CPC

Hvad betyder CPC?

CPC betyder “Cost Per Click” og er den pris man betaler for et klik når man laver betalt annoncering på nettet (også kaldet PPC).

Den betalte annoncering man laver på nettet kan være annoncering på sociale medier såsom Pinterest, Facebook annoncering, Twitter, TikTok, Snapchat, Youtube annoncering og Linkedin annoncering.

Men det bruges også når du laver betalt annoncering andre steder på nettet end de sociale medier, som for eksempel på Google Ads.

Du kan også bruge CPC til udregne hvor meget din trafik via SEO ville have kostet dig, hvis du skulle betale for den.

I opstarten er CPC vigtigt

Når du skal opstarte en kampagne med betalt annoncering, så kigger man på hvor meget ens CPC – Cost Per Click eventuelt kan ende med at blive.

Det findes der forskellige værktøjer der kan hjælpe med at estimere. For eksempel Googles værktøj til søgeordsplanlægning.

Når man har fået estimeret sin CPC inden opstart af en kampagne, så er det nemmere at vide om det kan betale sig for dig at begynde denne kampagne.

Lad os se på udregning af dette her nedenunder.

cpc udregning

Sådan bruger din CPC i din annoncering

Det er ikke altid at du kan vide hvad din CPC ender med at være inden opstart af en kampagne. Men så kan man teste lidt. Man kan for eksempel opsætte et budget på max 1000,- kroner til at køre en kampagne. Når de 1000,- kroner så er brugt, så har man et overblik hvor meget man har brug på pris per klik.

Når man har dette tal kan man udregne sin potentielle ROI ( Return of Investment) og sin potentielle ROAS (Return On Advertisement Spent)

Disse tal bruges til at udregne om man overhovedet skal fortsætte med sin kampagne, og så at det stadig bliver en god handel for dig.

Hvis din CPC er for høj, så kan man ved at optimere på den parametre få sin Cost Per Click ned i pris.

Man bliver nemlig ofte belønnet med en lavere CPC af de forskellige annonceringsplatforme, hvis man laver noget indhold som brugerne godt kan lide.

I nogle tilfælde er en høj CPC dog en fin ting.

Scoll ned og læs mere om dette.

photo 1617225429211 f02b5e4ce104

En høj CPC kan være godt

En høj CPC kan være god i de tilfælde at du bruger budstrategier som er baseret på kunstig intelligens.

Det kan være Googles Smart Bidding, eller Facebooks “Look a Like Audiences”

Hvis du sætter den budstrategi op, så at du vil ramme en meget snæver målgruppe i bunden af salgstragten, så koster det mere at få et klik.

Fordi du nu målretter dig såkaldte “Premium brugere”.

Dette er brugere der er størst sandsynlighed for at konvertere, og da du ikke er den eneste der er interesseret i den målgruppe, så er der konkurrenter som er klar på at byde prisen op per klik på auktionen.

Tak fordi du læste med

Vi håber du har fået indsigt hvad CPC er, og hvordan man arbejder med i dagligdagen med sin online marketing.

Hvis vi som Google Ads bureau skal hjælpe dig med at få din CPC ned, eller hvis du gerne vil ramme disse såkaldte premium brugere ved hjælp af avancerede budstrategier, så kontakt os gerne allerede i dag, og hør om vores cases med netop dette.