Fremtiden for SaaS i en Ai verden, hvor at alle kan bygge deres eget SaaS

saas og kunstig intelligens

Hvad skal man gøre som SaaS i en ny virkelighed?

SaaS produkter (Service as a Software) er produkter som Dinero, Google Analytics, Ahrefs, Accuranker og mange andre digitale services som er blevet helt almindelige i danskernes liv nu.

Der sælges for hundredvis af milliarder i dollars af SaaS løsninger globalt set.

Og nu kommer Ai, og disrupter det. Er i klar?

Kontorrobotter (RPA’s) kan bygge SaaS for dig

Kontorrobotter bruges allerede i større virksomheder til at automatisere praktiske gøremål i virksomheden. Men nogle nye nogle som jeg arbejder med, og tester, kan meget mere end det. De kan stort set alt hvad der foregår på en computer. Lave hjemmesider, lave software, lave SaaS apps.

Og det er NEMT. Når man lige har forstået det basale i at arbejde med den slags robotter.

Kort sagt kan man fortælle den:

  • Hent de her data fra Google Analytics, Search Console, Ahrefs, Googles søgeresultater og leads vi har i mailbakken
  • Send de data til ChatGPT eller Google Gemini.
  • Bed dem om at have lave dashboards
  • Send de dashboards til kunden den 2 i hver måned

Det her var bare den simple version. Man kan lave det meget mere detaljeret end det her. Og igen er det ikke noget med data i et spreadsheet. Det er med datavisualiseringer og det hele. Hvad end dit favorit SaaS kan, kan kontorrobotter og Ai sammen lave. Du skal stadig hjælpe lidt til, men snart er den del væk også.

Så det var altså dashboards SaaS’ s løsninger der næsten døde der.

Man kan også sætte data fra Search Console sammen med forskellige data man indsamler fra Googles søgeresultater, og få data som er stort set, hvis ikke lige så godt, som dem du finder i Ahrefs, Accuranker med videre. Og her døde diverse SEO SaaS’ s næsten.

Den almindelige bruger vil måske ikke lige nu og her kunne overskue at sætte sig ind i at bruge det her. Men det kommer der også snart en kontorrobot og gør for dem.

Det her gælder ikke kun for MarTech SaaS’ som er det vi primært arbejder med. Det gælder for alle SaaS løsninger. FinTech og så videre.

  • Indsamling af data
  • Få sat de data hen hvor de skal hen
  • Få det til at se lækker ud med dashboards, grafik osv.
  • Ai og kontorrobotter kan det hele. Allerede nu

Hvad skal man gøre som SaaS?

En del vil gå nedenom. Helt sikkert. Særligt dem der ikke reagerer på det her så hurtigt som muligt.

Folk vil lave deres egne SaaS løsninger som med datakvalitet, udseende osv kan måle sig med de etablerede, og sælge det meget billigere.

Den største målgruppe af brugere vil dog ikke bruge deres tid på, ligegyldigt hvor nemt det er. Om så nogen siger til dem: “Du skal bare trykke på en knap, så gør robotten det gratis for dig, som nu koster dig 1000,- kroner per måned”. De orker det ikke.

Så der er stadig plads til de etablerede, til at gøre alt for brugerne i den henseende. Men konkurrencen bliver endnu større nu, og priserne vil styrtdykke. Simpelthen fordi den slags produkter nu bliver så billige at producere.

Så hvis man allerede nu godt ved at man har sat prisen på sit SaaS lidt højt, fordi man tænkte at:”Vi har brugt meget tid på det, og det kræver en del vedligeholdelse. Så det kan vi godt tillade os + at det er så kompliceret at der ikke kommer konkurrence lige pt.”

Jamen så er det bare en ny verden nu. Fordi man skal ikke bruge lang tid på det mere, vedligeholdelse er markant nemmere og konkurrencen bliver voldsom fra nye startups der kan det samme, meget billigere.

Skal vi være din sparringspartner i forhold til Saas og markedsføring? Så kontakt os gerne nedenunder her.


Skriv en kommentar