Ahrefs

Hvad er Ahrefs?

Ahrefs er et SEO tool, som fungerer som et såkaldt SaaS tool (software as a service). Det betyder at man køber sig adgang på et månedligt abonnement, for at få adgang til de funktioner som der i dette SEO tool.

Det er et, for dig på et stramt budget, lidt dyrt værktøj til din online marketing værktøjskasse, men for mange er det uundværligt, og ikke bare et nice to have, men et need to have. Særligt hvis man laver SEO (Læs mere om SEO).

Lad os forklare her hvorfor.

ahrefs seo

Det bruger du Ahrefs til

Du kan bruge det her værktøj til at se dine konkurrenters linkprofil (Link Profile). En linkprofil er den samlede vurdering man laver af en hjemmesides links. Man vurderer for eksempel om der er mange links med en høj autoritet (DA = Domain Authority). Man kan også se om en hjemmeside har mange spamlinks fra spamblogs (PBN’s). Dette kan være godt at se hvis man for eksempel skal købe en hjemmeside, og man gerne vil være sikker at de links der er har en høj kvalitet, og ikke mister deres værdi om 1 år i en Google algoritme opdatering.

Man kan også sine konkurrenters link profile, og se hvad der virker hos dem, og derefter prøve at kopiere alle de links som de har. Hvis man kan.

Man kan også se i deres oversigt når man selv har fået et backlink, eller når man mister et backlink. Dette er særligt godt, hvis man har mistet et backlink, at man så kan skrive til den webmaster der sidder med hjemmesiden, som man har mistet sit backlink fra, og bede om at få sit backlink tilbage.

Links er rankingfaktor nr 1 i følge Google selv, så derfor er linkbuilding en særlig vigtig disciplin indenfor SEO. Men det skal være kvalitetslinks fra kvalitetssider.

Man kan også godt få links fra sider med ikke så høj DA (Domain Authority), men det må bare ikke være fra deciderede spamblogs. Så bryder man både Google’s retningslinjer, men også dansk markedsføringslov. Så lad være med det, også selvom dit SEO bureau siger at det er ufarligt. Det er det absolut ikke.

Mange danskere har fået meget store bøder for ulovlig marketing i den sammenhæng.

I forhold til at se sine konkurrenters linkbuilding er det også vigtigt at man ikke bare ser på antallet af links de har, men det er vigtigere at se på hvor mange “Referring Domains” de har. Man kan for eksempel godt have 200 backlinks fra Amino.dk, men kun have et enkelt “Referring Domains”, og så er det ikke nok.

Mange bruger kun Ahrefs til dette med at se på backlinkprofiler. Men det kan så meget andet.

Organic Traffic kan du se på enkelte søgeord. Du kan se hvilken “Anchors” (ankertekster), der er en ranktracker (men den er dog ikke helt i top. Her vil vi hellere anbefale Accuranker) og der er tools til at lave content marketing.

Content marketing med Ahrefs

Ahrefs har en sektion der hedder “Content Explorer” som er mindst ligeså meget værd som deres evne til at finde backlinks, eller til at finde søgeord med deres “Keywords Explorer”

Her kan du lede efter trending topics indenfor et område du skal skrive noget om. Her kan du for eksempel se at en artikel om snyd indenfor SEO har fået en masse omtale. Det har fået nogle links, og du kan se hvilke influencers der har delt de populære artikler om det emne.

På den måde får du serveret en masse nyttigt til din content marketing kampagne.

  • Et trending topic
  • Hvilke aviser, magasiner med videre som gerne vil bringe den slags nyheder
  • Kontaktinformation til journalisterne der har skrevet om det
  • Og hjemmesideadresserne til de websites der gerne vil linke til den slags nyheder.

Du kan i processen med at finde den slags content bruge et filter, som sorterer i de nyheder som størst værdi for dig og dit firma.

Filtre og data i Ahrefs

Mængden af data som Ahrefs har er helt i toppen i verdenen. Selvfølgelig har Google, Facebook mv mere data, men af den her slags online marketing SaaS værktøjer er de helt i top. Mange af deres konkurrenter, såsom Semrush har ikke i nærheden af den slags data her i Danmark. Det vil sige at når du bruger deres keyword tool i Semrush, så kan de ikke engang finde de danske almindelige søgeord.

Ahrefs udmærker sig også ved at have, ikke bare mange filtre, men relevante filtre. Et filter er særdeles nødvendigt når du sidder med adgang til så meget data. Ellers bliver du hurtigt skør, og kan ikke finde lige præcis de data som DU har brug for.

Et filter kan for eksempel være: Organic Traffic vs Keyword Difficulty. Her kan du for eksempel vurdere om den mængde organisk trafik du kan få ved at gå efter et søgeord kan betale sig i forhold til hvor svært det er at komme til at ranke på netop dette søgeord.

Ahrefs har vundet mange test mod deres konkurrenter, og i kategorien ” Mest præcise til at udregne Keyword Difficulty”  har de også vundet. Se testen her.

Vi har testet mange SEO tools de sidste 17 år, og selvom vi rigtigt gerne vil anbefale andre, så er Ahrefs i mange kategorier bare i en klasse for sig selv.

Man kan få en “7 dollar trial” hos dem, så prøv det selv.