Hvad er ROAS ?
ROAS er en måde at måle afkastet af din betalte online annoncering på. Der er en forkortelse af “Return on Advertising Spend”, altså er det det du får retur på det du har brugt på din annoncering.
Et eksempel er hvis du har brugt 100,- kroner i klikpriser hos Google Ads, Facebook, Linkedin eller hvor du nu laver din betalte annoncering , og du så sælger for 1000,- kroner, så er din ROAS 1000%.
Havde du solgt for 200,- kroner, så var din ROAS 200%.
Formlen vil så se sådan her ud:
Return on Advertising Spend = omsætning i kroner / kroner brugt på klik
Hvornår bruger man ROAS ?
Man bruger ROAS når at man skal have et hurtigt overblik over om ens betalte kampagner har været en succes eller ej. Men fordi man har en høj ROAS betyder det ikke at man nødvendigvis har en god forrretning.
Der er mange der for eksempel vil bliver imponeret over at høre at man får pengene 10x tilbage. Men hvis ens øvrige udgifter til for eksempel indkøb af varer, løn, udgifter til et Google Ads bureau, husleje og mange andre udgifter der følger med i det at have en virksomheder er høje, så kan det være at det er ROAS 2000% man skal gå efter.
Nogle mener at ROAS er en såkaldt “vanity metric”, altså en udregning man ikke kan bruge så til meget, men som kun har til formål at gøre det nemt for et Google Ads bureau at se godt ud. Det kan der være noget om, hvis man ikke ser på de andre udgifter en virksomhed har. Så kan man som Google Ads bureau se godt ud, hvis man rapporterer at man har lavet en ROAS på 600%, men det virksomheden i virkeligheden havde brug for var ROAS 800%.
Hvis man dog har en god samtale med virksomheden, så at man får sat ROAS rigtigt fra starten af, så kan ROAS være en dejlig nem måde at sætte mål på. Uden at være et røgslør for at man som Google Ads bureau ikke forstår kundens sande behov.
Snak med dit Google Ads Bureau om det før start
Det er vigtigt at du får afklaret med dit Google Ads bureau, FØR i starter et samarbejde (og du får skrevet under på en kontrakt), hvad i forventer som ROAS af dem. Så kan de få adgang til jeres Google Ads konto, se på historiske data, og vurdere om de synes det er muligt at opnå dette.
Derefter skal de så forklare jer hvordan de vil opnå det. Hvis i synes det lyder realistisk, kan i starte samarbejdet, og skriver under på en kontrakt.
ROAS vs ROI
Hvad er forskellen på ROAS og ROI?
ROAS betyder som sagt “Return on Advertising Spend”, og ROI er en forkortelse af “Return on Investment”, og umiddelbart lyder det jo meget som det samme. Men forskellene er det her:
ROAS handler som sagt kun om det afkast man får sine klikpenge.
ROI handler om det afkast man får på sin klikpenge OG de samlede udgifter du har haft til hele processen med et salg, og ikke kun klikpenge (spend) til Google Ads, Facebook, Linkedin eller TikTok.
En udregning på ROI ser sådan her ud:
ROI = (Fortjeneste – Investering) / Investering x 100
Som det ses minder det en del om udregningen på ROAS, men “investeringen” her er altså mere end bare udgifter til spend (Husk at ROAS er “Return On Advertising Spend“
ROAS vs POAS
POAS er en nyere form for udregning som nogle bruger indenfor online marketing. Det står for “Profit On Ad Spend”. Hvor at ROAS ser på omsætning, så ser POAS kun på profitten. På den måde minder POAS en del mere om ROI.
Vi bruger ikke POAS, da det i efter vores mening mest er opfundet af nogle der havde brug for at opfinde et nyt ord for ROI.
Hvad er bedst at vælge så?
Af ROAS, ROI og POAS, så anbefaler vi at man ser på sin ROI først. Arbejdet med ROI giver det bedste indblik i forretningen som en helhed. Når man så har udregnet sin ROI, kan man sætte en ROAS og give den videre til sit Google Ads- eller Facebook bureau, og sige: “I følge vores udregninger på ROI kan vi bruge X antal kroner på kliks (ROAS), for at det bliver profitabelt for os.”
Og så har bureauet nogle helt faste tal at arbejde med.
Læs mere om ROAS her: