Hvad betyder PPC indenfor digital markedsføring?
PPC er en forkortelse af “Pay Per Click” og er en betegnelse man bruger for at forklare at den slags digital marketing man laver er en slags hvor at man skal betale for de kliks man får til sin hjemmeside.
Det modsatte af PPC er “organic traffic”. Det er trafik (besøgende på din hjemmeside), hvor at du ikke betaler per klik.
Det er ting som: SEO, organisk trafik fra sociale medier og henvisningslinks (links som andre har på deres hjemmesider, som folk så klikker på og kommer hen til din hjemmeside).
Lad os se noget mere hvad PPC er, og se dybere på hvad forskellen på PPC og organisk trafik er når du skal beslutte dig for hvilke kanaler du skal arbejde med indenfor digital markedsføring.
Hvornår er PPC bedre end organisk?
PPC er bedre end organisk når du gerne vil ramme en målgruppe her og nu, og du gerne vil ramme endnu skarpere i målgruppen. Lad mig forklare.
Ved for eksempel at bruge penge på kliks på Google Ads kan du fra du får tanken, til at du får dine besøgende, gå ganske få timer. Du laver en kampagne, finder de søgeord du gerne vil findes på, starter kampagnen og de besøgende kommer med det samme.
Det er hurtigheden i PPC der blev forklaret.
Det andet særligt gode ved PPC som organisk ikke kan i samme grad er at ramme målgruppen, hurtigt. Fordi én ting er at få kliks hurtigt. Det er dejligt, men ved hjælp af din søgeordsanalyse kan du finde søgeord der viser at folk er købsparate. En søgning som “priser på Google Ads bureau i København”, viser os at her har vi med en bruger at gøre som er klar til at købe.
Ved hjælp af Google Ads kan vi ramme den person om få timer.
Hvis vi skulle ramme den person med SEO kunne det tage flere måneder, ja i nogle tilfælde flere år, at få kliks på så svær en søgning.
Man kan også finde folk der leder efter “priser på Google Ads bureau i København” ved hjælp af betalt Linkedin annoncering, som også er PPC, eller via betalt Facebook annoncering. Men på begge de 2 platforme er ens annoncer dog ikke baseret på så specifikke søgninger som den vi så med Google Ads.
Så der er Google Ads en klar vinder indenfor PPC. Bemærk dog at klikpriserne på en søgning som “priser på Google Ads bureau i København” kan være helt oppe omkring 200,- kroner per klik. Så hvis du skal bruge 100 klik på at få en kunde, er der altså 20.000,- i klikpriser alene. Hvis du så tjener 200.000,- kroner på kunden, så kan det stadig være en god handel.
Det som at betalt annoncering på Linkedin kan er at det giver dig adgang til en masse beslutningstagere. Alt fra CEO’s, CMO‘ s, bestyrelsesmedlemmer, indkøbere med videre. Det er dog kun stort set B2B på Linkedin, så det skal du være klar over inden du bruger dit PPC budget derinde.
På Facebook er det en endnu bredere målgruppe. Men her er alle også lige fra CEO’ s, CMO’ s osv til alle andre slags arbejdere.
Når målgruppen bliver bredere, er det sværere at ramme plet i første forsøg. Til gengæld kan man ramme folk inden de begynder at søge på noget i Google. Og det kan være en stor fordel.
Pris per klik (CPC) er også lavere på Facebook end på Google Ads. Men CPC er oftest meget højt på Linkedin, da målgruppen er bred, men ikke så bred som på Facebook, og så er det bare den helt rette målgruppe der er derinde, hvis man altså arbejder med B2B marketing.
Det gode ved organisk trafik er dette
Det er gratis kliks, altså kun når du har lavet alt det hårde arbejde først.
Med SEO for eksempel kan det tage månedsvis, ja nogle gange årevis (hvis det er en søgning med meget konkurrence) at begynde at få kliks den vej igennem. Men når så først du får det, ja så er det jo så gratis kliks.
I mange tilfælde kan man beholde sin gode placering i nogle år, og man kan derfor få gratis kliks i flere år, uden at du behøver at lave mere SEO-arbejde på din hjemmeside.
En del undersøgelser viser faktisk at SEO er den marketingtaktik der giver den bedste ROI. Så selvom det er meget langsomt at få resultater, så er det på den lange bane en god forretning. Det er dog ret besværligt at regne ud om man overhovedet KAN få ordentlige SEO resultater, så kontakt et online marketing bureau (som os) og få dem til at se hvilken kanal der er bedst for jer.
Hvis i kun spørger et SEO bureau, vil de ret sikkert anbefale jer SEO, og et Google Ads bureau vil anbefale Google, Linkedin bureau vil anbefale… et Facebook bureau vil anbefale jer… i kan se mønstret, tænker jeg.
Spørg nogen som ikke kun har interesse i at sælge deres eget, men hvad der er bedst for dig.
Så her fik du en gennemgang af hvad PPC er, og jeg håber at sammenligningen med organisk trafik gjorde det endnu mere klart hvad PPC er.