De 2 mest inkompetente CMO’s jeg har mødt

inkompetent cmo billede

Marketing er en løjerlig verden

Jeg har arbejdet med marketing i mere end 18 år. En del år i mit eget rengøringsfirma i København, og de seneste cirka 8 år som et lille marketing bureau med særligt fokus på den digitale del af markedsføring.

I de 8 år har jeg været stolt af at kunne assistere mindre iværksættere, større firmaer og CMO‘s fra små til mellemstore virksomheder.

De 2 mest inkompetente CMO’s jeg har samarbejdet med var pudsigt nok ansat i de 2 største firmaer jeg nogensinde har hjulpet.

Begge firmaer med en årlig omsætning på over 500 millioner kroner.

Hvorfor skal jeg høre om det?

Min mening med at skrive det her er på ingen måde at gøre grin med nogen, hænge nogen ud med navn eller for at gøre mig selv bedre. Jeg bliver ikke bedre af det.

Men det er for at give en indsigt i en verden som nogle gange ikke giver mening. Så hvis du selv nogle gange sidder derude og tænker: “Hvorfor kan jeg ikke få et job som CMO når nu jeg er så kvalificeret?”, så er svaret at det ikke altid handler om at være god til marketing.

Med andre ord: Det er ikke dig, det er noget andet.

Og “det andet” ved jeg selvfølgelig ikke 100% hvad er, men hør lige resten af historien her.

billede af person der jonglerer med flere opgaver på en gang

Sådan mødte jeg disse CMO’s

Den ene af dem var Head of Digital Marketing i en virksomhed med mere end 500 millioner i omsætning per år. Jeg skulle lave en Linkedin workshop for dem.

Opgaven gik ud på at jeg skulle hjælpe dem med at finde flere kunder på Linkedin. Så det havde jeg selvfølgelig forberedt, og brugt al min tid på. Mens jeg er ved at sætte min laptop op til storskærmen i møderummet, siger hende der Head of Digital Marketing at det ikke kun er deres marketing afdeling der møder op. Deres HR chef og et par ansatte mere fra HR møder også op, fordi de vil gerne vide hvordan at man rekrutterer medarbejderer via Linkedin.

Just like that. Ingen forberedelsestid. Perform nu!

Normalt ville jeg have sagt at den må vi tage en anden dag, da jeg skal bruge tid på forberedelse. Men det var en stor kunde, så det turde jeg ikke lige der.

Lige før at workshoppen gik i gang spurgte hun mig også om Google Ads og SEO var det samme. Hun kendte helt seriøst ikke forskellen på Google Ads og SEO. Som Head of Digital Marketing i en virksomhed der omsætter for mere end 500 millioner kroner per år.

Indeni var jeg chokeret. Men jeg fortalte hende selvfølgelig om forskellene. Selv det havde hun svært ved at forstå.

Igen jeg siger ikke det her for at være en idiot, men for at sige at nogle gange er der nogle der får nogle jobs de slet ikke er kvalificeret til.

Jeg tjekkede også hendes Linkedinprofil ud. Hun kom direkte fra CBS. Det her var hendes første job, nogensinde. Hun var ret ung.

Hvem har givet hende det job ? En ven? En super inkompetent CMO ?

Jeg ved det ikke.

Jeg har efterfølgende fundet hende igen på Linkedin. Hun mistede det job indenfor 1 år kan jeg se

Jimi Hove

Nr 2 CMO historie

Den anden historie handler om at jeg gav tilbud på SEO til en virksomhed i lignende størrelse af den jeg lige nævnte. Jeg forhandlede med deres CMO direkte denne gang.

Hun havde været CMO i mere end 15 år i denne virksomhed.

Mit tilbud var på 22.000,- kroner per måned. De havde intet SEO lavet, og deres konkurrenter var stort set lige så velhavende, og havde tydeligvist arbejdet med SEO på et højt niveau i flere år.

Egentligt havde jeg tænkt at beløbet per måned skulle være endnu højere, for at de kunne få lavet nok til at indhente deres konkurrenter.

En uge senere havde jeg en samtale med hende igen. Hun sagde de havde valgt nogle unge drenge der kun skulle have 1500,- kroner per måned. Dem troede hun fuldt og fast, og så var de jo billige!!

Jeg prøvede at forklare hende at dem var op imod tydeligvist brugte super pro SEO bureauer, og at 1500,- kroner per måned for SEO i så hård en branche ingen forskel ville gøre.

Men hun var ligeglad.

Som sidenote kan jeg nævne at hun tydeligvist heller ikke rigtigt vidste hvad SEO var.

Begge mine 2 eksempler her er sket indenfor de seneste 3 år. Så det er ikke noget der er sket for 15 år siden, da der stadig var en del nybegyndere indenfor digital marketing, selv blandt CMO’s i meget store virksomheder.

Jeg vil også til sidst her nævne at jeg på ingen måder prøver at spille smart. Jeg kender andre CMO’s i meget store danske virksomheder som er klogere og bedre end mig.

Men de der eksempler jeg nogle gange støder på, er alligevel vildt.

Så igen hvis du sidder derude og føler dig overset, selvom du er hamrende kompetent: Så ja jeg forstår det,m fordi nogle gange går de gode jobs langt fra til de mest kvalificerede, men måske til dem med de bedste netværk/ venner/ familie eller andet jeg ikke lige kender svaret på.

Men keep grinding. Din tid vil komme.

VIGTIGT: Jeg ved godt at Google Ads og SEO langt fra er de eneste måder at lave markedsføring på. Og de 2 firmaer i eksemplet her har tilsyneladende klaret sig mere end godt uden!

MEEENer jeg den eneste der synes det er underligt at en Head of Digital for så stor en virksomhed ikke ved hvad digital marketing er ? Og at den anden CMO ikke har sat sig ind i basal SEO inden hun indhenter tilbud på det?

Jeg synes det er mystisk. Men hvis du har et godt input til debatten, så skriv en kommentar til indlægget her.

———————————————————————————————————————————————-

Find et lokalt SEO bureau her nedenunder. Eller kontakt os hvis du har brug for hjælp til rekruttering af din næste CMO.


Skriv en kommentar