Må jeg byde på min konkurrents søgeord?

Domsafsigelse siger nej

Indrømmet. I dag lærte jeg noget af konkullega. Nemlig Simon Paag fra Spinnaker Nordic som er et rigtig godt Google Ads Bureau.

byde paa konkurrents soegeord

Simon har tidligere arbejdet hos Google.

Det jeg lærte, og som er årsagen til at jeg skriver det her blogindlæg er at det ikke er lovligt er byde på en konkurrents søgeord i en Google Ads kampagne.

Tidligere troede jeg selv at det kun var i selve annonceteksten at man ikke måtte et brandnavn fra en konkurrent, men det er åbenbart også ved brug af selve søgeordet som skal trigge annoncen.

Det er den her retssag

I år 2014 stadfæstede Sø – og Handelsretten at det er forbudt at bruge brandnavn, og andre varemærker der definerer en virksomhed, som et søgeord der kan gøre at brugeren forveksler en virksomhed med en anden.

I et et kendt eksempel fra 2017, hvor der også faldt dom i en lignende sag, da tabte Easy2Eat en retssag mod Just Eat, fordi at Easy2Eat brugte søgeordet “Just Eat” til at trigge en annonce.

Og selvom de fleste godt kan se forskel på Just Eat og Easy2Eat, så vil der stadig være en del mennesker der ikke kender forskellen, og dem må man ikke vildlede.

Læs mere om denne sag ved at klikke her

Og er er en artikel om emnet fra Spinnaker Nordic

Læs mere om emnet ved at scrolle ned her

konkurrent google ads

Der er dog undtagelser

Selvom der som sagt har været flere klare domme i den slags sager, og de derfor danner såkaldt præcedens for fremtidige sager der måtte blive indbragt for en dommer, så er det ikke altid en klokkeklar sag du kan stå med, hvis du vil indbringe en konkurrent for retten.

Det kan for eksempel være at dig brandnavn er jimihove.dk ApS (hvilket vores er). I det tilfælde vil vi ikke kunne sagsøge andre firmaer fordi de byder på søgeordet “jimi hove”, og diverse varianter af den søgning. Hvis de for eksempel brugte et søgeord som “jimihove.dk aps”, eller “jimi hove”, så ville jeg nemmere kunne have en sag.

Hvis jeg kan bevise det.

For det skal du også huske at du skal kunne bevise det.

Fordi i Google Ads er der noget der hedder “Close variants” som er en søgning der kan opstå hvis man bruger den såkaldte Broad match søgeordstrategi. ‘

Og her vil netop en søgning som “jimihove.dk aps” kunne trigge en annonce hos nogle der havde sat en broad match søgning op på søgningen “online marketing bureau”

Som i alle andre tilfælde hvor du overvejer en retssag så konsulter dig med en advokat først.

Jeg har ikke arbejdet sammen med dem, så jeg kan ikke på den måde anbefale dem, men jeg kan se at de specialiserer sig i den her slags sag.

Så prøv at klik her og find en advokat der måske kan hjælpe dig, hvis din konkurrent bruger dit brandnavn i en søgning, og han ikke gider stoppe efter at du har skrevet en venlig mail til ham.

https://beskytdinerettigheder.dk/

photo 1617225429211 f02b5e4ce104


Skriv en kommentar