Hvad er Quality Score i Google Ads ?
Google Ads er Googles annonceplatform.
Det er baseret på et velkendt auktionssystem “Byd højest som annoncør og få klik på de søgeord du ønsker”.
Det der dog skiller Google Ads ud fra andre og er årsag til, at Google er blevet så store, er fordi de arbejder med et begreb der hedder “Quality Score”.
Hvis du har en høj Quality Score hos Google, er det fordi, du giver dine brugere en høj brugervenlighed i dine annoncer og god UX på din hjemmeside. Og på den måde viser du at du kan skabe relevant trafik.
Dette giver muligheder i forhold til dig som kan finde ud af at skrive annoncer af høj kvalitet, da tekstannoncer af høj kvalitet er et område vi ofte ser stor forskel i konverteringer omkring.
Du kommer dog aldrig til at byde højere end 1 cent højere end den der byder næsthøjest. Det vil sige at selvom du er villige til at byde 150,- kroner for et klik på auktionen, så kan du i teorien nøjes med at betale 5,- kroner per klik, hvis den der byder næsthøjest har et maxbud på 4,90,- kroner.
På den måde sikrer Google Ads sig, via disse oplysninger, at folk vender tilbage, da de jo har vist tegn på at have haft en god oplevelse med at klikke på en Google annonce med høj kvalitet.
Det vigtigste i Quality Score
Den vigtigste ingrediens i den måde som at Google udregner deres Quality Score er ved at se på CTR (Click Through Rate). Desto bedre din CTR, desto bedre din Quality Score.
Årsagen til dette er at Google vurderer at hvis du har en høj CTR på dine annoncer, så er det fordi at dine tekster er velskrevne og fordi du har ramt den helt rette målgruppe .
Man kan godt snyde sig til en højere CTR ved for eksempel at love guld og grønne skove i sine annoncer, eller ved hjælp af clickbait. Men dette er Googles kunstige intelligens klog nok til at gennemskue + at du at eventuelt kan overtræde dansk markedsføringslov.
Så lad være med dette.
Den største fordel ved at have en høj Quality Score er at din CPC bliver lavere. Du bliver altså belønnet af Google fordi du laver kvalitetsannoncer, ved at få en lavere pris per klik. Dette gør de fordi de helst vil have så høj en kvalitet af annoncer som muligt, da det også får dem til at se bedre i forhold til deres målgruppe.
En såkaldt win-win.
Det skal siges til sidst at du ikke behøver følge reglerne for Quality Score slavisk. Hvis du synes annoncen er god nok som den er, så gå med det.
Det vigtigste er at du får lavet et salg, men Quality Score er alligevel det vi som Google Ads specialister kan anbefale at du får set på. Om ikke andet så for at få en lavere CPC.