Performance Max

undraw onboarding o8mv

Lad os se nærmere på Performance Max fra Google

Først og fremmest vil jeg slå fast at Performance Max er ret simpelt at bruge, når at man sammenligner det med den klassiske version af Google Ads .

Hvis man ikke er vant til at arbejde så meget med Google Ads, som vi naturligvis er som Google Ads bureau, så tænker man sikkert at det hele bare bliver mere og mere kompliceret, med for eksempel kunstig intelligens.

Men den kunstige intelligens er faktisk med til at gøre det meget nemmere. Det er nærmest på et niveau nu, hvor det bare er at trykke på en knap, og så finder den kunstige intelligens selv dine nye kunder.

Lad mig uddybe.

Sådan virker Ai i Performance Max

Som sagt er Performance Max kunstig intelligens på steroider (som jeg lidt smart kalder det).

Det helt basale i hvordan Performance Max virker, er at det bygger sin viden på mange års indsamling af data om din målgruppe. Igennem mange, mange år har Google samlet flere og flere data ind om os allesammen, og deres computere er blevet større, stærkere og hurtigere.

Det betyder at de på mange områder kender din egen målgruppe bedre end du selv gør, og de ved også hvor de er i salgstragten bedre end du selv gør.

Den klassiske opbygning af AIDA modellen er: Attention, Interest, Desire, Action – og sådan har man klassisk lavet online marketing. Man har lavet annoncer til folk i toppen af salgstragten (typisk via displaynetværket ) og man har lavet annoncer til folk i bunden af salgstragten (typisk via søgenetværket).

Men hvad hvis en person hopper meget hurtigt fra attention til action ? Og altså springer de 2 mellemled over ? Og hvad hvis en enkelt person kommer meget langsommere igennem tragten end andre normalvis gør, og de har brug for meget mere bearbejdning før de kommer igennem tragten ?

Alt dette ved Googles Ai, på et helt personligt niveau. De ved hvem DU er, i modsætning til den samlede målgruppe som du måske ligner.

Og på den måde kan de meget hurtigere, og mere præcist eksponere dig for lige præcis det content du har brug for, på det helt rette tidspunkt.

Og DERFOR er Performance Max så fantastisk. Det er så utroligt personaliseret

Sådan opsætter du Performance Max kampagne

Helt kort fortalt så starter du bare en kampagnetype op med titlen “Maksimal effektivitet”, og så følger du bare instrukserne. Du uploader alt det content de beder om. Tekster, billeder og også video du har uploadet til Youtube.

Videoen er vigtig, så få lavet den video, og få lavet den Youtube kanal. Hvis du ikke allerede har det. Det behøver ikke være fancy, men derfor kan det godt være godt.

Lad være med at sætte et loft på din CPA, lad også være med at lave negative søgeord og andre justeringer.

Bare upload dit materiale, lav et broad match søgeord der opsummere din forretning, sæt et budget og sæt kampagnen i gang.

Efter et par uger, eller en måned har Google indsamlet endnu flere data, og din kampagne vil begynde at performe bedre og bedre. Hvis den ikke gør det, kan du her begynde at lave dine justeringer (som du normalt ville gøre med en klassisk Google Ads kampagne). Du kan også bare stoppe din kampagne, og ringe til et Google Ads bureau (som os) som er eksperter i Performance Max, og få lidt hjælp til at justere på nogle områder.

De vigtigste data som Googles Performance Max kampagner samler ind er konverteringsdata. Disse konverteringsdata behøver ikke være salg, eller henvendelser via kontaktformular. Det kan også meget nemt være besøg på vigtige sider som “Kontakt” sider, vigtige salgssider med videre.

Hellere lidt for mange konverteringsdata end for få. Plot twist: Der findes ikke for få konverteringsdata

En anden måde, hvis du ikke har disse konvertingsdata af denne høje kvalitet til at starte med (som er et krav), er at du kan du starte en Google AdWords kampagne som normalt, hvor du finder et enkelt søgeord, fjerner irrelevant trafik med negative søgeord og dermed med tiden skaber den rigtige trafik som konverterer godt, og dermed giver dig de konverteringsdata som du senere kan fodre den kunstige intelligens med.

Det kan godt tage et antal dage før end at algoritmen har indsamlet nok data til at køre profitable kampagner. Hvis det er gode data, så en 14 dages tid, hvis data ikke er så relevante så en 2-3 måneder. Som vi allerede har nævnt.

Jeg tænker ikke at den her guide lød kompliceret, men hvis du alligevel gerne vil have os til at give en hånd med, så kontakt os gerne allerede i dag.

Googles egen guide til Performance Max:

https://support.google.com/google-ads/answer/10724896?hl=en&ref_topic=11336002

https://support.google.com/google-ads/answer/10724817?hl=en

https://support.google.com/google-ads/answer/10729160?hl=en&ref_topic=11336002