugeren, og kort fortalt ignorer keyword spam.

Ved søgemaskineoptimering er sidens titel afgørende!

Når du nu har lavet din fine side der omhandler hvide brudekjoler – så er det også virkelig vigtigt at få lavet en titel der siger det hele– ordet eller søgetermen skal gerne indgå en eller to gange i titlen (se hvad dine konkurrenter i rang 1 til 10 gør), og læg dig gerne op af deres antal ord i titel, samt hvor mange gange de gentager selve ordet / termen. På selve søgningen hvide brudekjoler – viser det sig her, at der faktisk ikke er nogle sider der har selve den term i titel – så her kunne du eventuelt lave en titel der beskrev det lignende – da der ikke er voldsom konkurrence på denne term:

Se fine hvide brudekjoler & find kjolen til dit drømmebryllup! (63 tegn og 421px)

seo tips

 

 hvide-brudekjoler

Du har sikkert hørt om at sidens titel skal helst være 50-65 tegn, men det er ikke så gældende mere. Du skal faktisk holde dig på 400-425 pixel i stedet (afhængig af browser og operativsystem). Du kan eksempelvis teste din pixel længde på http://moz.com/blog/new-title-tag-guidelines-preview-tool – og her kan du også teste om den vil få tilføjet punktummer. Pixel længde kan man se viahttp://www.webshoptimizer.com/page-title-pixel-meter/

Men hvad sker der så hvis du skriver for meget i din sidetitel?
Oftest vil Google bare trimme den ned og tilføje nogle … punktummer enten i enden, eller starten eller begge steder… Dit keyword tæthed i titlen vil også være ret lille hvis du så kun har skrevet søgefrasen en enkelt gang og har 120 – 150 tegn i din titel.

Og hvis du skriver for lidt, kan søgemaskinerne godt finde på, at tilføje din side titel (eller deres gæt) i slutningen af titlen i fremvisningen i stedet. Eksempler er her:

 

 sidetitel-tilfoejet-til-slut

BEMÆRK: Man bør aldrig lade Google eller andre søgemaskiner selv gætte – de har det allerbedst med at få at vide hvad vi gerne vil opnå.

I ren HTML kode ser en side titel således ud:
seo-saadan-ser-title-html-ud

Du skal forøvrigt også være klar over, at du skal undgå at lave søgeordskannibalisme på dine titler, forklaret: Hvis du laver den samme titel – bare med udskift af et enkelt ord eller et par stykker, kan du faktisk skade dig selv mere end at gavne. Disse er eksempler på den form for fejl:

  • Se fine hvide brudekjoler & find kjolen til dit drømmebryllup!
  • Se søde hvide brudekjoler & find kjolen til dit drømmebryllup!
  • Se fine gule brudekjoler & find kjolen til dit drømmebryllup!

De angivne eksempler er simpelthen for ens, og kan – også selvom du har et unikt indhold på de enkelte sider, enten blive udskiftet af Google til hvad de mener er det rette titel – eller endnu værre, kan søgemaskinerne godt finde på helt at udelade de andre sider af deres indeks.

Sidens beskrivelse må (skal) gerne indeholde en call to action

Du skal meget gerne skrive en rimelig fængende description (beskrivelse) på din side, da det meget ofte er den der får folk til at klikke på dit link.

Igen i eksemplet med hvid brudekjole:

serp snippets

 

Har bryllupsklar.dk skrevet om at overklassen brugte den hvide brudekjole allerede i middelalderen osv… Som i kan se indgår hvide brudekjole som en del af seo beskrivelsen, og ikke nøjagtigt hvide brudekjoler – Google kan nemlig godt ental og flertal (i de fleste tilfælde). Derfor er det heller ikke nødvendigvis nødvendigt at lave en side til både ental og flertal – og ej nødvendigvis til både sort og hvide varianter af en vare.

Det anbefales at du bruger et sted mellem 150-160 karakterer – men igen som med title – vil der være en chance for at Google klipper den af med punktummer – som det også kan ses i grafikken ovenfor – og som det er med title tagget, er det også vigtigt at du ikke genbruger meta beskrivelser på tværs af sider. Noget jeg personligt ofte gør, er at tage en del af det mest interessante tekst på siden – som jo netop omhandler emnet – og klipper den af – måske med en [Læs mere…] i slutningen af teksten – så man derved forsøger at opfordre folk til at gå ind på siden og læse mere af teksten.

Google siger vagt at beskrivelsen (description) ikke er en ranking faktor, omend der er mange teorier om at det rent faktisk er en ting der ihvertfald vægtes lidt. Om ikke andet, er det det du skal bruge for at få folk til at besøge netop DIN side istedet for de andre, og derfor er det også en god idé at opsummere meget om hvad der er at finde på siden.

Hoved overskrift – Heading h1 er en af de vigtigste i forhold til SEO

Når du laver en side der eksempelvis omhandler brudekjoler, bør du beskrive din sides indhold med en rigtig god og fængende overskrift for alt indhold på selve siden. På denne side er det om de vigtigste elementer i forhold til søgemaskine optimering.h1-headings

På en kjole side – hvide brudekjoler – ville det sandsynligvis være om, ja du gætter det nok aldrig – men sikkert om hvide brudekjoler… Her kunne en overskrift muligvis være

<h1>En hvid brudekjole er altid et sikkert valg</h1>

Det er meget vigtigt at dit søgeord indgår i din Heading H1, og jeg vil anbefale at denne overskrift er i nærheden af 30-50 tegn, og at dit keyword (nøgleord) kun indgår een gang, altså ikke noget med at skrive “Hvide brudekjoler, Hvid Brudekjole – Hvid Brudekjole…”

 

  • Du må KUN bruge en H1 – på din side, for en H1 er en HOVEDOVERSKRIFT, og ikke en underoverskrift.
  • Din H1, skal stå så tæt på øverste venstre hjørne af siden som overhovedet muligt – men dog gerne under f.eks. breadcrumbs.
  • Keyword density (tæthed) i din H1, må gerne være høj – men helst omkring 7-20%, det er dog en vurderingssag og noget af det man kan søgemaskineoptimere på til man bliver rød i hovedet.

 

Nedenunder din H1, skal gerne være en summering af hvad man forventes at kunne finde på siden, eksempel kunne være en opsummering, gerne i let forståeligt sprog, om hvad hulen du egentlig har tænkt dig at gennemgå. Denne tekst må meget gerne være et sted mellem 40-300 ord, men den skal gerne være der…

Under-overskrifter (h2-h6) er temmelig vigtige

Når du nu har skrevet en hovedoverskrift, og en opsummering, skal du skrive overskrift, der findes faktisk en del versioner af dem, fra h2-h6, men dog er h1, h2 og h3 de mest brugte.

En h2 deler gerne op i undersegmenter.h2-h6-underoverskrifter-seo

For at forklare min mening af brugen af h1, h2 og h3 i SEO vil jeg komme med et eksempel
h1: En hvid brudekjole er altid et sikkert valg
h2: Valget af den rette producent af kjolen
h3: Den sikre: Lilly kjolen til ethvert bryllup
h3: Spændende kjoler fra Lilllian West
h3: De eksklusive kjoler fra Pronovias
etc…
h2: Brudekjolematerialer
h3: Tyld, bomuld, eller…
etc…

(Jeg ved for lidt om brudekjoler til alle de her underpunkter).

Et lille tip: Hvis du laver for meget tekst (500 – 1000+ ord per underpunkt) , vil det jo være meget nærliggende at dele dine under-overskrifter ud til at være en side for sig selv, og bruge dine underoverskrift som hovedoverskrift – og lave dine under-under-overskrifter h3 om til underoverskrift – h2 osv.

Når du skriver dine h2-h3 skal du indimellem have dine keywords til at indgå i dem, men ikke for ofte. Et lille tip ville være at du ind imellem varierer dit ordvalg, og skriver måske “Den rette kjole til brylluppet” og “Kjolen til den store fest” – men der skal også være under-overskrifter som slet ikke indgår i dine keywords. Et fint leje er en keyword density i alle dine h2-h6 på 5-8%.

Du skal ikke skrive dine under-overskrifter alt for lange, som ved H1 skal du angive måske 30-50 tegn eller 5-10 ord. Det kan være dumt at lave under-overskrifter på et enkelt eller to ord… Og så er vi igen tilbage ved selve emnet at søgemaskineoptimere.

Tagged under:

Leave a Reply

Your email address will not be published.