Hvad er et titletag?
Et titletag er et såkaldt “metatag”. Man kan finde den slags i ens kildekode på hjemmesiden.
I forhold til SEO kan titletagget ses i søgeresultaterne (se længere nede i guiden her for at se eksempler).
Årsagen til at man skal bruge titletags er at det gør det nemmere for Googles crawlere at finde ud hvilke søgeord der er vigtige for dig på den pågældende URL.
På den måde kan Google bedre finde ud af hvad din hjemmeside handler om, men også hvad den enkelte URL handler om.
Lad os se noget mere på dette.
De 3 konger indenfor onpage SEO
Jeg lærte engang at kalde det her for “De 3 konger indenfor onpage SEO”. Det lyder måske lidt plat, men 6 år efter at jeg lærte det udtryk hænger det stadig ved, så kan åbenbart noget.
De 3 konger er:
- Titletag
- URL
- Headertags
Årsagen til at det kaldes De 3 Konger er fordi de er så ekstremt vigtige indenfor onpage SEO. Selv her i år 2023, hvor at kunstig intelligens fylder så meget, også indenfor SEO.
Når du sætter dit vigtige søgeord, som du gerne vil findes på, ind i titletag, URL og headertags, så øges din chance for at du kommer til at ranke godt i søgemaskinerne markant.
Og her er titletagget også også en vigtig del.
Så husk altid at bruge dit søgeord i dit titletag, din URL, dine headertags også din brødtekst. Men lad være med at bruge det for mange gange, det ser grimt ud. Det er nok lige at drysse dit søgeord udover de her områder med en let hånd.
Sådan her set et titletag ud i søgeresultaterne hos Google:
Og sådan her set ud i kildekoden på dit website
Det er nemmere end det lyder, og du kan nemt selv redigere i dit titletag, hvis du bruger et CMS som for eksempel WordPress (eller andre CMS’ er)
Hvis du vil lære mere om titletags kan du søge efter det i vores interne søgemaskine her på hjemmesiden, oppe i højre hjørne.
Læs mere om titletags her: