SEO

seo
Læs vores store guide og lær alt om SEO

Hvad står “SEO” for ?

SEO som står for søgemaskineoptimering (Search Engine Optimization), handler om at få dit websted for din virksomhed til tops på Google, Bing og andre søgermaskiner, eller så langt frem som muligt i Google Search (Googles søgemaskine), når at folk søger efter noget i Google.

Så hvis at du sælger gummistøvler, og folk bruger Googles søgemaskine til at skrive “gummistøvle” i, så findes der nogle betalte resultater (dem står der “Annonce” ud for, og der findes de almindelige resultater, som ikke er annoncer.

Disse resultater er kommet frem ved hjælp af SEO arbejde, enten lavet af dig selv, eller af et SEO bureau

Dette opnås gennem forskellige teknikker og strategier, der har til formål at forbedre både det tekniske setup og indholdet af dit website.

Sådan opnår du god SEO

Der er flere elementer, der spiller ind i en effektiv SEO-strategi
soegeordsanalyse i seo

Søgeordene

En grundig søgeordsanalyse er kritisk for at alt dit arbejde ikke skal være spildt.

Hvis du vælger de forkerte ord, og arbejder med dem i månedsvis. Har du spildt flere måneders arbejde

onpage seo

Hjemmesiden

Onpage SEO handler både om content creation (seo tekster og UX) men det handler også om teknisk SEO. For eksempel hastighedsoptimering, mobilvenlighed og meget mere.
linkbuilding indenfor seo

Linkbuilding

Linkbuilding er rigtig vigtigt indenfor SEO, da det at have gode links til sin hjemmeside flere gange er blevet nævnt af Google som nr 1 rankingfaktor. Læs mere i vores store guide her, og få det hele uddybet.

Men der er flere elementer, der spiller ind i en effektiv SEO-strategi udover dem vi lige har nævnt

De vigtigste områder indenfor SEO

Når man arbejder med SEO, så er der 2 områder man oftest deler det op i “onpage SEO” og “linkbuilding“. Onpage SEO er det der foregår på selve hjemmesiden, og linkbuilding handler om at få links fra andre hjemmesider til at pege mod ens egen hjemmeside.

Onpage SEO handler om mange separate ting man skal have lavet på sin hjemmeside, men generelt set handler det både om at lave en brugervenlig hjemmeside, men også om at gøre det nemt for Googles crawlere at finde ud ag hvad din hjemmeside handler om.

Linkbuilding er vigtigt fordi at Google bruger det til at vurdere om andre hjemmesider vurderer din hjemmeside som en autoritet på områder. Hvis nu for eksempel en masse større aviser i Danmark linker til din hjemmeside og skriver “Jimi Hove er en SEO ekspert”, så er det markant nemmere for algoritmen at finde ud af at den hjemmeside skal altså ligge højere i søgeresultaterne end den anden.

SEO er en kontinuerlig proces, der kræver regelmæssig overvågning og justering for at følge med i de stadigt skiftende algoritmer af søgemaskiner og konkurrenternes bevægelser. Når det gøres korrekt, kan effektiv SEO føre til øget synlighed, mere trafik og i sidste ende højere konverteringer for din virksomhed. 

Disse resultater er kommet frem ved hjælp af SEO arbejde, enten lavet af dig selv, eller en ekspert fra et SEO bureau, som os

Men der er flere spørgsmål der skal besvares for at vurdere hvad der spiller ind i en effektiv SEO-strategi udover dem vi lige har nævnt

hvilket content er godt for seo
Hvilket content passer godt til SEO?

Hvilket content er godt for SEO?

En slags content som SEO især er forbundet med er de såkaldte “SEO tekster“.

SEO tekster eksisterer stadig, og vi anbefaler at i bruger dem. I skal dog ikke fylde jeres tekster på jeres websted med alt for mange søgeord, men nok til at crawlerne fra Google forstår præcist hvad i gerne vil ranke på i Google.

Det er dog også flere undersøgelser der viser at hvis du sørger for at din landingsside ser lækkert ud, men lækkert layout, flotte billeder, farver og så videre, så er det faktisk også en rankingfaktor. Dette giver for os god mening, da UX (User Experience) er en vigtig del af Googles SEO algoritmer.

Generelt så gå efter at lave content som i ved at jeres målgruppe vil kunne lide, og så sørg for at få nogle søgeord med, så at Google som sagt forstår bedre hvad i gerne vil ranke på.

forbedre din ranking med linkbuilding

Linkbuilding vil forbedre din ranking

Det er vigtigt at få links der har relevans til det du selv sælger. Det vil sige at hvis du er en advokatvirksomhed, så er et link fra et stærkt site der også primært har med advokatvirksomhed at gøre bedre end et link fra en skobutik. 

Søgemaskinerne vil nemlig lede efter websites som har flest anbefalinger fra andre i ens egen branche. Så hvis andre indenfor din branche laver et link til dig, så vil Google rangere det højere end andre links. 

Fordi et link til din hjemmeside bliver set som en anbefaling. Og derfor har linkbuilding så stor betydning indenfor søgemaskineoptimering. 

Interne links er ikke det samme som linkbuilding

seo vs google ads

SEO vs Google Ads

De store forskelle mellem SEO og Google Ads er at:

  • Google Ads skal du betale til. SEO kan være gratis (hvis du gør det selv)
  • Google Ads går meget hurtigere at se resultater med
  • SEO kan fortsætte med at lave resultater flere år efter at du stopper med at arbejde med det. Stopper du Google Ads, stopper dine resultater med det samme.

Er SEO ulovligt?

Nej det er det ikke Google anbefaler selv at man arbejder med sin hjemmeside, så den bliver nemmere at indeksere for Google. Der findes dog folk der prøver at snyde Googles algoritme, og SEO har også et gammelt ry for at være en meget spammy affære.

Sådan er det ikke mere. Hverken med snyd eller spam.

Hvor lang tid tager det før effekten af SEO er der?

Med den såkaldte Onpage SEO, altså rettelser du laver på selve hjemmesiden går det hurtigere. Omkring 1 måned, plus- minus.

Hvis du har fået et godt link til hjemmesiden kan det godt tage længere, helt op til 3 måneder før effekten ses. Årsagen til dette er både fordi at i gamle dage virkede betalte links rigtigt godt, og så ville Google forhindre at man bare købte nogle links, og fik effekt af dem med det samme. Så derfor tog det ekstra tid før links virkede (hvis de overhovedet virkede)

En anden årsag er at Google ikke crawler hjemmesiderne så hurtigt mere for at spare på deres Co2 aftryk (og sikkert deres elregning). Det kræver enorme ressourcer at crawle stort set alle hjemmesider i verdenen, sortere dem og indeksere dem.

saadan foregaar en seo analyse

SEO analyse af jeres site – sådan foregår det

Først vil bede om adgang til så mange af jeres data som muligt. Det kan være Google Search Console, en ranktracker, Google Analytics, Google Keyword Planner eller andet i bruger til arbejde med tracking, analyse og søgeordsanalyse.

Så kigger vi manuelt på først, og bruger vores mange års erfaring på det område. Vi kunne også godt bruge kunstig intelligens, men det holder vi til et minimum da der stadig sniger sig fejl ind i de beregninger som den kunstige intelligens kommer med.

Så vil vi med disse SEO værktøjer måle på de muligheder vi ser i forhold til dine konkurrenter. For dette er netoo kernen i den gode seo analyse: At se på hvad der er muligt, i forhold til det budget der er.

Få en gratis SEO analyse af os lige her

Jimi Hove

Opsummering

Søgeordsanalyse indenfor SEO

Forstå hvilke søgeord og sætninger dine potentielle kunder bruger, når de søger efter produkter eller tjenester som dem du sælger. Dette hjælper med at skabe indhold, der matcher disse søgninger.

Onpage SEO

Dette involverer optimering af individuelle sider på dit website, såsom at bruge relevante søgeord i titler, overskrifter og brødtekst, samt at sikre en god struktur og brugervenlighed.

Teknisk SEO

Fokus på at forbedre den tekniske side af dit website, såsom mobiloptimering, hurtig indlæsningstid, sikkerhed (HTTPS) og en struktureret URL.

Linkbuilding

At opbygge et stærkt netværk af indgående links fra andre websites, hvilket kan forbedre din sides autoritet og rangering i søgemaskiner.

seo firma
Kontakt os her nedenunder hvis du har spørgsmål

Vores SEO bureau har adresse i København, men vi har kunder i hele landet, så tøv ikke med at kontakte os. Hvis at i er en større virksomhed kommer vi også gerne ud til jer, hvor end i måtte være i landet. Og i er selvfølgelig også meget velkomne hos i Amaliegade i København K.

Vi kan eventuelt starte ud med at vi laver en gratis seo analyse af jeres øjeblikkelige situation for jer, så kan i bedømme os før vi mødes. Analysen kan sagtens være et online møde, hvor at du stiller os de spørgsmål du måtte have angående hvad vi vil anbefale af optimering for lige præcis jeres websted

Hvis du vil spørge os om mere angående SEO kan du kontakte os her nedenunder.

Læs mere om SEO i guiden her fra Google

https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide


mindmap der viser SEO processen scaled

SEO FAQ

Hvad er SEO?

seo

SEO er en forkortelse af det engelske ord “Search Engine Optimization” (på dansk “søgemaskineoptimering”).

Det handler om at optimere sin hjemmeside på en måde så at både brugerne af din hjemmeside, og Google, bedst muligt kan lide hvad de ser.

Hvis du overholder disse retningslinjer, så kan din hjemmeside komme højere op i Googles søgeresultater, og dermed få flere besøgende.