Hvad er en URL?
URL er en forkortelse af: Uniform Ressource Locator
En URL er de bogstaver og tal der er i din browser, når at du besøger et sted på internettet. En browser er der hvor du taster disse bogstaver og tal ind.
Her er et eksempel:
På billedet ovenover ser man en fuld URL, men som at det ses så er en url delt op i forskellige dele. Det dykker vi noget mere ned i, i vores URL- guide her.
De forskellige dele af en URL
Det du ser foran i en URL, når at der for eksempel står http eller https, så hedder det en protokol. det “s” som der er ekstra i en af versionerne er en sikkerhedsforanstaltning. Udover at det er godt for sikkerheden, men hensyn til hacking, så er det også noget der gavner din SEO en lille smule. Et sikkert website er et bedre website. Og det belønner Google.
Som det ses i eksemplet ovenover med Hubspot Url’ en, så står “blog” efter protokollen, og foran hubspot.com. Det er et såkaldt subdomæne. Det har forskellige fordele som at vi vil dele i en anden artikel.
Men kort kan det siges at Google betragter det som et separat website, og at den primære årsag til at man så ikke bare laver et nyt website på en helt separat domæne, i stedet for et subdomæne, er fordi at man gerne vil bevare den brandingværdi der er ved at subdomænet er tilnyttet hoveddomænet.
Jeg ville ikke selv anbefale at lægge sin blog op på et subdomæne, og det er der rigtigt mange andre meget store websites der heller ikke gør. Hvorfor at Hubspot har gjort det ved jeg ikke, men det er ingen katastrofe.
Her er et subdomæne som vi selv arbejder med anmeldelser.jimihove.dk
Selve domænet
Efter subdomænet, som i eksemplet her med blog.hubspot.com/marketing/, kommer selve hoveddomænet som er hubspot.com
Dette er selve grundpillen i websites eksistens, den vigtigste del af URL’ en.
Hvis man skulle sammenligne det med en adresse i virkeligheden, så ville det svare til “Amaliegade 6”, som er vores adresse. Hvilken sal vi bor på, og hvilket postnummer vi bor i er også vigtige, men gadenavn og nummer er det vigtigste for at folk kan finde os
TLD of ccTLD
TLD betyder “Top level Domain” og i vores tilfælde her er det .com – Det bruges til at vise hvilket land man kommer fra.
.com, .org og flere andre i den stil er gode til globale websites, mens hjemmesider som kun har sine kunder i ét land kan bruge ccTLD’ s.
ccTLD står for “Country code Top Level Domain”, og viser altså hvilket land man kommer fra. I vores tilfælde onlinemarketingbureauet.dk
Med hensyn til SEO er det usikkert om det har nogen betydning. Vi arbejder efter den overbevisning at det har en lille betydning. Men hensyn til troværdighed, og dermed konverteringsoptimering, der ved vi at det har en betydning.
Så derfor vil vi altid anbefale at i bruger et ccTLD til din online marketing, hvis i alligevel ikke har planer om at internationalt salg skal være det vigtigste for jer.
URL stien
Den sidste del af URL ‘en kaldes også en for “URL path” eller “URL sti” på dansk. Her har man sine foldere (også kaldet mapper). Det er er her at man sine landingssider. Her hvor at ens indhold er.
Hvis man siger at resten af URL’ en indtil videre har været en retningsviser til at finde ens firma, sådan rent generelt, så er mapperne her i slutningen af ens URL her hvor at man finder det man rent faktisk ledte efter.
I Hubspot’s tilfælde kan man se det her:
blog.hubspot.com/marketing/ I den mappe kan man altså finde deres content om marketing, som så kan lede videre til nogle andre mapper der så kan hedde blog.hubspot.com/marketing/seo/, for eksempel.
Så en URL bruges altså både til at du kan finde hjemmesiden rent generelt på internettet, men altså også så at du kan finde det forskellige indhold der på hjemmesiden.
Læs mere om URL her: