Omnichannel budgettering

Bliv bedre til at allokere dit omnichannel budget

Hvis man har udfordringer med at vurdere hvilken marketingkanal der bidrager bedst til dit salg, og du har et marketingbudget som er stort nok til at dække flere forskellige marketingkanaler som Linkedin, Facebook, Google Ads, Display, Remarketing, SEO, E-mail marketing eller instore marketing i en fysisk butik, så kan der være en udfordring i at vide hvor, hvornår og hvordan man skal allokere sit marketing spendingfee.

Det handler dette her indlæg om.

Først så lad mig lige definere at indenfor online marketing, så er ens spendingfee det samme som ens klik/CPM budget.

Altså den del af budgettet som bliver brugt på direkte kliks, eller eksponeringer.

Dette spendingfee /klikbudget går direkte til Google, Facebook, Linkedin osv, og har ikke nogen anden forbindelse med det managementfee du betaler dit online marketing bureau for management af disse af kampagner du bruger dit spend på.

Det managementfee du betaler til dit bureau bruges på at de kan opbygge disse kampagner, undersøge konkurrenter, undersøge markedet, sørge for at kommunikationen i annoncerne matcher dit brand med målgruppen, optimere disse kampagner, reallokere klikbudget og rapportere tilbage til dig.

På hvilken kanal skal man så allokere sit online marketing spendingfee?

Det skal man vurdere fordi at man enten selv har erfaringer med en kanal, man ved giver et godt afkast på ens investering. Det kan være at man selv har eksperimenteret med de forskellige kanaler, og af erfaring er kommet frem til at en bestemt, eller flere kanaler, er dem der giver det bedste afkast.

Eller hvis man ikke selv sidder inde med den viden, kan man sparre med et fullservice online marketing bureau, som har erfaring med at arbejde på tværs af online marketing kanaler, og dermed med deres erfaring rådgive dig omkring din omnichannel spending strategi.

I samarbejde med bureauet vil man typisk kunne se på hvilken kanal der umiddelbart virker mest åbenlyst for dig at investere.

For nogle konsulenter, for eksempel coaches kunne Facebook være en god kanal til at have en mere intim snak med ens potentielle nye kunder.

En personlig fitnesstræner ville måske have mest succes med et visuelt medie som Instagram.

Og et advokatfirma kunne hjælpe potentielle kunder med tips, og dermed skabe synlighed for sig selv, på Linkedin.

Når man har valgt den kanalstrategi der virker som det mest åbenlyse valg, kan man allokere for eksempel 7000,- kroner ud af et månedligt spendingfee på 10.000,-kroner til Linkedin annoncering,Og fordele de sidste 3000,- kroner udover Facebook og Twitter annoncering.

Når man så har testet sine annoncer i en periode, og selvfølgelig opsat konverteringssporing, så at man præcis ved hvilken kanal der sørgede for de mest kvalificerede leads der henvendte sig til dig via din kontaktformular, så kan man allokere yderligere penge til de kanaler der bibringer den højeste kvalitet af potentielle nye kunder.

Denne opgave er en opgave som et online marketing bureau i samarbejde med jer vil kunne se på, evaluere med jer omkring og implementere de nye tiltag der besluttes der skal laves efter evalueringsprocessen.

Hvornår er det  tid til at skifte marketingkanal?

Det er det når man har indsamlet nok data.

Det værste man kan gøre i det her tilfælde det er at vurdere en spendingstrategi som værende dårlig, eller god, på alt for lidt data. Kampagner kan starte ud rigtig dårligt, og de kan starte ud rigtig godt, og så pludselig skifte retning.

Dette kan der være så mange årsager til, at det er et indlæg i sig selv. Men de mest almindelige årsager er at folk ikke gider kontakte dig i starten de ser dine kampagner, fordi at de først vil opbygge tillid til dig og dine services.

Det kan være de først skal klikke på 6 forskellige annoncer på tværs af de kanaler du markedsfører dig på, før de endelig laver en for dig vigtig konvertering. Det får dine kampagner til at se usuccesfulde ud, at du skal betale for så mange kliks før der kommer et salg.

Det kan også være at folk køber af dig med det samme fordi du kører med et tidsbegrænset tilbud på din service, hvor at din pris er markant lavere end den gennemsnitlige markedspris. Når du hæver din pris igen, vil kampagnen ikke performe nær så godt.

Der kan være mange årsager til at dine kampagner ikke performer så godt, også årsager du ikke selv kan styre såsom diverse ændringer i samfundet, i markedet eller sågar vejrforhold.

Men prøv at skifte marketingkanal, eller reallokere dit spendingfee, når du føler dig sikker på at du har nok data til at træffe en statistisk signifikant beslutning. Jeg kan ikke nævne et bestemt antal af data du skal bruge, da det kan svinge meget fra branche til branche, og produkt til produkt, men i samarbejde med dit online marketing bureau vil i kunne få et bedre beslutningsgrundlag.

Hvordan er det så bedst at diversificere sit budget i omnichannel marketing?

Som med alt andet i forretning så handler det rigtig meget om det marketingbudget du samlet set har til rådighed.

Nogle af de kanaler du annoncerer på kan måske i de rå data vise sig at være en dårlig forretning når man kigger på pris per konvertering.

Men det er måske awareness kampagner der skabt synlighed omkring dit firma for første gang hos nye potentielle brugere, eller awarenesskampagner der skal understøtte en re-branding af jeres virksomhed.

Når man kigger på awareness kampagner, så giver de sjældent et positivt afkast, hvis man kun måler på data i bunden af salgstratgen, altså: ”Hvor mange salg fik vi på den her kampagne?”

Men hvis du udelukker den slags awarenesskampagner, så kommer du aldrig ud til den store masse af potentielle nye kunder som stadig overvejer om de overhovedet har brug for din service.

Vi har for eksempel lavet en del awareness kampagner som lignede fiaskoer til at starte med, men efter en periode kunne vi se at brandsøgninger steg kraftigt, og at konverteringsraten på de andre kampagner vi lavede, som var målrettet bunden af salgstragten steg markant.

Dette er vi ikke i tvivl om skyldes at vi nu havde ramt en ny målgruppe der ikke kendte til os før, og som så efter nogle kliks frem og tilbage endelig vendte tilbage til os på en brandsøgning, og foretog den konvertering vi ønskede.

Så pas på med at skifte marketingkanal bare for at dine salgstal ikke ser gode nok ud. Der kan være andre metrics man også skal kigge på for at kunne træffe en mere præcis beslutning.

Hvis du for eksempel både ser at salgstal, fald i brandsøgninger, generelt dårlige user experience metrics (ser det ud som at de besøgende der kommer til hjemmeside heller ikke kan lide hvad de ser?) og at der er manglede engagement såsom likes, kommentarer eller generelle forespørgsler på de sociale medier, og at forespørgsler på din mail også er faldende, eller ikke stigende, så er det et bedre tidspunkt at vurdere, at nu skal vi nok gå væk fra den her marketingkanal, og prøve at allokere noget mere på en anden kanal.

Fordi dine kunder er derude, men de er måske ikke klar til din service endnu.

Og det du derfor kraftigt bør overveje er om en multichannel strategi for din online marketing er baseret på de forkerter målsætninger, og mindst ligeså vigtigt at du får lavet en god strategi for hvor, hvordan og hvornår du skal allokere dit spendingfee.

Læs mere om omnichannel marketing på Wikipedia her

Hvis du har nogle spørgsmål er du velkommen til at stille dem i kommentarfeltet her nedenunder.

Mærket med:

Skriv en kommentar

Din E-mail adresse bliver IKKE offentliggjort.

Gratis guides og nyheder

❤️ Vi sender nyhedsbrev ud flere gange per måned
❤️ Få rabatter og tilbud
❤️ Deltag i konkurrencer
❤️ Skræddersyede nyhedsbreve til dit niveau af online marketing