Verden skifter, nye ord kommer til. Og hvad så?
Verden spinner hurtigt rundt. Særligt for tiden.
Digitale forandringer såsom i kunstig intelligens disrupter vores hverdag, igen igen.
Nye ord kommer til. Det har de altid gjort, men nu kommer ordene i hurtigere fart. Ord der skal forklare vores forandringer, vores nye begreber, vores nye virkelighed.
“Kondisko” bliver til “sneakers” “sort kaffe” bliver til ” kaffe americano”, og fra vores egen verden kender vi det også. Ord der faktisk betyder det samme, men som bare har fået et nyt ord på sig.
Før hed det for eksempel udelukkende “online marketing” det vi laver. Nu er hedder det ligeså meget “digital marketing“.
Der er stort set ingen forskel på de 2. Hvis du besøger et bureau der laver digital marketing, og et bureau der laver
Dem der laver digital marketing vil dog sige at de laver digitale ting som ikke kun er online.
Så det er mest en trend at det skal hedde “digital” i en målgruppe nu. Det lyder bedre synes de.
Den her slags skift i trends sker ret sikkert også i din branche, med de varer du sælger.
Lad os se nærmere på det.
Det kan skade din markedsføring ikke at følge med
Hvis du ikke følger med de her udviklinger i trends i sproget kan det ødelægge ret meget for den del af din forretning der beror på både SEO, og Google Ads, men også på den måde at du som skriver dine annoncer.
Hvis du bruger ord, som der ikke bruges mere fremstår du som om du er gået tabt af dansen.
Og det er aldrig godt.
SEO og forandringer i søgeords trends
Hvis du har lavet en søgeordsanalyse på din hjemmeside, så har du ikke bare brugt tid på denne søgeordsanalyse, men du har også brugt tid på onpage SEO (titletags, headertags,
Hårdt arbejde.
Og så lige pludselig så skifter et begreb ord. Og al den tid du har brugt på det her, er spildt.
Der er kun en ting der er værre end det, og det er ikke at opdage at det der før hed noget, nu hedder noget andet. Fordi så kan du ikke rette det.
Så derfor skal jævnligt lave en søgeordsanalyse. Vi anbefaler hvert ½ år. Gerne hvert år, men ikke længere tid imellem end det.
Dine søgeord i Google Ads skal også opdateres
Du har også lavet søgeordsanalyse i Google Ads. Du går ikke nødvendigvis efter de samme søgeord, som du gør i din SEO, men du har stadig lavet en søgeordsanalyse. Og der kan ske det samme som vi lige har vendt omkring hvad der sker med din SEO trafik.
Så der skal du også holde øje.
Den positive vinkel
Den positive vinkel på det her er at du kan se nogle trends i markedet før dine konkurrenter, hvis du jævnligt holder øje med din søgeord, og om der dukker nye søgeord op.
Da Google Adwords for eksempel skiftede til at hedde Google Ads var vi et af de første Google Ads bureauer der gik i gang med opdatere vores SEO her på hjemmesiden. Og det betød at vi i 3-4 måneder lå helt i top på søgninger som Google Ads bureau København.
Dejligt.
Her kan du tjekke trends
Google Trends, og Google Søgeordsplanlægning er 2 steder vi selv bruger til at følge med i søgeordstrends.
Sådan her gør vi.
Her ser du først forskellen i USA mellem 2 ord “online marketing” og digital marketing” (USA er altid et godt sted at holde med, da de ofte er først med nye trends.
Som det ses startede “online marketing” med at være det førende ord, men “digital marketing” trækker mere og mere fra.
Og her ses den samme tendens i Danmark. Dog ikke lige voldsomt som i USA
Disse 2 ord er begge 2 gode for os at ranke på. Men vi vil faktisk hellere ranke i top på “digital marketing bureau” og “online marketing bureau“. Så lad os se på dem.
Som det ses der, så fører “online marketing bureau” faktisk over “digital marketing bureau”. Det skulle man ikke have troet, hvis man kun så på de forrige trends.
Så det er et godt eksempel på at man skal dobbelttjekke sine ord. Så bare fordi at et ord der minder meget om det du gerne vil ranke på klarer sig godt, er det ikke sikkert at det præcise ord du vil ranke på gør det samme.
Til sidst vil se på tallene inde i Google Søgeordsplanlægning. Først kan lige se hvor at du kan finde det, og hvordan du finder de tal du skal bruge.
Og her ser du så tallene. Som det ses går “digital marketing bureau” ret meget tilbage. Både set over 3 måneder, men også set over 1 år. Der er dog stadig dobbelt så mange søgninger på den søgning vs “Online marketing bureau”.
Dette er virkeligt værdifulde oplysninger for os, i forhold til hvad vi vil gå efter, men også for at holde øje med trends i markedet.
Det var det.
Jeg håber du kunne lide vores guide.
Kontakt os gerne hvis vi skal hjælpe med arbejdet.