Et dansk rankingtool
Accuranker er en dansk ranktracker som man bruger indenfor SEO til at se hvordan de søgeord man arbejder med performer i Googles søgeresultater.
Der findes mange forskellige ranktrackere i verden, og der findes også flere etablerede ranktrackere i Danmark. Udover Accuranker findes der for eksempel også Tinyranker og Morningscore.io
Vi har i over 17 år arbejdet med både danske og udlandske ranktracker, og vil her i ordbogen forklare noget mere om hvad en ranktracker er, og hvordan du kender forskel på en god, og en knap så god ranktracker.
Men primært vil indlægget her handle om Accuranker. Du kan læse om ranktrackere generelt i vores ordbog, under “R”.
Hvad er Accuranker så?
Accuranker er som sagt en ranktracker, og det er et dansk firma, som hovedkontor i Aarhus. Det er også et af verdens mest populære ranktrackere, og de kæmper ofte med kendte udlandske ranktrackere, såsom SerpStat, Ahrefs og mange andre, og vinder ofte i disse sammenligninger.
Det er også vores favorit her i OnlineMarketingBureauet.dk
Hvorfor skal du vælge Accuranker?
De 2 vigtigste ting når du skal vælge et MarTech SaaS tool er:
- Mængden af data
- Kvaliteten af data (bliver oftest bedømt ud på hvor disse store mængder data bliver filtreret)
Så det der er godt ved Accuranker, i følge vores mening, og i de udlandske test på store internationale online marketing blogge, er den akkuratesse hvormed at man får sine ranking data. Deraf navnet “Accuranker”.
De vil gerne vise os akkurate data, og det gør de.
Hvordan vurderer man så om disse ranking data er akkurate? Det er en lidt større videnskab, men vi vil prøve at gøre det mere gennemskueligt her.
Udfordringen med at få præsenteret de mest akkurate data, er at Google præsenterer forskellige resultater, på den samme søgning, men til forskellige personer. Det er de såkaldte “personaliserede resultater”
Hvis du for eksempel søger på “Accuranker Free Trial” fordi at du gerne vil teste det her værktøj før du køber det, så får du med ret stor sandsynlighed vist nogle andre resultater i USA, end du for eksempel gør i Danmark.
I USA ville din søgning på “Accuranker Free Trial” sikkert vise dig nogle guides fra USA, og når du søger på det herfra Danmark kunne du få en dansk guide, såsom den du læser her.
Og det betyder så, at i forhold til ranktrackere, at du skal vælge den ranktracker som giver det Google resultat, som er mest relevant for dig. Nogle Google resultater vil for eksempel have mange resultaer fra udlandske hjemmeside, og andre primært fra danske hjemmeside. Også selvom du kun søger fra Danmark af.
Som du nok kan høre er rank tracking allerede nu en lidt kompliceret affære at forklare, men vi håber du stadig kan følge med.
En sidste ting om hvorfor at akkuratessen i rank tracking er så vigtig, er så du for eksempel ikke tror du ranker højere end du gør. I Ahrefs kan man for eksempel ranke som 5 på “Accuranker free trial”, mens man i Accurranker selv kun er 11.
Det betyder at man, hvis man kun bruger Ahrefs, tror at målet er nået, og at man så stopper med at SEO oprimere på sin hjemmeside.
Og det er der at vi med vores 17 års erfaring kan sige at Accuranker er det mest præcise Saas værktøj til at tracke ens søgeord med.
Hvordan ved i så hvilket resultat der er bedst?
Det gør vi ved at dobbelttjekke med Google Search Console , og et andet værktøj der hedder “Keyword Hero” (Test det gratis her)
I Google Search Console kan man også se sine rankings.
Her kan man for eksempel se at vi ligger gennemsnitligt nr 5 på søgningen “facebook live“, og at vi gennemsnitligt ligger nr 2 på søgningen “facebook live streaming”.
Hvad man kan se lige ovenover selve resultaterne er et filter, hvor der står “2” udfor. Her har jeg brugt 2 filtre for at få de resultater jeg ønsker i Google Search Console.
Jeg bruger ” Forespørgsler” og “Placeringer”. På den måde får jeg en tabel med lige præcis de resultater jeg ønsker.
Hvorfor så ikke bare bruge Google Search Console, i stedet for at betale penge til Accuranker ?
Det skal /kan man gøre fordi at Accuranker leverer følgende data, som du ikke umiddelbart får med i Google Search Console:
- Keyword rankings (er den basale rank tracking feature)
- Opkobling til Google Analytics, Google Drive, Google Data Studio og andre “third party integrations” via deres API.
- Featured Snippets
- Live Data
- Desktop eller mobilerankings
- Search Volume (Search Volume er = søgevolume. Hvor mange søger hver måned på dit søgeord. Og på hvilken landingpage er det at du ranker?)
- Market Share
- Share of Voice
- Local Results (de personaliserede resultater igen)
- Rank changes (du kan se historikken på dine, og dine konkurrenters rankings)
- Youtube Ranking
- Tag Cloud
- Google Grump (er et rigtig fint online tool, hvor at Accuranker på tværs af de mange, mange tusinder hjemmesider de måler på vurderer om Google er ved at implementere en ny stor opdatering i deres algoritme. På den måde ved at du de forandringer der sker i dine rankings måske ikke kun handler om ting på din egen hjemmeside, men noget der rammer mange flere)
Og meget mere.
Det vil kræve en mindre bog at forklare betydningen bag hver enkelt feature her. Hvis i har brug for at få uddybet deres forskellige features kan i kontakte Accuranker’s support, de tilbyder en support der altid svarer hurtigt og godt. Og på dansk.
Hvis du også har lyst til at læse andre oplevelser med Accuranker, kan du se videre på deres
Youtube Ranktracker ?
Kan man tracke Youtube søgeresultater med Accuranker?
Det kan man.
Vi har dog ikke fået de bedste resultater ud af det, men vi har sikkert heller ikke forsøgt godt nok, da vi i forvejen bruger et andet Saas tool til Youtube SEO og Youtube ranktracking. Det hedder Tubics (minder om Tubebuddy mm.), og det kan du teste her. Klik her og test.
Mængden af data i Accuranker
Vi har snakket om at de forskellige features i Accuranker, og dermed hvordan man kan filtrere de data man får, når man køber adgang. Men mængden af data betyder mindst ligeså meget som de filtre man har til rådighed. Fordi hvis man ikke har nok data, så er der heller ikke nok data at filtrere i.
Igen kan det godt blive en lidt langhåret forklaring, men simpelt sagt så er en af årsagerne til at Google er så store, at de har så meget data. Deres crawlerbots arbejder hurtigt, og de har mange af dem + at Google har mange og store datacentre fordelt udover hele verdenen.
Så hvis du for eksempel søger i Google, fremfor i Bing, vil du se langt flere resultater i Google. Simpelthen fordi de har mere data. Det samme er tilfældet med Accuranker, i forhold til mange af deres konkurrenter.
Vi håber du har haft gavn af vores gennemgang af hvad Accuranker, hvad det kan og hvorfor vi er så glade for netop dette online tool.
For nogle mindre firmaer kan det virke som en dyr pris med cirka 750,- kroner per måned for at tracke op til 1000 søgeord per måned, og vi har også selv prøvet andre ranktrackers for at se om vi kunne spare nogle penge, men vi er altid kommet frem til at pt kan Accuranker simpelthen ikke undværes i vores setup.
Du kan du prøve det gratis i en periode, hvis du søger under “Free Trial” på deres side om priser. Dette kan du finde ved at klikke her.
Men hvis du gerne vil have Accuranker helt “gratis” kan du starte et samarbejde med os angående din SEO. Vi har selvfølgelig allerede det store abbonement hos Accuranker, som du får del af hvis du starter et SEO abonnement hos os.
Vores priser starter så lavt som 2990,- kroner inklusive moms, for den allermest basale SEO, med få søgeord og lille rapportering. Men du får Accuranker med + mange andre af vores store pulje af Saas tools til moderne online marketing.
Kontakt os ved at klikke her og få et uforpligtende tilbud på SEO af din hjemmeside.