KPI

hvad er kpi

Hvad betyder KPI ?

KPI betyder “Key Performance Indicators” og kan bruges til at måle på om noget går i den rette retning, ved at måle på de vigtigste tal i den sammenhæng.

Man kan både bruge det indenfor online marketing analyse, men det bruges også i mange andre sammenhænge, for eksempel i elitesport.

I andre sammenhænge bliver de også kaldt for “måltal”. Altså nogle tal der viser at man har opnået et mål.

Her på den her hjemmeside skriver vi dog mest om online marketing og salg, så derfor vil den her guide til hvad KPI er være mest fokuseret på dette.

Lad os se nærmere på emnet Key Performance Indicators.

Hvilke tal skal du bruge som KPI ‘ s?

Du skal bruge de tal som din chef helst vil have, eller hvis du har et digital marketing bureau så brug de tal som din kunde helst vil have. Så spørg dem.

Ofte er det dog ikke selv helt sikre på hvilke måltal /KPI ‘s de selv ønsker. Men et tal som stort set alle ønsker at holde styr på er hvor meget der er solgt indenfor et vidst tidsrum.

Så hvis din chef, eller kunde, siger til dig at du skal sælge for X kroner indenfor 6 måneder. Så har du KPI der.

Det kan dog også være mange andre mål som du ønsker at opnå i din markedsføring.

For eksempel:

  • Hvor mange vi ønsker der skal skrive sig op til vores nyhedsbrev
  • Hvor mange nye følgere vi ønsker på sociale medier
  • At øge øge vores konverteringsrate
  • At øge vores CTR
  • Hvor mange der downloader en PDF guide vi har på hjemmesiden
  • Hvor mange der bruger vores kontaktformular
  • Øge antallet af personer som er mere købsklare, og færre som bare er på besøg på hjemmesiden uden at købe noget
  • Stigning i organisk trafik (SEO)
  • Bedre rankings på søgeord (også SEO)
  • Flere der klikker på “Besøg hjemmesiden” fra vores betalte annoncer på sociale medier

Og så videre. Der er utroligt mange KPI’ er man kan sætte indenfor markedsføring og salg. Dem her skulle gerne inspirere dig til at sætte dine egne, eller bruge nogle af dem her.

Hvordan måler man på KPI?

Man kan helt simpelt bare skrive det i en mail, så har man det på skrift. For eksempel at din chef eller kunde skriver til dig i en mail at:” Vi forventer at salget stiger med 8% indenfor 8 måneder”, så har du noget at måle efter der. Det er vigtigt at få det på skrift, da mundtlige aftaler omkring hvilke KPI’s man arbejder efter meget nemt kan blive glemt eller misforstået.

Ellers er der rigtigt mange SaaS-tools der kan hjælpe dig med at måle på din KPI’s . De helt åbenlyse er Google Analytics, Facebook Business Administrator og inde i selve Google Ads. Her er der rigeligt med data man kan bruge som KPI’s.

Man kan også opsætte såkaldte datadashboards til nemmere at holde styr på sine måldata. Her er Looker Studio (tidligere kendt som Google Data Studio) et gratis alternativ.

Det er vigtigt for os her til sidst at nævne at man nemt kan ryge ned i et såkaldt “rabbithole” af data, og at skulle måle på alle disse data for at lyde klog overfor sin chef eller kunde. Langt, langt de fleste kunder (chefer) er dog kun mest interesseret i om du sælger mere for dem, og om du gør det billigere end du gjorde før, og dermed har skabt en god ROI (eller indenfor betalt annoncering en god ROAS).

Læs mere om ROI og ROAS her.

Læs mere om KPI her som IKKE handler om markedsføring og salg:

https://www.investopedia.com/terms/k/kpi.asp

https://www.bfa-i.dk/ulykker/metoder-til-forebyggelse/kpi-er-i-arbejdsmiljoeet