Apples iOS 14 opdatering guide (for at hjælpe med din Facebook annoncering)

Kort om opdateringen fra Apple

Den blev først rullet ud i september 2020 som en helt almindelig iOS opdatering til Apple produktlinjen.

Den 3 maj 2021 kom der så en opdatering til iOS14, som gjorde det muligt for Apple brugere at få stoppet tracking af deres online adfærd fra deres enheder.

screenshot www.macrumors.com 2021.05.08 08 24 16

Effekten på Facebook annoncering

Da vi er et online marketing bureau som hjælper danske virksomheder med Facebook annoncering, så vil denne her opdatering have en effekt på de annoncekampagner vi laver på Facebook.

De data vi selv har hentet ind, og de data vi har fået fra andre Facebook marketing bureauer rundt omkring i verdenen har vi samlet sammen her i et letlæselig guide, som samtidig giver dig en trin for trin guide til hvordan du kan få mest mulig ud af din Facebook annoncering, selv med den her guide.

Vi håber du kan bruge guiden, og ønsker dig god læselyst, og efterfølgende arbejde med at implementere vores råd.

apple ios14 opdatering facebook

Først og fremmest: Lad være med at gå i panik

Den her opdatering omhandler kun Apple produkter, som der “kun” er cirka 50 % af danskere der bruger for at tilgå nettet.

Derudover vil det ikke være alle der vælger at fravælge tracking via deres Iphone og iPads.

Så nu vi lander måske på et tal omkring de 25% af danske brugere, som man kommer til at miste som en datakilde til sin Facebook annoncering.

Når det er sagt, så vil der komme mere af den her slags opdateringer relateret til restriktion af dataindsamling til kommercielt brug, også fra Google og deres Android operativsystem.

Så vi skal som online marketeers holde fingren på pulsen, og holde øje med udviklingen, og hvilke muligheder vi så ellers kan bruge i fremtiden.

For det er nemlig også positive ting ved de her opdateringer. Dem kommer jeg ind på i næste afsnit.

photo 1617225429211 f02b5e4ce104

Det gode ved Apples iOS14 opdatering

Det gode er at det giver brugerne endnu tydeligere mulighed fra at sige fra til tracking af deres internetadfærd.

Vi skal altid tænke brugerne først.

Ikke bare fordi det lyder godt at sige det, men fordi at det giver dig et helt andet mindset som ansat indenfor online marketing, eller for dig der sidder og arbejder med din Facebook, Google Ads eller SEO selv.

Hvis du altid tænker “brugerne først” så bliver din hjerne aktiveret i en retning af at skabe muligheder til dem, i stedet for hvordan du kan udnytte dem mest muligt.

En tankegang om skabe noget, giver flere produktive ideer, end en tankegang om at tage noget.

Flere produktive ideer = mere værdi. Mere værdi = højere resultater for dig selv.

Så det er én af de fordele der er ved den her opdatering. Du tvinges til at tænke mere kreativt.

En anden fordel er at det kan skabe en bedre relation mellem dig og dine potentielle kunder. Det kan øge deres investering i online marketing grundet højere tillid, når der er mere styr på datasikkerheden.

Og til sidst vil jeg sige at det kan øge antallet af arbejdstimer hvis man for eksempel sidder på et Facebook marketing bureau, som vi gør. Fordi at des færre data som den kunstige intelligens for at arbejde med, des mere manuelt arbejde vil der blive til os.

Fordi der skal jo annonceres, data eller ej.

Ulemperne ved færre data i vores marketing

Den største ulempe er at det bliver sværere at opnå en høj konverteringsrate ( læs mere om konverteringsoptimering her)

Fordi des færre data der kan samles ind om brugeradfærden, des sværere bliver det at ramme den helt købsklare person i første hug.

Man kan også sige det på en anden måde, nemlig at nu vil der komme endnu mere reklamestøj online fordi at vi som online marketing bureauer ikke kan få lov til at målrette vores annoncer til præcis dem som rent faktisk er i markedet for det.

Endnu flere reklamer vil blive vist til folk der ingen interesse har i produktet.

Hele forløbet her med “angst for dataindsamling” er meget skudt på vej af aviser (som har mistet deres annonceindtægter til Google og Facebook) og af politikere som altid har gavn af skabe frygt (så folk stemmer på dem) og til sidst af advokater og GDPR eksperter som kan lugte mange ekstra opgaver der kan komme deres vej, hvis de også puster til en ild der faktisk ikke er der.

Kort sagt findes der ikke nogle rigtige eksempler på misbrug af data indenfor e-commerce . Der findes nogle småsager, som i ingen målestok kan retfærdiggøre det her.

Og så findes der Donald Trump sagen med Cambrigde Analytica. Men det er jo ikke e-commerce.

Endnu mere underligt bliver det når telemarketingfirmaer stadig kan invadere vores privatliv ved at ringe til os privat for at sælge, eller alle de outdoorreklamer vi ser overalt i samfundet.


Årsagen til at jeg tilføjer det her afsnit, hvor at jeg lufter min frustration, er for at gøre opmærksom på at det her med at data åbenbart er noget af det farligste lige nu på jorden muligvis bare er en trend. Når vi kommer længere frem, og kan se at målrettede reklamer faktisk er ret rart for alle parter, og at vi måske kunne nøjes med at fratage politikere fra at bruge den slags data, så kan det være at den her form for tracking kommer tilbage igen.

Men nu må vi leve med de restriktioner, og få det bedst mulige ud af det.

Hvordan bliver din forretning påvirket?

Mindre målgrupper & Mere uprævis måling

Til dig der arbejder med Facebook pixlen

Til de forretninger der bruger Facebook pixlen til at måle events (hændelser) på hjemmesiden vil blive kraftigt ramt af under-rapportering i henhold til de events som er: Tilføj til kurv, visning af landingsside, køb og checkout.

Disse trin bliver oftest brugt af erfarne Facebook annonceringseksperter til at måle på hvor i checkout flowet at de taber brugerne. Og algoritmerne bruger disse data til at finde ud af hvilken slags bruger det oftest er der falder fra, eller som gennemfører købet.

De her data er det rene guld i forhold til “Look a Like Audiences”, og tabet af dem vil betyde betydelige stigninger i Cost Per Acquisition (altså hvor meget det vil koste dig at få skabt et salg igennem Facebook annoncering.

Til dig der arbejder med Interesse-Målgrupper i Facebook

I Facebook Business er der en anden kendt måde at nå sin målgruppe på, udover Look a Like Audiences, og det er ved at målrette i forhold til hvilken interesse en bruger har.

Det kan både være en her og nu interesse, eller en mere permanent interesse. Den er ikke lige så præcis som Look a Like Audiences, men dog stadig ret stærk i forhold til at skabe den rette målretning.

I forlængelse af at Facebook får mindsket sine muligheder for at måle på folk der er “off Facebook” og den adfærd de har der, så vil den her målgruppe også lide under de nye opdateringer.

Du vil se det igen i forhold til lavere konverteringsrate og højere pris per anskaffet kunde.

Hvad gør Facebook ved det?

Kort fortalt kan det siges at Facebook samler de konverteringsdata sammen som der er tilbage i én pulje, og giver os denne samlede pulje at arbejde med. Det kalder de for “Aggregated Event Measurement (AEM)” ( på dansk “aggregreret hændelsesmåling”. Læs guide fra Facebook til det her)

Ved at bruge AEM vil Facebook sørge for at vi som annoncøre kan prioritere 8 events i en rækkefølge som vi synes er vigtigst for os.

De events /hændelser som vi anbefaler at i prioriterer er:

  1. Køb (Når folk har foretaget et køb, så er det profilen på jeres vigtigste lead som i kan bede algoritmen om at lede efter=
  2. Påbegynd betaling ( Det her er profilen lige før dem der har købt)
  3. Tilføjelse til indkøbskurv ( Igen skridtet før det forrige)
  4. Visning af vigtige landingssider (vælg sider der er vigtige i forhold til kunderejsen. Det vil typisk være en service- eller produktside her)
  5. De sidste sider kan du frit selv vælge. Det kan være “Kontakt os” siden og så videre.
photo 1576345370995 26018389c723 edited
photo 1593594130348 9f4dd0a39b9e 1 edited

Hvad skal du selv gøre herfra?

Verificering af dit domæne & prioriter events

Log ind på din Facebook Business konto, og naviger hen til “Sikkerhedscenter” – Derfra skal du følge den her guide fra Facebook selv.

Bagefter skal du gå ind i Business Manager og prioriter de events som vi lige fandt frem til forrige afsnit.

En guide til hvordan du gør det kan du finde her.

Opdater Facebook SDK for iOS

For at gøre din egen App kompatibel med den seneste opdatering her skal du bruge den seneste Facebook SDK opdatering.

Ved at opdatere kan du blive ved med at vise personaliserede annoncer, også til iOS14 brugere, og du vil modtage App konverteringsdata i dine rapporter.

Dette gør du i “Hændelsesadministrator”

Slut på vores Apple iOS14 guide

Denne her guide var til dig der gerne vil i gang med at finde ud af hvordan du bedst muligt kommer igennem den her opdatering, og som vil vide mere om hvilken forskel det vil gøre i din fremtidige Facebook annoncering.

Kort sagt skal der nok blive ved med at være rigeligt med arbejde til os der arbejder med online marketing , men vores kampagner vil ikke blive lige så skarpe som de tidligere har været.

Jeg vil til sidste anbefale at man dygtiggører sig på klassisk markedsføring, såsom at forstå målgrupper, kommunikation og branding.

På den måde bliver du selv bedre til at udføre det arbejde som algoritmerne har hjulpet os med indtil videre.