Udfordringen var den her med Google Ads
Vi fik en mindre kunde ind, som var blevet ignoreret lidt af en af de større Google Ads bureauer.
Det betød at hans forretning med Google Ads ikke var så god mere som den havde været.
Kort sagt var hans fortjeneste røget sig en tur, da pris per konvertering (i det her tilfælde var hans primære konvertering salg på hans webshop) var røget for højt op til at det var en god forretning for ham.
Han var så blevet anbefalet af en af vores nuværende kunder, at kontakte os for at finde en løsning på problemet. Hvis vi altså kunne finde en løsning. Og det kunne vi heldigvis.
Vi løser det med Google Smart Shopping
Måden at vi løste det på var ved at snakke med kunden om hvad hans break even point for en god forretning lå på. Kort sagt skulle vi vide hvilken ROAS (Return On Advertising Spend) vi skulle arbejde på at opnå.
Han vidste ikke ligeså meget om Google Ads som vi gør, så han vidste bare at han “ville have det ligesom sidste år”.
Der går vi så ind i Google Ads og ser på datoer han snakker om. Vi filtrerer i tallene, så at vi kan få ROAS tallene frem for den periode. Den viste en ROAS på cirka 370%, og for nuværende da vi overtog kontoen lå den på 211%. Vi endte med at få ROAS op på 411% altså et godt stykke over det mål som kunden havde håbet på.
Ikke nok med at vi fik hævet ROAS højere end kunden havde forventet, vi fik oven i købet også skabt mere salg. Alle tallene kan ses i screenshottet her. Klik på billedet for at se det i større format.
Hvordan gjorde vi så ?
Som sagt havde kunden allerede fortalt os at de gerne ville have en MÅL-ROAS der var ligesom den der var sidste år. Den var på 370%. Og her kommer det geniale, og super simple, så ved Google Smart Shopping, og det er at man simpelthen bare udfylder et felt hvor at man skriver til Google Ads hvad man gerne vil have. Det gør man her.
Som det ses står der her 500% i Mål-Roas, selvom kunden egentligt kun havde efterspurgt 370% . Men altså hvorfor ikke prøve at gå efter endnu bedre end kunden forventer, hvis man kan ? Det gjorde vi, og vi landede altså pt på 411% i gennemsnit set over en måned. Men det sjove er at vi faktisk startede med at gå efter 700% i Mål-Roas, altså næsten dobbelt så meget som kunden havde efterspurgt,.
I starten fik kunden en mindre omsætning end før, da målgruppen bliver mindre, når at du hæver din Mål-Roas (forklaring følger på dette længere nede),s å gik vi ind og satte Mål-Roas ned til de 500% du kan se på screenshottet, og vupti så landede vi på et smukt sted der stadig var højere end kunden havde turde håbe PLUS at vi beholdt hans omsætning.
Hvordan fungerer det så rent praktisk ?
Google Ads Smart Shopping fungere ligesom almindelig Google Shopping, men her bruger de deres kunstige intelligens (deraf navnet SMART) til at hjælpe os. Helt kort og lavpraktisk fortalt så kender Google (og Facebook for den sags skyld) så meget til vores adfærd efterhånden at de kender den perfekte kunde til vores forretning.
De ved oven i købet hvem der med stor sandsynlighed er villig til at betale mere end en anden er. Og det er derfor at vi kunne hæve vores Mål-Roas, og stadig finde ligeså mange købere som før.
Helt groft skåret ud, så var vores hjemmeside før fyldt med folk der ikke gad betale så meget, dem annoncerer vi ikke til mere, men vi har fortalt algoritmen at den skal finde folk med penge.
Herefter er det blot et spørgsmål om at justere op og ned, indtil at man finder sit sweetspot, hvor at man både tjener det man skal man tjene, men hvor at man også har en god fortjeneste på det.
Det skal selvfølgelig siges at den her øvelse ikke kan lade sig gøre på alle webshops, da der kan være mange faktorer i spil om hvorvidt at du kan lave en god forretning med Google Ads, men hvis du ikke har prøvet at justere dine Google Shopping kampagner med Smart Shopping endnu, så burde den her artikel da være en god anledning.
Hvis du vil have hjælp til Google Ads generelt, så tøv ikke med at kontakte os via knappen her nedenunder.
Vi snakkes ved.
Lær mere om Google Smart Shopping hos Google selv her