Salgstragte og konverteringsoptimering

Du har hørt om salgstragten (AIDA modellen)

Her handler det om, at du får tiltrukket en vis mængde besøgende til din hjemmeside fra forskellige stadier af deres købsrejse.

Forståelsen af hvor de er på den rejse, er den dybeste forståelse du kan få omkring CRO.

Betyder det at du ikke kan optimere antal besøg til at blive til betalende kunder uden at kende din målgruppe ?

Nej det kan du sagtens, men du får så meget mere ud af det, hvis du forstår klassisk marketing, såsom branding, målgruppeanalyse, positionering, tone of voice etc. etc.

Ud af disse besøgende du får på din hjemmeside er der kun en mindre procentdel som bliver til kunder.

Du kan se disse procent, som at man kalder en konverteringsrate, inde i Google Analytics.

Konverteringsoptimering handler altså om at udnytte den trafik man allerede får, og få flest mulige besøgende til at blive til betalende kunder.

Konverteringsoptimering er et område indenfor webanalyse og ikke alle der arbejder med online marketing har fokus på det.

Både SEO bureauer, Google Ads bureauer og de eksperter der arbejder med LinkedIn annoncering og Facebook annoncering er oftest specialister i opsætninger og eksekvering af ret komplicerede online tools, men de har ikke altid en uddannelse og en dybere forståelse for marketing generelt.

Marketing er nemlig mere end bare synlighed. Alle kan blive set og få de berømte 15 minutes of fame som Andy Warhol snakkede om.

Formålet med konverteringsoptimering

Der skal ikke være tvivl om, at uden synlighed får du ihvertfald ikke solgt noget, men hvis du gerne vil have flest mulige kunder ud af din synlighed, så skal du bruge de psykologiske indsigter som de klassiske reklamebureauer arbejder med i deres fag.

Et eksempel er at arbejde med personaer. En persona er  kort fortalt, en fiktiv person som i en roman, hvor man på marketingbureauet igennem længere tid har arbejdet med at finde ud af, hvad personaen kan lide og hvad personaen ikke kan lide og fulgt adfærdsmønstere tæt.

Dette er en værdifuld indsigt der gør at man som online marketing bureau kan udarbejde annoncer. som brugeren kan spejle sig ind, skabe forbindelse til dit brand og dermed øge konverteringen på den korte bane og øge brandloyaliteten på den lange bane.

Dette er hovedformålet med konverteringsoptimering.

konverteringsoptimering af hjemmeside

Mere menneske end data

En misforståelse som rigtig mange der arbejder med online marketing laver, er at de tror konverteringsoptimering kun handler om at lave A/B splittest (her kan man benytte Google Optimize), se på data (i Google Analytics, Google Search Console, Google Data Studio eller andre non-Google platforme) og vælge en vinder.

Konverteringsoptimering starter langt tidligere, A/B splittest er blot analysen af det arbejde man har lavet tidligere.

Så hvad er konverteringsoptimering så ?

Det er også splittest, men det er først og fremmest en forståelse af de psykologiske triggers der får folk til at klikke på en knap, downloade en brochure eller lægge en vare i indkøbskurven.

Psykologisk manipulation eller menneskelig forståelse?

Er det så mest psykologisk manipulation eller en dyb forståelse af din målgruppe? Det kan være begge dele, alt afhængig af jeres egne etiske overvejelser.

Man kan for eksempel spille på “urgency” i konverteringsoptimering. Urgency er når at du ser at du SKAL handle inden et bestemt tidspunkt, ellers vil varen ikke være der mere.

Urgency i marketing spiller på det efterhånden kendte “Fear of missing out” (også kaldt FOMO).

Det er metoder vi selvfølgelig kender i OMBU ApS. Men vi bruger dem ikke.

De kan forøge dine konverteringer dramatisk på den korte bane, men sænke din brandloyalitet på den lange bane den dag folk finder ud af at du leger med deres følelser.

HVIS du dog har produkter som snart ikke lagerføres mere, så anbefaler vi dog stærkt at du bruger disse metoder, da det så vil være sandt.

Men hvis det er noget du blot påstår for at øge antal salg, så anbefaler vi det absolut ikke, selvom det kan være fristende.

Sørg altid for ikke at falde for fristen for at øge konverteringsraten på den korte bane, hvis du taber en endnu højere konverteringsrate på den lange bane.

konverteringsoptimering

Sådan finder vi hurtigt de områder du kan optimere på

Konverteringsoptimering kan både være ret kompliceret i forhold til hvilke faktorer der skal til, før at endnu flere mennesker, end før, klikker på dine annoncer, og lægger de rigtige varer i indkøbskurven.

Men det kan også være utroligt simpelt.

Hvis din side er meget rodet, hvis dine priser er markant højere end andres (og du ikke har noget der retfærdiggør disse høje priser), hvis din navigation er mere forvirrende end hjælpende og hvis din tekst simpelthen slet ikke rammer målgruppen. Så har du et problem. Men et simpelt problem.

Disse problemer kan du muligvis løse på en eftermiddag, og forbedringer i konverteringer allerede samme dag på mellem 10-40 %.

Forestil dig hvis du bare kunne øge antal salg med 10% mere ved at fokusere på at ændre nogle meget få ting på din hjemmeside, uden at betale for ekstra antal besøgende til hjemmesiden ?

Det er det som CRO kan

Løbende opdateringer

Nu er det at vi begynder at teste, og lave de berømte A/B splittest, som jeg nævnte tidligere. Det kan man gøre ved hjælp af mange former for software, blandt andet Google Optimize. Nu er vi igang med at teste de flere forskellige former for tekster, billeder, knapper, videoer og mere som vi tester i vores målgruppe.

Selvom de klassiske brandingbureauer har mange års erfaring med at bruge branding til at øge konvertering per eksponering, så har online marketing skaffet muligheder som ikke kan fås offline, nemlig masser af data.

Og det er her Online Marketing Bureauet Aps kan tilbyde os til jer som et erfarent hybridbureau.

Et bureau der forstår branding, og forstår data.

Når resultaterne af de forskellige test løber ind, rapporterer vi tilbage til jer, og har en løbende dialog hvor at vi vender målgruppens engagement med vores markedsføringsmateriale. Det fortæller konverteringsraten os resultatet af.

Der er næsten altid nogle knapper man kan trykke på indenfor konverteringsoptimering, men hvis vi føler vi allerede har opnået meget sammen, så kan vi enten stoppe samarbejdet eller fortsætte med at tiltrække endnu mere trafik fra vores SEO, Google Ads, Linkedin og email- marketing indsatser.

Trafik der nu meget, meget bedre kan betale sig

“Konvertering handler om at skabe tillid, men også om at få folk til købe hurtigt, hvis det er nødvendigt for dem”

konvertering på hjemmeside

Vi vil meget gerne hjælpe dig med at skabe ekstra omsætning ud af dine besøgende. Hvis vi skal tage et kig på din konverteringsrate, og dine muligheder, så kontakt os gerne allerede i dag på telefon: 42430808 eller på mailen info@onlinemarketingbureauet.dk