Introduktion til Google Ads guiden

Hvad er Google Ads?

Google Ads er en del af deres “Google Marketing Platform” som Google stiller til rådighed for danske virksomheder, og for andre som vil annoncere med et budskab, et produkt eller en service.

Google Ads hed tidligere Google Adwords, og der er som sådan ingen forskel på Google Ads og Google Adwords, udover at de tog et navneskifte i år 2018.

En af årsagerne er at i det gamle navn, Google Adwords, ligger ordet “words”, og da en stor del af Google Adwords annoncekatalog efterhånden var meget end bare annoncer med ord (som det kun var i gamle dage), så blev navnet Google Adwords mindre relevant.

Hvad kan Google Ads ellers?

I dag består Google Ads af følgende produkter

Google Display Network

Displaynetværket består af mange forskellige kanaler, såsom Youtube og milliarder af andre hjemmesider som har tilmeldt sig, og som hjemmeside gerne vil tjene penge på at vise primært visuelle annoncer på deres hjemmeside). Dine annoncer her vil typisk være banner ads og responsive annoncer der kan vises på alle slags enheder.

Google Search Ads (primært ligesom det gamle Google Adwords)

Video kampagner (herunder Youtube som på Displaynetværket og også på Performance Max)

Google Shopping (Det er den slags annoncer du ofte kan se i toppen af søgeresultaterne, hvis det er et produkt du søger efter. Google Shopping Ads har ofte et godt afkast per brugt marketingkrone (ROAS), da det er et nyere produkt i Google Ads paletten. Når det er et nyere produkt, så er der mindre konkurrence.

Mindre konkurrence betyder lavere klikpriser, da Google Ads fungerer efter et auktionssystem. Mere om Google Ads auktionen senere). “Google Smart Shopping” er baseret på at man overlader en stor del af det arbejder man som Google Ads bureau selv sad og optimerede på, til Googles kunstige intelligens. Mere om det senere i guiden her.

App kampagner (Man kan lave annoncer målrettet til at skulle befinde sig kun inde i Apps. Det kunne eventuelt være en kampagne for ens egen App)

Local Campaigns (Her kan du lave kampagner som er optimeret på lokation. Det kan være i Google Search og Maps, at dine annoncer bliver vist, og det kan være kampagner du laver inde i din Google My Business konto)

Google ads bureau københavn

Google Ads fungerer som en auktion

Som sagt så fungerer Google Ads som en auktion. Sådan har det været lige siden dengang det hed Google Adwords, og på den måde er Google Adwords filosofien stadig den samme den dag i dag, trods utrolige forandringer i deres annonceudvikling over de mange år siden Google Adwords startede i år 2000, til den dag i dag.

Sådan her fungerer Google Ads auktionen

Der er basalt set 3 ting der påvirker hvordan din auktion forløber, og det er:

  1. Dit bud
  2. Kvaliteten af din annonce
  3. Effekten af dine annonce-udvidelser (extensions)

Før du finder ud af hvad dit bud skal være, skal du finde et søgeord du gerne vil byde på.

Søgeordet finder du ved at lave en grundig søgeordsanalyse (mere om hvordan du laver søgeordsanalysen senere).

Google anbefaler et bud du skal betale for at blive vist og klikket på dette søgeord, som du har fundet igennem din søgeordsanalyse. Dette bud er baseret på hvad de hvad at de andre i auktionen (dine konkurrenter) er klar til at byde.

Det vil sige at Google for eksempel ved at dine konkurrenter som minimum er klar på at betale 15 kroner per klik. Derfor anbefaler Google nu dig at starte med at betale 15,- kroner for et klik.

Nu skal du så regne på om dette bud på de 15,- kroner kan være en god forretning for dig.

Husk at det kan tage alt mellem 10 kliks på din annonce til flere hundrede kliks, før du laver et salg. Dette kaldes for din “konverteringsrate”. Hvis du sælger ét produkt per 100 kliks, så har du en konverteringsrate på 1%. Hvis du sælger 2 produkter per hundrede kliks har du en konverteringsrate på 2%.

Konverteringsrate kan svinge fra alt mellem 0.10 til 20%, alt afhængig af branche, priser på produkter og flere andre faktorer. En konverteringsrate på 2-3% er et gennemsnit som Google tidligere har sagt er gennemsnittet på tværs af alle brancher.

Brug dette som udgangspunkt, men pas på med at tro på at du kan regne med det. Når du har testet dine annoncer i en periode, kan du nemmere finde frem til de sande udgifter du kan forvente at få, per salg.

Inden at vi går videre med hvordan man kan vurdere kvaliteten af ens annonce, som er punkt 1 i vores 3 trins guide til opsætning af Google Ads, kan vi lige lave en hurtig gennemgang af hvad en søgeordanalyse er.

photo 1617225429211 f02b5e4ce104

Sådan fungerer søgeordsanalysen

Du laver først en søgeordsanalyse, hvor at du ved hjælp af værktøjer som Google Keyword Planner (som er gratis), eller Ahrefs og deres søgeordsværktøj finder nogle søgeord du kan konkurrerer på.

google soegeords planlaegning keyword planner
Googles Søgeordsplanlægning – Klik på billedet for at se det i stor

Her ser du et screenshot indefra Google Ads egen “Keywordplanner” eller på dansk “Søgeordsplanlægning”

Søgeordsanalysen er noget af det vigtigste i Google Ads

En søgeordsanalyse er en utrolig vigtig ting, da det er der at du beslutter dig for hvilke søgeord du vil bygge dine kampagner op omkring.

Hvis du vælger forkert her, med de forkerte søgeord, har du ikke bare spildt en masse tid på at bygge de her kampagner op, du har også spildt en masse penge på annoncer, som senere hen viste sig ikke at være dem du skulle have satset på.

Brug hellere en masse tid på planlægning i starten, fremfor at at skulle rette op på en masse ting der er gået galt.

Når du er færdig med dette, kan du gå i gang med selve kampagnerne

Og nu til kvaliteten af dine annoncer

Man kan måle på hvor god kvalitet dine annoncer i Google Ads har

Kvaliteten af dine annoncer er ekstrem vigtig. Det lyder åbenlyst, men trods dette at det lyder åbenlyst, så er det desværre ofte et område der bliver nedprioriteret hos folk der arbejder med Google Ads.

Folk der arbejder med online marketing har lidt for ofte desværre ikke nogen baggrund med kommunikation, branding og klassisk marketing. De kalder ofte sig selv for “datadrevne”. Det vil sige at de ofte beskæftiger sig mere med data, end de gør med kommunikation. Og det kan ses på den kommunikation der er i mange af de annoncer der i Google Ads, og Facebook annoncering.

Dette er der ingen skam i. Man skal bare huske at samarbejde med nogen der har forstand på kommunikation i forhold til målgrupper, firmaets brand med mere.

Årsagen til dette er at man vil forøge sin CTR, sin konverteringsrate og man vil minimere sandsynligheden for at skade ens virksomheds brand. Vi samarbejder selv med et kommunikationsbureau, og har set 10 dobling af CTR i forhold til de annoncer vi selv lavede (og vi ved at vi i forvejen lå over gennemsnittet blandt danske Google Ads bureauer).

Husk at folk der arbejder med kommunikation og branding har brugt et helt arbejdsliv på det. Det er ikke noget man kan blive super god til, ved at læse nogle artikler og tage nogle kurser i. Det hjælper at gøre sig klogere på de områder (særligt da Googles algoritmer lægger mere og mere vægt på User Experience i deres rankings indenfor SEO, men også i deres rankings indenfor Quality Score i Google Ads)

En metode hvormed at du kan se hvordan Google Ads vurderer den samlede kvalitetsoplevelse af dine annoncer, og din landingssider på din hjemmesider er via “Quality Scores” Du kan få en Quality Score (kvalitetsresultat på dansk) fra 1 til 10

quality score kvalitetsresultat

En tommelfingerregel siger at hvis din Quality Score er under 6 kan du ligeså godt sætte den på pause, eller stoppe den, da der åbenbart er et eller andet galt.

Den vigtigste ingrediens i Googles Quality Score er CTR (Click Through Rate) Se kilde her. Efterfulgt af “Ad Relevance” og “Landing Page Experience”

Kort kan vi sige at CTR (som er den vigtigste ingrediens) omhandler at du skal have så mange som muligt ud af af 100 til at klikke på din annonce.

Problemet er bare at hvis du lover guld og grønne skove i dine annoncer, og dermed kan få en masse til at klikke på dine annoncer, og de så kommer ind på din hjemmeside og bliver skuffet over at dit tilbud i annoncen ikke stemmer overens med hvad der står på din hjemmeside (Landing Page Experience og Ad Relevance), så trækker det til gengæld ned.

Pointen er dog at du med din CTR kan vise at du med din kommunikation virkelig har ramt målgruppen, målgruppens behov og målgruppens måde at definere sig selv på. Alle elsker at føle sig set og forstået. Og hvis du kan det, med dine tekster, så har du optimeret dine chancer for et salg meget betragteligt. Alle vil helst købe af nogle de kan lide, og identificere sig med.

Nogle af de data du bedst kan kigge på i Google Ads for at finde ud af om din CTR, Landing Page Experience og Ad Relevance er i top på, er Google Analytics.

Brug Google Analytics til at forbedre dine Google Ads annoncer

Du kan koble din Google Ads konto sammen med din Google Analytics konto og se metrics (analysetal) fra Google Analytics direkte dit Google Ads dashboard. Tal som du typisk ville hente fra Google Analytics, og som giver mening for dig er: Bouncerate, Sessionsvarighed og Pageviews. Ved at se på disse tal, kan du få et dybere indblik i hvordan dine brugere opfatter din annonce og din landingpage.

Hvis folk for eksempel klikker på din annonce, kun bliver der i 2 sekunder (sessionsvarighed), og ikke klikker på andre af dine landingssider, så har de nok ikke fundet det de søgte.

Og det er dit problem.

Fordi nu har du lige betalt for et klik som brugerne åbenbart ikke kunne bruge til noget.

Her ser du hvordan Google Analytics data ser ud inde i selve Google Ads

google analytics google ads user experience

Nu har vi set på hvordan du laver dit bud, hvordan du ser på kvaliteten af dine annoncer.

Nu skal vi se lidt mere på Google Ads annonceudvidelserne som er det 3 trin til hvordan du, helt basalt set, bedst kan optimere dine Google Ads annoncer.


Annonceudvidelser i Google Ads – Hvad er det ?

Annonceudvidelser er en ekstra feature som Google Ads har tilføjet løbende siden år 2010, hvor de begyndte med telefon-annonceudvidelser.

Kort fortalt er det ekstra information som at du kan tilføje din annonce. Du behøver ikke at tilføje den, men de fleste undersøgelser viser, at hvis du tilføjer disse ekstra udvidelser, så får du både flere kliks per 100 eksponeringer (højere CTR) og du får lavere klikpriser

“Every type of ad extension that we offer is intended to benefit our users, which translates to a higher CTR for you. On average we have found that there is a 10-15% CTR uplift* from implementing a new ad extension” (Kilde)

“That means you can often get more clicks for less money by using ad extensions than by increasing your position.” (Kilde)

Årsagen til at Google belønner dig for at bruge disse annonceudvidelser er at de ved at brugerne gerne vil have dem, og hvis du gør brugerne glade, så bliver de glade for at klikke på Google Ads annoncer, og så vender de tilbage.

En anden årsag til at Google ofte belønner dig, hvis du bruger deres services indenfor Google Ads, men også indenfor SEO og flere andre af deres “Google Marketing Platforms” er at de kan indsamle en masse data des flere af deres services du bruger. De data bruger de til at optimere deres tjenester, og dermed er alle glade.

Udover at annonceudvidelsen til dit telefonnummer kan ses i en annonce er der følgende annonceudvidelser her i Danmark (der kan være andre annonceudvidelser i USA for eksempel). Men her er dem der er i Danmark per dags dato i slutningen af år 2020


Undersidelinks

Et undersidelink er den mest populære annonceudvidelse.

Her kan du tilføje links til andre steder end din landingsside (som du helst vil have at folk klikker på). Det kan være et link til din “Kontakt os” side, et link til et blogindlæg eller en guide til det produkt du prøver at sælge, eller det kan være et undersidelink til dine Privatlivspolitik.

Her ser du undersidelinks i aktion

underside links

Hvis der en ulempe ved undersidelinks, så er det at de potentielt kan få folk til at klikke på et link som er mindre vigtigt for dig i forhold til dit vigtigste link.

Du kan se mange Google Ads annoncer uden undersidelinks, hovedårsagen er dog oftest at det Google Ads bureau der har lavet annoncen ikke har tid til at lave dem, med det budget som de har fået af kunden.

Hvis kunden for eksempel kun betaler 2000,- kroner per måned, og de vil have 3 kampagner, 15 annoncer, månedlig analyse og rapportering, så kan man godt skære oprettelse af undersidelinks væk. Der er simpelthen ikke tid til det hele på et stramt budget.

Men ellers så kan vi kun anbefale at bruge undersidelinks. Udover at give dig flere kliks, så fylder de også mere i søgeresultaterne, da annoncen dermed kommer til at fylde mere rent pixelmæssigt. Og det er godt at fylde ekstra meget, når det handler om marketing.

Infoudvidelse

En infoudvidelse kan du se et eksempel på her.

lokation 1

Som du kan se er det nogle få linjer tekst, som man bruge til at sælge produktet noget bedre og dermed igen give noget ekstra synlighed i søgeresultatet.

Det skal nævnes at ligemeget hvilken af de her annonceudvidelser du bruger, så kan du ikke være sikker at Google viser dem. De viser dem, hvis deres algoritme vurderer at det giver mening.

En infoudvidelse bliver ofte vist færre gange, end for eksempel undersidelinks. Og det er fordi at Google ved at undersidelinks generelt er mere populære end infoudvidelser. Men udfyld bare infoudvidelserne alligevel.


Website info

Website info udvidelsen minder meget om Infoudvidelse. Men det er meningen at man med den skal beskrive lidt mere om selve hjemmesiden.

Man kan dog skrive hvad man vil, bare man holder sig indenfor de generelle retningslinjer for hvad man må skrive en i en Google Ads annonce (se retningslinjerne her)

Ring (Call Extension)

“Ring” annonceudvidelsen, som vi mest kalder for “call extension”, er den næstmest populære da den giver mulighed for at ringe direkte til butikken der sælger.

Denne annonceudvidelse bliver kun vist på mobiltelefoner/ smartphones, og vises altså ikke på desktops, eller på gamle mobiletelefoner (selvom de har en internetbrowser)

Den her annonceudvidelse skal du bruge, hvis du altså tager telefonen.


Sted

Den her udvidelse kan vises både på Google Search, Google Maps og Google Display, som du kan se her så er det enten en måde at finde din annonce på en lokal søgning i Google Maps (det kunne være nogen der søger efter et pizzaria), eller det kan være en knap man kan trykke på, og så kan man få en rute man kan køre med sin bil.

Dette er absolut også en god annonceudvidelse, særligt hvis du primært sælger fra en fysisk butik.

lokation

Promotion

Promotion udvidelsen er til hvis du har et tilbud eller en rabat du gerne vil promovere. Og da vi ved at tilbud og rabatter altid er populære, er det her absolut også en vigtig annonceudvidelse.

Her ser du et eksempel på en promotion udvidelse

promotions
Google Ads bureau københavn

Sådan er en Google Ads kampagne bygget op

En Google Ads kampagne er bygget opover et hieraki, som ser sådan her ud:

  1. Konto
  2. Kampagne
  3. Ad Group (annoncegruppe)
  4. Annonce

Igen er det et bredt emne at skulle forklare her i den her guide hvordan at de 4 forskellige elementer her har hver deres rolle, og hvad de præcist bidrager med. Men kort fortalt, så er “Konto” den helt brede ramme omkring din annoncering for din hjemmeside, eller App.

Inde på din konto starter du så med at lave en kampagne. I din kampagne opsætter du nu dit budget, og dine budstrategier.

Forskellige budstrategier kan være følgende:

Manual CPC

Manual CPC er den klassiske budstrategi.

Her fortæller du Google at du som udgangspunkt har råd til at betale X kroner per klik. Du kommer dermed aldrig til at betale mere klik. Det er godt. Det dårlige er at hvis dine konkurrenter overbyder dig, så bliver du ikke vist mere, og kan derfor ikke sælge mere, med mindre du manuelt byder højere.

CPM bidding

CPM bidding er hvor du byder per tusinde visninger (Cost Per Mille). Dette er en budstrategi du bruger på Google Display Network til kampagner som typisk er i toppen af salgstragten, hvor at du prøver at få awareness / basal opmærksomhed på at du eksisterer.

Når du byder med CPM, så går du ikke helt så meget op i din konverteringsrate, men du ved at for at folk skal få tillid til dit brand, så skal de først have et basalt førstegangsindtryk af din virksomhed. Dette kan du skabe med CPM bidding kampagner.

Den her slags kampagner er ofte undervurderet indenfor online marketing, da konverteringstallene ikke ser gode ud, men CPM eksponeringer er billige, og hvis du ikke er så kendt på markedet, så er det en billig metode at gøre opmærksom på dig selv, inden at du begynder at lave kampagner som er direkte målrettet et salg.

CPA bidding

CPA Bidding (Mål – CPA) er en nyere slags Smart Bidding budstrategi, hvor at man giver Google nogle konverteringsdata, også finder den kunstige intelligens selv de bedst matchende brugere. Man opsætter så et mål, som man gør med manual CPC strategien, men her er det ikke CPC der er målet. Her kan det være besøg på en landingsside der er målet.

For eksempel kan man opsætte den landingsside der er ens indkøbskurv på webshoppen, og bruge den som et mål i sin CPA bidding strategi.

Så fortæller man algoritmen at de mennesker der tidligere har besøgt den side, er den slags kunder algoritmen skal gå efter. Den slags mennesker har ofte en meget specifik profil, som Google med deres mange milliarder af data godt ved hvem er. Og derfor kan de nemt finde dem. Og til sidst fortæller man så Google, hvor manke kroner man vil betale per klik, fra en bruger i den målgruppe.

Hvis man har opsat sin kampagne rigtigt, og har fodret Google Ads med de rette data, så vil ofte se at ens CPC (Cost Per Click) stiger. Dette gør den da man nu konkurrerer om såkaldte “Premium brugere”.

Altså brugere som er i markedet, som er tæt på at købe, og som med stor sandsynlighed har pengene til at købe her og nu. Alt det ved Google. Og det er det som er det smarte i “Smart Bidding” strategier.

Det er dog også den her slags kampagner som der begynder at komme mere og mere fokus på fra politikere, og andre som har et vågent øje på de her mega-virksomheder som Google der har så meget data.

Det næste er predictive modelling, hvor at man kan forudsige hvad du vil købe om et år. Og også hvem du eventuelt vil stemme på til et valg.

Skræmmende i hænderne på de forkerte, så vi støtter helt op omkring øget overvågning af de her data-giganter.

Performance Max

Performance Max (på dansk kaldes den “Maksimal Effektivitet” inde i Google Ads) er den nye kampagnemodel. Den kom i 2022, og fuldt baseret på kunstig intelligens.

Vi har lavet rigtigt mange gode kampagner med den, så søg gerne efter “performance max” i vores søgefelt oppe i højre hjørne og lær mere om Performance Max.


Der findes flere budstrategier end dem der er nævnt her. Vi har nævnt de meste grundlæggende, og dem der er nogle af de nyeste.

Nu har vi set på hvad en Google Ads konto er, og at man i opsætningen af ens kampagne kan sætte et generelt månedligt budget for hvor meget man vil bruge (dette er super vigtigt, så at man ligepludselig ikke bruger flere penge end man har råd til. Når du sætter et budget, så pauses dine kampagner automatisk når du har nået dit månedelige, eller daglige budget. Og du kan starte dem op igen måneden, eller dagen, efter.

Og vi har set på et udsnit af de budstrategier som man også opsætter i starten af en kampagne.

Man laver også en del opgaver i opsætningen af selve kampagnen, men her har vi valgt dem vi synes er vigtigst.

undraw Segment analysis re ocsl

Nu vælger vi et søgeord

Lad os sige at kampagnen har som mål at sælge blå sofaer. Så bruger du et søgeord der hedder “blå sofa”.

Dette søgeord bygger du en annonegruppe over.

Inde i den annoncegruppe kan du have en eller flere annoncer.

Med eksemplet hvor at du har valgt at du skal sælge en blå sofa, med søgeordet “blå sofa”, så kan du lave 2-3 forskellige annoncer hvor du lægger vægt på forskellige features ved din blå sofa, eller du prøver at variere kommunikationen i forhold til den målgruppe du tænker der er den primære målgruppe til at købe din sofa.

Nu tester Google Ads så de 2-3 forskellige annoncer op imod hinanden, for at se hvilken af dem der performer bedst.

Efter en periode hvor at du synes du har indsamlet nok data til at finde en vinder, kan du slette de, eller den, annonce som performede dårligst.

Du kan også skrive endnu flere annoncer som ligner den du vandt med, for hele tiden at se hvor godt du kan få dine annoncer til at performe.

De her ting kan du tilføje i din annonce

Vi har vendt det at finde et søgeord, hvordan man kan byde, hvorfor at man har en annoncegruppe og at man kan teste flere forskellige annoncer op imod hinanden.

Så du kan altså tilføje følgende til din annonce:

  • Tekst (3 headlines og 2 descriptions)
  • Annonceudvidelser (som nævnt i afsnittet om annonceudvidelser)

Og her kan du se en ekstra ting du også kan tilføje til selve annoncen.

Display Url

Din display URL er den en såkaldt kosmetisk URL som du kan bruge til at øge din CTR, eller til at komme med et lille budskab.

Flere undersøgelser har også vist at hvis du tilføjer et søgeord i din display url, så kan du få en mindre klikpris, fordi at du øger din Ad Relevance.

Her ser du display url, og de andre ting vi lige har snakket om inde i editoren i Google Ads

Så slutter vores guide til Google Ads her.

Vi har skrevet meget mere om Google Ads rundt omkring på vores website her, så brug gerne søgefunktionen oppe i højre hjørne, tast “google ads” og find det hele.

Vi afholder også Google Ads kurser i København, og som remote kurser. Klik her og læs mere.

Tak fordi du læste med.


Skriv en kommentar