Hvad er SEO tekster?
SEO tekster er et begreb der har eksisteret næsten ligesiden at SEO opstod som en disciplin indenfor online marketing og i særdeleshed content marketing.
Tidligere har begrebet været ensbetydende med tekster af meget lav kvalitet, til en meget billig pris, og som var fyldt med de søgeord som at man gerne ville ranke på.
Begrebet SEO tekster eksisterer stadig den i dag, og har stadig sin berettigelse, men ikke i den form som at det havde tidligere.
Læs mere i guiden her, og lær mere om SEO tekster i 2024 og frem (hvis det ændrer sig, så opdaterer vi guiden her)
Hvad virker stadig ?
Det der stadig virker, når vi snakker SEO tekster, er at nævne det ord du gerne vil ranke på lidt flere gange end andre ord. På den her side vil vi gerne findes på begrebet “seo tekster” og diverse variationer over den søgning. Så derfor ser du sætningen “seo tekster” være nævnt flere gange end end andre ord og sætninger.
Du kan i princippet nævne din frase ligeså mange gange at du vil, uden at du bliver straffet af Google for spam. Det ser bare spammet ud, og kan derfor trække helhedsindtrykket ned, og få din tekst til at se billig og spammet ud. Dette kan sænke din konverteringsrate. Det vil sige at færre kan muligvis købe fra din side, fordi dine tekster ser for amatøragtige ud.
Andre steder du skal tilføje dit søgeord /sætning er her:
- Titletag
- Headertags
- Alt tags
- Schema Markup (til snippets i søgeresultaterne)
Men igen, lad nu være med at spamme. Få det til at se pænt og lækkert ud. Hvilket faktisk godt kan være en udfordring.
Hvad skal du ikke gøre med dine SEO tekster?
Du skal ikke bruge tekster fra andre websites. Altså bryde rettighederne som at andre har. Det kan man godt komme til at gøre, også hvis man bruger et Ai værktøj som for eksempel ChatGPT
Værktøjer som ChatGPT kan skabe tekster som ser okay ok. De er ikke fantastiske, men kan godt bruges på websites, hvis at man kun ser på det rent praktiske i det. Men ChatGPT tager fejl i en del af de emner som den udtaler sig om, og det har du ikke lyst til at have på din side.
Og Googles kunstige intelligens vil ret sikkert også kunne opdage at det drejer sig om tekster som du har “scrapet” fra nettet af, og sat det sammen på en ny måde.
Men du kan helt sikkert bruge ChatGPT, og andre lignende tools, til at blive inspireret til nyt content. Det gør jeg selv. Men jeg stoler ikke på det 100%, endnu.
Søgeordsanalyse og antal ord
En anden stadig vigtig del af det at lave SEO tekster er det med at finde de helt rette søgeord at gå efter. Det kaldes også en “søgeordsanalyse”. Det har vi skrevet en større guide til her
Det med at vælge det rette antal ord, er også noget der er debat om i SEO miljøet. Nogle påstår at man SKAL skrive mere end X antal tusinde ord, for at bevise at man er autoritet på emnet. Dette har aldrig været rigtigt. Det der er rigtigt er det her:
Lange tekster passer til emner der kræver en lang forklaring. Korte tekster passer godt til emner der kan nøjes med en kortere forklaring
Der findes diverse SEO tools der siger at de kan hjælpe dig til hvad at du skal skrive, ved hjælp af kunstig intelligens. Og det lyder jo smart, det der med kunstig intelligens . Og det er det også. Problemet er bare at Googles egne retningslinjer for godt content er at man skal skrive naturligt og til brugerne, og ikke på grund af SEO.
Så de tools der, kan ødelægge mere end de gavner. Lige nu sidder jeg og skriver på min egen hjemmeside, og der bruger Rank Math, som er et SEO plugin. Jeg er glad for det WordPress plugin, men deres anbefalinger til hvad jeg skal skrive om, eller hvor mange ord jeg skal skrive, bruger jeg ikke.
Jeg skriver bare det jeg ved om emnet, og så skriver jeg det så naturligt og menneskeligt som muligt. Jeg kan dog godt bruge den slags tools som inspiration, for at se om der er noget jeg har glemt at nævne. Men generelt bruger jeg det ikke. Og vi ranker ret godt alligevel, i en ekstrem svær branche.
Det sidste jeg vil sige omkring hvad gode SEO tekster kan, er at hvis du skriver godt, så er det markant nemmere at tiltrække links til din hjemmeside. Og naturlige opstået links er stadig nr 1 rankingfaktor indenfor SEO.
Jeg håber du har kunnet lide guiden her. Hvis du synes der mangler noget i guiden, er du velkommen til at skrive til os.