Konverteringsraten er faldet, hvad nu?
Du har mistet salg på din webshop nærmest fra den ene dag til den anden, men du har ikke mistet trafik fra SEO, Google Ads eller andre af de kanaler du får trafik til din hjemmeside fra.
Du går så ind i Google Analytics og ser at din konvertingsrate er faldet.
Som det ses på screenshottet, så faldet på konverteringsrate næsten identisk med tabet i omsætning. I det her tilfælde er der tale om en webshop der næsten kun får sit salg via organiske kanaler (altså SEO), så derfor er der ikke andre kanaler med i eksemplet her.
Når du så har lavet denne lille research der viser at din trafik er forholdsvis stabil, men at det er din konverteringsrate på din webshop der er skyld i fald på omsætningen, så er det at vi kan gå i gang med analysen der skal vise hvorfor at denne konverteringsrate er faldet.
Og det er det denne her guide vil hjælpe dig på vej med.
Det her skal du finde frem
Der kan være mange årsager til at din konverteringsrate er faldet, så der skal testes på forskellige områder for at finde løsningen.
Noget af det som du skal finde frem er følgende:
- Din Google Analytics konto
- En pagespeed tester a la Pingdom Tools, GT Metrix og Google Pagespeed Insights
- En test af dit checkout flow
- Dine konkurrenters priser
- En undersøgelse af sæsonudsving
- Om højtkonverterende søgeord pludselig ikke ranker mere
- Om det er på mobil eller desktop at din rate er faldet
.. og mere til, som vi vil dække i guiden her til hvordan at du laver konverteringsoptimering på din hjemmeside
Lad os se på din Google Analytics først
Udover at du kan se at din konverteringsrate på din webshop er faldet, og at du kan se at din trafik er stabil, så kan du i Google Analytics finde andre data der kan hjælpe dig.
Du kan for eksempel se om der er personer der falder fra på dine vigtigste landingssider. Dette kan du se i sektionen “Adfærdsflow” i Google Analytics.
Noget af det som du primært skal holde øje med her, er om folk forsvinder fra vigtige sider i checkout flowet. En af hovedårsager til at folk forsvinder er på grund af links på landingssiden. Vi har set vigtige landingssider tabe mere end 40% af deres brugere fordi de klikkede på links i brødteksten.
Oftest laves disse links i brødteksten for at guide brugerne, eller for at lave intern linkning (som er en SEO disciplin), men disse opgaver skal ikke laves på de vigtigste af jeres landingssider, da det der kun handler om 1 ting: Nemlig salg.
Se en case om hvordan vi hjalp ERPgruppen med en lignende case her
Når du har fjernet links fra disse vigtige sider, og det stadig ikke løser dit problem, så prøv de andre ting i vores guide her.
Test af din loadtid på hjemmesiden
Folks tolerancetærskel for hvad de vil finde i sig med hensyn til loadtid på din hjemmeside er nok mindre end du selv tror.
I det tidlige internets historie var folk vant til at hjemmesider loadede langsomt, havde grimt design og layout og så videre. Det hele var nyt, og man så igennem fingrene med mere. Det gør man ikke mere.
- Undersøgelser viser at hvis din loadtid på en landingsside er over 5 sekunder, så er du problemer (kilde)
- Du taber cirka 5% per sekund ekstra i loadtid i intervallet 0-5 (kilde). Det vil sige at du kan hente 20% i konverteringsrate på at have en landingsside der loader på 1 sekund, fremfor 5 sekunder.
- 70% af alle brugere siger at loadtiden har stor indflydelse på om hvorvidt de køber på en webshop (kilde)
Der findes mange andre undersøgelser angående loadtids indflydelse på din konverteringsrate, så få den lige tjekket mens du er i gang.
Udstyr til at tjekke loadtid på hjemmeside
Jeg nævnte tidligere forskellige værktøjer til at tjekke loadtiden på din webshop. Lad os gå igennem dem her.
Pingdom Tools er min favorit, fordi du får et hurtigt overblik over hvor hurtigt din side loader, og hvad du kan gøre ved det. Men det bedste ved Pingdom Tools er at du kan teste hastigheden fra en lokation tæt på Danmark. Det kan du ikke i GT Metrix for eksempel (så skal du betale for at få den funktion). Pingdom Tools er altså den bedste, hvis du samtidig vil have noget der er gratis (du kan også tilkøbe ekstra funktioner i Pingdom Tools, men dem har du ikke brug for til den her test)
GT Metrix er også super god, i en gratis version. Men du skal som sagt tilkøbe noget, hvis du vil måle fra en lokation tættest på Danmark (og det vil jeg anbefale da du får det mest præcise resultat den vej)
Google Pagespeed Insights er også godt set fra en super teknisk vinkel af. Men det skræmmer ofte folk når de ser de ratings de får i Google Pagespeed Insights. Det vigtigste i forhold til konverteringsrate på din webshop er selve loadtiden, og den kan være svær at regne ud når du bruger Pagespeed Insights.
Min holdning er at Google Pagespeed Insights kun er for store webshops der har brug for at optimere ned i de mindste detaljer.
Konklusionen er at du i forhold til konvertering kun skal holde øje med hvor mange sekunder det tager.
Alt det super tekniske der, er kun for de kæmpestore webshops.
Test af dit checkout flow
Se hvilke sider performer dårligst
Er der nogle af siderne der stikker ud?
Det er normalt at frafaldet er forholdsvist stort fra indkøbskurv til “Tak for køb” siden. Men tjek om frafaldet er ekstraordinært stort i den periode hvor at du har haft dit tab i omsætning og konverteringsrate.
Hvis du har det, så er der en stor sandsynlighed for at fejlen ligger der.
De typiske fejl der ligger i et checkout flow er de samme som der bliver nævnt her, altså loadhastighed, links der peger væk fra den handling de er i gang med og priser der pludselig ændrer sig markant fra den pris de så på selve produktsiden (ekstra høje fragtpriser er et godt eksempel)
Ting du kan gøre ekstra for at optimere checkout flowet
- Tjek i “Adfærdsflow” i Analytics om der er særlige sider i checkout flowet der stikker ud
- Tjek om loadhastigheden er lavere i dit checkout flow end andre steder på dit website
- Overrask ikke folk med pludselige prishop, eller andre uventede overraskelser du har gemt til dem.
- Lav tydelige CTA’s (Call to Action), der opmuntrer folk til at klikke sig videre.
- Lav tekst der afmonterer folks frygt som de kan have ved at købe på internettet.
- Brug en betalingsløsning der er nemmest mulig for kunden ( gerne One Click Payment som for eksempel Apple Pay og flere andre har)
Du kan selv tilføje flere punkter til den her liste. Gå igennem den checkout flow med en lup, og hvis dit checkout flow bare ikke er godt nok, så skift til en anden udbyder, som har fokus på konverteringsoptimering.
Som du har lært nu, er dette super vigtigt for din forretning.
Priser og deres indflydelse på konverteringer
Det siger sig selv. Prisers indflydelse på din konverteringsrate er stor. Særligt hvis du sælger samme produkt, og hvis du heller ikke på andre måder (eventuelt igennem din branding), har opbygget en forretning som kan tillade sig at tage mere end konkurrenten.
Fire råd til at se på dine priser har indflydelse på din konverteringsrate
- Se manuelt efter dine største konkurrenter. Og se på de produkter de har, som du har mistet konverteringer på
- Du kan bruge prissammenligningsværktøjer til webshops, som holder øje med priserne hos dine konkurrenter. Et eksempel er danske PriceShape
- Er der sket ting i markedet som gør at folk ikke vil betale den pris de plejer ? Det kan være økonomisk krise, at der har været dårlig omtale af de produkter du sælger med mere.
- Lav en udregning for at se om du kan spare penge nogle steder. Kan du få varene billigere, kan du spare på fragt, kan du nøjes med et mindre overskud?
Sæsonbetingede faktorer der påvirker salget
De fleste webshopejere ved godt at at der tider på året hvor at man sælger mere eller mindre end normalt, men der kan nogle gange ske ting som er sæsonbetingede, men som man alligevel ikke havde regnet med.
- Ekstremt vejr kan for eksempel påvirke salget for næsten alle. En super varm sommerdag sænker lysten til al form for aktivitet, også køb på en webshop.
- En længere juleferie end sædvanligt (fordi den ligger tæt op af weekender) kan skabe flere dage uden salg end normalt
- Folk i markedet begynder at købe ting tidligere eller senere end sædvanligt af uvisse grunde, og du har derfor ikke være klar med din annoncering
Vi har over 18 års erfaring med online marketing, og selvom vi næsten altid finder en løsning, så må vi også indrømme at vi en meget sjælden gang imellem ser en case, hvor at vi simpelthen ikke kan finde ud af hvilke bevægelser i markedet der har forårsaget et fald i omsætning.
Søgeord der pludselig ikke ranker mere
Hvis dit fald i omsætning er kommet fra den organiske trafik, så er det vigtigt at vide præcis hvilke søgeord det er som har fået dette tab i konverteringsrate.
Problemet er bare at det kan du ikke se med Google Analytics (det kunne man engang), men der findes et online marketing værktøj der hedder “Keyword Hero” som kan netop dette. Besøg dem her
Brug det, og find ud af om det er nogle specifikke søgeord, som tidligere har ranket godt, som står for tabet af omsætning, og se også om det de søgeord der pludselig ikke konverterer mere, og find ud af hvorfor ved at bruge de samme teknikker som du ellers har set i den her guide.
Mobil eller desktop ?
Du kan i Google Analytics se om dit fald i konverteringsrate er sket primært i din mobil- eller desktop version af hjemmesiden.
Her på det her screenshot kan man se at mobil er gået lidt tilbage sammenlignet med måneden før og at desktop er gået endnu mere tilbage i forhold til konverteringsraten. Normalt vil det være mobilversionen af et website der kæmper mest med konverteringsraten, men altså ikke i det her tilfælde.
Slut på vores guide
Jeg håber at du har haft god brug af vores guide til at finde fejl på din konvertingsrate på din webshop, og du hurtigst muligt får dine konverteringsrate tilbage igen.
Husk at ligeså hurtigt som du har mistet din gode konverteringsrate, ligeså hurtigt kan du få den tilbage igen.
Hvis du har brug for hjælp til opgaven, så ring gerne til os med det samme på +4542430808, så kan vi komme i gang med at hjælpe dig.