Linkbuilding

Hvad er linkbuilding ?

intern linkning

Linkbuilding handler om at “bygge links” til ens hjemmeside. Det er altså en aktiv proces, hvor at man bevidst arbejder på at sørge for at der er andre hjemmesider der linker til ens hjemmeside.

Årsagen til at linkbuiding er vigtig indenfor SEO er at det er et tegn på autoritet, hvis andre stærke hjemmesider linker til dig, og dermed siger “god for dig”

Pas på med at købe ulovlige links, da du kan blive straffet for det af Google. Ulovlige links er alle former for købte links.

Hvad er linkbuilding?

På dansk betyder “linkbuilding”, at bygge links. Og det lyder i sig selv mystisk for folk der ikke før har arbejdet med SEO

Men når du har læst den store guide her vil det for det første give mening, og for det andet vil du få en indsigt i hvordan en af Danmarks førende eksperter indenfor linkbuilding, Jimi Hove, har arbejdet med det i over 18 år.

Du får historien helt tilbage til dengang linkbuilding var nemt, og ulovligt, og til i dag hvor at linkbuilding handler meget mere om klassisk PR.

Hos OMBU ApS kan du ikke købe klassisk linkbuilding, men du kan købe PR.

Hvad er PR? indenfor linkbuilding?

“Alle firmaer har en historie. Ja faktisk så ER alle firmaer en historie”

Dette er udgangspunktet for det samarbejde vi har med danske virksomheder angående PR.

Vi finder jeres historier, og vi skaber historier sammen som andre aviser, blogs og hjemmesider generelt har lyst til at bringe. Og i nogle tilfælde har de selv lyst til så at linke til din hjemmeside, som tak for historien. Dette giver relevante links med en høj autoritet.

Det er den den slags naturlig linkbuilding som vi laver, og det er den type links vi selv får.

Vi køber ikke links, bruger spamblogs eller andet ulovligt.

Vi har endnu ikke arbejdet med et firma som ikke har haft en god nok historie til at generere flere, og bedre, links end de firmaer der spilder deres tid på spamblogs.

Du har sikkert fundet vores side helt i toppen af Googles søgeresultater, og det har vi klaret uden at købe et eneste links, så det KAN altså lade sig gøre.

Guiden her handler dog ikke at vi er gode til noget, men om at fortælle dig om linkbuilding, så lad os komme videre med den historie.

intern linkning

Sådan laver vi som SEO bureau linkbuilding

Ikke de fleste SEO bureauer i Danmark laver linkbuilding på den måde som vi gør. Mange laver links via spamblogs, advertorials og gæstepost .

Det gjorde vi som SEO bureau også engang, men så fandt vi både ud af at det er ulovligt og bryder dansk markedsføringslov (med meget store straffe til følge, hvis man ikke tydeligt viser på sin spamblog at det er sponsoreret indhold).

Og selv når man viser at det er et betalt link, så skal man attributere et nofollow eller “sponsored” tag til sit link.

Hvis man ikke gør det så bryder det Googles Retningslinjer. Det vil sige at for hver dag der går, er du en dag tættere på at blive straffet hårdt af Google for at købe links.

Hvis du kan leve med både at lave noget ulovligt i følge dansk lov, leve i frygt for den Google opdatering der 100% kommer på et tidspunkt, og hvis du kan leve med at snyde dine konkurrenter ved at ulovlig konkurrence, så bare fortsæt med din ulovlige linkbuilding.

Vi gør det ikke mere, vi er stoppet.

OG VI HAR FÅET BEDRE LINKS TIL VORES HJEMMESIDE END NOGENSINDE FØR.

Tjek vores linkprofil ved at brug Ahrefs eller andre SEO tools til at lave tjek af backlinks, og se en naturlig linkprofil vi har.

Det har vi NETOP fordi at vi nu er begyndt at fokusere på de gode historier, i stedet for at bruge al vores hjerneaktivitet på at udregne nye metoder til at undgå Googles kunstige intelligens.

Neil Patel, som er en af verdens førende SEO eksperter, udtalte i 2017 at den største fejl han har lavet indenfor SEO var at han alt for sent fandt ud af hvor nemt det er at lave indhold som naturligt laver links, og som andre har lyst til at bringe på deres egne hjemmesider.

En anden af verdens mest kendte blackhat linkbuilders: Matt Diggity fra USA solgte for får år siden hele sit kollosale linknetværk, og oprettede derefter en tjeneste til at hjælpe folk med at skaffe såkaldte “whitehat links” (altså lovlige links.

Han påstår at han stadig selv bruger spamblogs (bare ikke så meget som før), men hvis er han så vild med det, hvorfor sælger han så sit livsværk der har tjent ham 3 cifret millionbeløv ved salg af links ?

Matt Diggity er klog, han kan godt se hvilken vej det går.

Lad os komme videre i guiden her, så at du kan lære at lave rigtig linkbuilding (eller Online PR som vi kalder det)

Og lad os komme noget videre ned i forklaringerne på hvad linkbuilding er, hvilken historie det har og hvordan det skal laves nu og i al fremtid.

photo 1617225429211 f02b5e4ce104

Helt konkret er linkbuilding det her

Et link er det du klikker på, når du surfer rundt på nettet. Tænk over det: Uden links kunne der ikke være et internet som vi kender det.

Links bygger nettet sammen, som en slags broer mellem forskellige steder på nettet.

Her linker jeg for eksempel til Googles Retningslinjer, som siger at køb og salg er imod deres retningslinjer, og på et tidspunkt vil medføre en straf til din hjemmeside

Google har så nogle såkaldte “crawlers” der kravler rundt på internettet for at se hvad der sker.

Når de opdager det link jeg lige har lavet, og kan forbinde det med emnet “linkbuilding”, så ser Google det som en slags anbefaling af den side jeg lige har linket til.

Des flere der linker til den side, des højere vil den komme til at ligge i Google når du søger på “linkbuilding”. Simpelthen fordi at der er så mange der har anbefalet den med et link.

Hvis du nu linker til vores guide her, så vil der være endnu flere der kan læse om linkbuilding på dansk, og som kan lære ikke at købe links, men at lave rigtig marketing.

Og så blev det misbrugt

Da folk opdagede at man kunne få sin hjemmeside langt frem i Googles søgeresultater ved at have en masse links der pegede mod ens hjemmeside, så begyndte man at misbruge det.

Det gør man stadig den dag i dag (men mindre end før)

Man begyndte for eksempel at købe links hos folk der havde hjemmeside, man tilføjede sin hjemmeside til diverse linkkataloger og man begyndte at opkøbe udløbne domæner og bygge websites på de domæner.

De websites brugte man så til at linke videre til sig selv, eller til de kunder man havde som SEO bureau.

Alt dette var, og er, ulovligt både i henhold til dansk lov, og i følge Googles Retningslinjer.

Du vil ret sikkert møde SEO-eksperter der siger det ikke er ulovligt.

De tjener allesammen mange penge på køb og salg af links, så deres ord skal du tage med et gran salt.

Årsagen til at det er ulovligt at købe og sælge links fra spamblogs, er at de udgiver sig for at være almindelige hjemmesider der fik lyst til at anbefale et produkt, eller en service (og derefter at linke til det)

Man SKAL skrive at det er et sponsoreret indlæg, og det gør langt de fleste spamblogs ikke.

Ligemeget om man så skriver at det er et sponsoreret indlæg, så bryder man altid Googles Retningslinje, og du vil som sagt bare kunne tælle ned til du får en straf af Google.

Som regel en rigtig hård straf som du ikke bare kan komme ud af, og som decideret kan ødelægge din online forretning.

Hvad gør man så for at få links?

Der er altid brug for gode historier

Først så stop med den ulovlige linkbuilding

Bare stop. Få det overstået. Fjern de ulovlige links du allerede har, og begynd dit nye liv med rigtig marketing, og med links som du aldrig vil miste værdien af.

Du vil mærke en nedgang i organisk trafik fra søgemaskinerne når du fjerner de links som rent faktisk stadig virker ( for ja nogle af dem virker endnu, det kan vi sagtens indrømme. Men det er færre og færre af dem, og du laver stadig ulovligheder)

Og det vil føles hårdt at miste noget organisk trafik, og man vil føle sig på herrens mark fordi: “Kan jeg overhovedet finde ud af at lave SÅ gode historier om min kedelige virksomhed, at der er nogle der gider linke til os?”

Det kan du måske ikke til at starte med, men du lærer det.

Et godt startertrick til at komme i gang med at lave kvalitetsindhold der giver dig naturlige linkmuligheder er at lave en liste over alle de ting du ikke kan lide ved dit arbejde og din branche.

Ting du ikke kan lide kan skabe dramatiske historier, og alle elsker et godt drama.

Vi har for eksempel fået virkeligt mange gode links på at skrive om ulovlig linkbuilding.

Så er du konstruktiv

Så som du kan se så er det ikke et rart miljø at være i. Jeg er ikke den eneste der har modtaget trusler. Andre som mig har oplevet det samme, journalister der har villet skrive om det har oplevet det og almindelige danskere der blev træt af spamblogs i deres søgeresultater og skrev om det på nettet er blevet truet.

Så kom ud af det, og bliv konstruktiv med din SEO.

Nu er vi konstruktive.

Du skal som sagt lave en liste over ting der irriterer dig ved dit arbejde, eller din branche.

Så sætter du dig ned og tænker over hvilke aviser, blogs eller fagmagasiner der kunne være interesseret i at bringe din historie.

Du kan selvfølgelig gøre det samme med ting du er glad for ved dit arbejde og din branche, men det kan ofte være nemmere at komme i gang med ting man er utilfreds med.

Så simpelt er det egentligt at komme i gang.

Næste skridt med din linkbuilding

Lad os sige at du har fundet en ting ved din branche som du er utilfreds med. Lad os sige at du er en tandlæge, og du er træt af alle de mennesker der kommer op og vil have en tandblegning. Du synes måske det usundt for tænderne.

Så sætter du dig ned og tager notater fra nogle af de mest spændende klienter du har haft på din tandlægeklinik (nogle hvor du tænker at “det kan blive en sjov/god/ dramatisk historie)

Så sætter du det sammen med din egen ekspertviden som tandlæge, og nu begynder det at ligne at du har en historie.

Så går du på Google og ser om du kan finde nogle artikler fra aviser eller fagmagasiner som skriver om samme emne. Her kan du finde endnu mere inspiration til hvad journalisterne godt kan lide at skrive om med hensyn til dit emne. Dette tager du også notater til.

Til sidst så samler du det hele til et udkast du kan sende til en af de journalister, eller bloggere, som du tidligere har set har skrevet om dette emne. Du skriver en mail hvor at du pænt og venligt spørger journalisten /bloggeren om de kunne være interesseret i en artikel om det her emne med dig som ekspert på området som kilde.

Og det vil de gerne en sjælden gang imellem. Fordi du vil få mange afslag, og ofte vil de slet ikke svare dig.

Men nu har du din historie, og der findes mere end 1 journalist /blogger, så bare fortsæt. Du kan også skrive til den samme journalist igen flere måneder efter, med den samme historie. Måske de bare ikke havde tid den dag du skrev først, eller de havde en anden historie som var meget vigtigere.

Husk at journalister og bloggere ofte får henvendelser, og derfor ikke altid orker svare. Men GIV IKKE OP.

Rigtigt mange mennesker har prøvet den her teknik, og når de så har fået 10 afslag efter at have brugt 5 timer på at skrive deres artikel, så mister de modet og stopper. Og det er lidt en kliche at sige at de succesfulde fortsætter når de andre stopper, men sådan er det altså, også her.

Så fortsæt. Og lav flere historier imens. Dit firmas online SEO-fremtid afhænger af det.

En dag får du et link, og så bliver det et bedre link end alle dine konkurrenter der har givet op nogensinde får. Og du vil snart ranke i toppen af søgemaskinerne, og dit hårde arbejde vil være det hele værd.

photo 1576345370995 26018389c723 edited
photo 1593594130348 9f4dd0a39b9e 1 edited

At du bruger den her teknik med at lave historier, er både en form for storytelling, og til det formål bruger du så noget tekst (content) og dermed bliver det til det som man kalder “content marketing” – Altså hvor at man bruger sit content til at tiltrække naturlige links til ens hjemmeside.

Nu kan du blive til en kilde som bliver brugt ofte

Nu hvor du endelig har fået din første historie publiceret i en avis, en blog eller et fagmagasin, og du har fået et link, så har du nu endnu bedre muligheder for i fremtiden at blive en person som journalister skriver og ringer til for at få historier fra jeres branche.

Det er de første 2-3 historier som er de sværeste, men når først du er kommet igennem dem, så kører det markant nemmere.

Og du kan som sagt oven i købet være så heldig at journalisterne selv ringer dig op nu.

Nu er det ikke linkbuidling mere, altså hvor at du “bygger links” selv aktivt. Nu er det PR, Online PR, som automatisk kaster fantastiske links af sig.

Og efter nogle år vil du kunne udkonkurrere dine konkurrenter med SEO ( de er måske oven i købet blevet straffet af Google for deres ulovlige linkbuilding i mellemtiden)

Og du kan nemmere få hul igennem til andre

Du skal selvfølgelig ikke bare lade dig læne tilbage og vente på at journalisterne ringer til dig og giver dig links til din “linkbuilding”.

Fordi sådan fungerer det naturligvis ikke.

Du har forhåbenligt nu fået så meget blod på tanden at du bliver ved med at se om du kan lave flere historier, som du så picther til nogle nye journalister og bloggere.

Når du så skriver til dem med dine nye historier, så skal du imellemtiden lave en såkaldt “Presseside”. Her kan du linke til i den mail du sender ud til journalister.

Så kan de se at andre journalister har sagt god for dig. At du er garanti for en god historie, og at man kan samarbejde med dig.

Dette vil åbne dørene for dig endnu nemmere end før.

Du kan finde inspiration i vores presseside om online marketing eksperter her

Langsom, men sikker linkbuilding

Du er nu ved at bygge en helt fantastisk linkprofil (samling af stærke indgående links som anbefaler din hjemmeside)

Når dine konkurrenter ser de links du har, vil de fleste af dem opgive, da de tror det er umuligt. Det troede du også da du startede, men så lærte du en masse.

De må stille sig tilfredse med at være nr 20 i Google, hvor at du er i top 3. Og de må købe sig til synlighed igennem Google Ads, Facebook annoncering, Linkedin annoncering eller andre former for betalt online annoncering.

Du kan også selv købe dig til online synlighed igennem de ovennævnte kanaler, indtil at dine SEO resultater begynder at vise sig for alvor.

linkbuilding priser

Slut på vores linkbuilding guide

Vi håber at du lærte helt præcis hvad linkbuilding er.

Vi håber også du lærte om at linkbuilding faktisk kan være farligt.

Både for din hjemmeside (og dermed din virksomhed), men også for dig selv personligt da du kan blive straffet i henhold til straffeloven ved at bryde markedsføringsloven.

Også selvom det er et SEO bureau, eller et PR bureau, du har ansat til at gøre det.

Men kom i gang med at være kreativ. Fortæl din historie, din virksomheds historie.

Lad andre lære af dig, vær en rollemodel, vær en person som andre kan spejle sig i, og få en masse helt utrolige links og omtale som en bonus.

Vi holder linkbuilding workshops der tager udgangspunkt i de her teknikker.

Kontakt os og hør om priser og muligheder

FAQ ‘ s om linkbuilding

Hvordan laver man linkbuilding ?

underside links

Du laver korrekt linkbuilding hvis du laver noget indhold på din hjemmeside som er så godt at andre af sig selv får lyst til at linke til det. Det er den ultimative form for linkbuilding.

Du kan også lave indhold til andre menneskers hjemmesider, og hvis de er flinke så linker de af sig selv til din hjemmeside som en tak for arbejdet. Men du skal ikke lave det indhold for at få linket, så formindsker du muligheden for at få et link, da man virker påtrængende.


Skriv en kommentar