FMCG

Hvad er FMCG?

FMCG er en forkortelse af “fast moving consumer goods”, og er udtryk man blandt andet bruger indenfor marketing for bedre at kunne forstå hvad det er for nogle varer man skal hjælpe kunden med at markedsføre, og sælge.

At en vare er en “fast moving consumer goods” er en vare som for eksempel en liter mælk. De flyver ud af butikken (derfor de er fast moving) uden at behøves at gøre folk særligt opmærksomme på at mælk eksisterer, eller at du kan købe det i dit supermarked.

Det kræver en særlig form for markedsføring, som at du kan læse mere om i vores guide her nedenunder.

fmcg fast moving consumer goods guide

“Fast Moving Consumers Goods” og marketing

Der er én primær forskel på markedsføring af FMCG’ s og andre produkter, og det er prisen. FMCG’ s er stort set altid billigere end andre varer. For at kunne være “fast moving” som en vare, skal du som som oftest være lavpris.

Dette er vigtigt at vide i forhold til hvordan du brander din vare, hvordan du positionerer den i markedet og i forhold til at forstå den brugeradfærd der leder op til et salg.

En potentiel køber der skal købe en liter mælk, skal markedsføres markant anderledes til end en person der skal købe en cykel, en sofa, en bil eller et hus.

Det vil tage for lang tid i den her basale guide til hvad FMCG er at skulle uddybe hvordan at du igennem branding laver positionering af dine FMCG’ s, og hvordan at du bedst forstår din FMCG målgruppe, men kig videre i vores ordbog, og blog, og lær mere om marketing generelt, så bliver du hen ad vejen bedre til markedsføring generelt.

Men lad os lige se lidt på nogle af de udfordringer som der pt er for FMCG, i en verden der bliver mere og mere digital.

matas digital omstilling

FMCG og de digitale udfordringer

Fast Moving Consumer Goods er stort set altid blevet solgt fra først købmænd, og senere supermarkeder. Selv længe efter at internettet ankom. Men det ændrer sig.

Online supermarkeder, webshops og live shopping via live streaming tager mere og mere salg fra de traditionelle supermarkeder. Men nogle virksomheder har været særligt gode til at indtage FMCG markedet online. Af de udlandske er Amazon allerede en gigant, ikke i Danmark endnu, men globalt set. Bemærk at Amazon ikke KUn sælger fast moving consumer goods, men det gør de OGSÅ, og primært.

I Danmark kan man se en virksomhed som Matas der med hjælp af live shopping, live video support og en masse andre tiltag har positioneret sig som en virksomhed der til fulde omfavner, og får succes med, den digitale omstilling for FMCG virksomheder. Matas har over de seneste år udviklet sig som et af det mest elskede brands i Danmark, og deres økonomiske vækst er i den grad fulgt med.

Vi kan anbefale at i som FMCG brand får kigget på:

  • Live Shopping
  • Live Video Support
  • Yderst aktiv indsats på de sociale medier hvor at jeres målgruppe er
  • Mere avancerede produkttekster på jeres webshop end i er vant til (online vil folk gerne læse lidt mere, end de vil i supermarkedet)

Online annoncering rykker hele tiden nye grænser, så der vil komme markant flere ting til den her liste, og en markant mere uddybende tilgang til at lykkes med markedsføringen af jeres FMCG brand og produkt.

Hvis at i har brug for en samarbejdspartner for at kunne se på jeres muligheder i en verden hvor at det ikke mere er nok “bare” at få sit produkt ind i butikken, men hvor at alle de digitale muligheder overvejes, så kontakt os gerne for et uforpligtende møde.

Her kan du se en topliste over de FMCG brands i Danmark med den højeste score (se listen her)


Skriv en kommentar