Facebook Live Streaming guide (for begyndere og let øvede)

facebook live streaming

Hvad er Facebook Live?

Helt kort giver funktionen dig mulighed for at dele live videoer på din Facebook Business side, og er disciplin som oftere og oftere tages i spil når online marketing bureauer skal lave et Facebook marketing mix.

Funktionen blev realiseret tilbage i april 2016, men udover videodeling, giver funktionen dig mulighed for at oprette events, brugerne kan klikke deltager, hvorefter de modtager notifikationer om eventet. Brugerne kan også se optagelserne efter live streamet er færdigt.

Det unikke ved Facebook live, er den tovejskommunikation som funktionen tilbyder. Følgerne kan stille spørgsmål undervejs i live streamet, de kan tilkendegive deres reaktion på indholdet eller poste en kommentar og have en dialog med dig eller andre følgere.

 

Bange for at gå live med Facebook?

Facebook Live streaming er din mulighed for dig til at vise din viden frem, live foran et spørgelysten publikum. Det lyder grænseoverskridende, men effekten af at du tør dette, skaber øjeblikkelig troværdighed omkring dig som ekspert.

Alle disse faktorer gør at du kan få mere trafik, få flere der engagerer sit med dit indhold og ikke mindst øge dine konverteringer på grund af den øgede tillid til dig som ekspert.

Lad os komme i gang med guiden til live streaming på Facebook.

 


I forhold til produktlanceringer kan live formatet gives jeres følgere et eksklusivt indblik i de varer, der kommer. Det kan give følgerne mulighed for at være blandt de første til at købe. Med denne type involvering af følgerne, kan være med til at øge engagementet og måske bidrage med konverteringer på bundlinjen.

Formatet kan anvendes live Q&A sessioner, hvor I kan lave vidensdeling med jeres følgere, og hvor de kan stille spørgsmål til emnet. Denne type sessioner, skaber dialog, giver følgerne indblik i jeres ekspertviden, og opbygger autoritet omkring jeres brand.

En af de vigtigste elementer i disciplinen indenfor video marketing er at huske god lyd, god billedkvalitet. Undgå dårlig lyssætning og forringet internetdækning. Test disse ting før du sender live. Husk indholdet skal være relevant, tænk værdi ind i det for jeres følgere, giv dem en grund til at følge med næste gang. En anden faldgruppe er video er hvor tempoet er for langsomt. Følgerne bliver utålmodige, falder fra og ser ikke budskabet. Følg aldrig jeres manuskript til punkt og prikke, I kommer til at virke mekaniske og umenneskelige. Udnyt live formatets mulighed for spontanitet, involver følgerne med spørgsmål, eller byd nye seere velkommen, og fortæl hvad I laver i netop dette øjeblik. Det gør det lettere for folk at dumpe ind og være en del af jeres live stream.

Facebook live er en investering af jeres tid

For at få det optimale ud af live funktionen skal I investere tid i disciplinen. Det tager tid at opbygge resultater, forvent ikke I kan mærke markant stigning i engagement eller konvertering på bundlinjen efter 4 live sessioner. Ting tager tid. Til gengæld kan I optimere den tid og ressourcer i anvender på formatet. Klippe kortere videosekvenser ud med de mest essentielle tidspunkter, som kan anvendes på andre sociale medie platforme. Ved at anvende remedier eksisterende videomateriale kan I effektivisere de ressourcer i bruger på jeres Facebook live aktiviteter. Husk at live stream ofte, for at give følgere grund til at følge med.

Udstyr

Live formatet sætter ikke store krav til dyrt udstyr. Herunder finder du en liste over hvilket udstyr, der kan anbefales. Udstyret afhænger også af brugskonteksten. Skal det foregå foran computeren eller skal det foregå fra forskellige steder, showroom, messer osv.

  • Kamera

Har du brug for fleksibilitet er en smartphone fin. Det behøver ikke være 4k kvalitet. Foregår det foran computeren, kan du f.eks. anvende et Logitec webcam.

  • Stativ

Anvender du telefonen, kan det i visse tilfælde være relevant at have et stativ, så kameraet ikke ryster for meget. Stativerne kan findes indenfor alle prisklasser.

  • Lyd

Sørg for god lyd. Skal du optage fra en computer kan du anvendes en blue microphones yeti. Her får du god lyd og kvalitet for 1000 kr. Anvender du i stedet en mobiltelefon kan det sagtens være nok med den indbyggede mikrofon.

  • Lys

Det kan være relevant med udstyr til opsætning af lys, det afhænger af rummet og formålet med dit live stream.

 

Data til analyse af performance

 I forhold til at kunne analyser din videoperformance stiller Facebook en række data til rådighed. Vent fem dage før I påbegynder dataanalysen. Jeres live stream forsvinder ikke bare det øjeblik i stopper funktionen, men optagelserne bliver vist på jeres Facebook Business side et par dage efter. Dette giver følgere mulighed for at se jeres event, når det passer ind i deres hverdag.

 

Følgende data stiller Facebook til rådighed:

  • Antal viste minutter
  • Antal visninger
  • Antal unikke besøgende
  • 10-sekunders visninger
  • Så mange procent så videoen færdig
  • Følgernes reaktioner
  • Kommentar
  • Antal delinger

Disse data giver mulighed for, at I kan sammenligne jeres performance på tværs af forskellig typer af live videoindhold. Med denne sammenligning kan I optimere jeres fremtidige videoindhold og derved øge følgernes engagementet.

Planlæg før I broadcaster live:

Inden I integrer Facebook Live som en del af jeres sociale medie strategi, skal I fastlægge hvad jeres mål er med anvendelsen af Facebook Live. Handler det om at øge kendskabet, engagement, flere leads, tilmelding til nyhedsbreve eller salg på din webshoppen. Målet er relevant for planlægning af jeres videoindhold.

Fire simple råd til planlægning af jeres Facebook live stream

  1. Planlæg i detaljer – indhold, hvilken værdi har indholdet for dine følgere og hvad skal der siges.
  2. Lokation – hvorfra sender I, hvordan er lysforholdene, lydniveau, internetforbindelse.
  3. Involvering – hvordan kan du involvere følgerne.
  4. Distribution – gør folk opmærkesomme på du sender live

 

Undgå følgende med Facebook Live

I dette afsnit sætter vi fokus på, hvilke ting du skal undgå, hvis du vil opnå succes med live stream.

  • Videoer i dårlig kvalitet, lyd, lys eller dårlig internet dækning
  • Irrelevant indhold, undgå intetsigende overskrifter eller beskrivelser
  • Videoer hvor tempoet er for langsomt
  • For korte videoer
  • Følg aldrig dig manuskript 100%
  • Glem ikke involvering, vær høflig

Hvorfor bruge tid og ressourcer på at live streame?

Facebook Live er en gratis funktion, som kan give dine kunder en fornemmelse af: hvem I er, hvad I laver, jeres holdninger og øger deres kendskab til jeres produktsortiment. Det kan give følgerne en grund til at komme tilbage til jeres Facebook side eller jeres hjemmeside. En anden grund til at du som virksomhed bør overveje at anvende live formatet er, at live videoer ofte har et højere engagement end kommerciel videoreklame eller videoopslag. Facebooks algoritme favoriserer indhold med højt engagement, i takt med at platformens organiske reach er markant faldende, kan live formatet være med til at øge rækkevidden af jeres indhold.

Formålet med sociale medier er, at det skal være socialt og engagerende. Facebook Live giver jer mulighed for at lave anderledes videoindhold, der både virker ærligt og personligt, men samtidig bliver dialogen imellem jer og følgerne ligeledes personliggjort. Det kan være med til at øge følgernes tilhørsforhold til jeres brand.

Hvilket indhold fungerer på Facebook Live

Afhængig af hvilken type virksomhed I er, kan forskellig typer af indhold skabe værdi for jer. Herunder kan du se en liste med generelle anbefalinger:

  • Foredrag – vidensdeling
  • Behind-the-scenes
  • Events hvor I deltager
  • Produktvideoer
  • Produktlanceringer
  • Q&A sessioner

Live formatet virker godt til vidensdeling. Det kan både være foredrag i holder internt i virksomheden for kunder. Det kan være foredrag I selv opretter og målretter jeres Facebook følgere, eller foredrag I selv deltager i. Det kan også være med til at vise, at I som brand, har fingeren på pulsen og følger med i udviklingen indenfor teknologi, produktudvikling m.m.

I kan broadcaste behind-the-scenes, som kan omfatter alt lige fra indkøb af nye produktgrupper evt. med involvering af følgerne, messeforberedelser, udvælgelse af tekstiler eller succes på kontoret med fejring m.m. I kan også broadcase jeres kundeaftner, og være med til at øge sandsynligheden for, at følgerne kunne have lyst til at deltage næste gang.

På samme måde er live formatet anvendeligt til produktvideoer. Er det sportsudstyr, elektronik eller beklædning kan følgerne se produkterne i brug. Her er det uredigerede live format en stor fordel, det skaber tillid til produktfunktioner, kvalitet og pasform. I salgstragten er produktvideoer blevet en større del af forbrugernes informationssøgning. En undersøgelse viser, at 64% af forbrugerne er mere tilbøjelige til at købe et produkt, efter at have set en produktvideo.

Slut på vores Facebook Live guide

Denne her guide var til dig der gerne vil igang med Facebook Live, og havde bruge for et overblik over hvad det kan kræve, og hvad det kan give. Vi stiller selvfølgelig gerne vores betalte hjælp til rådighed, men er budgettet stramt, så stil gerne dine spørgsmål i kommentarfeltet her nedenunder, så svarer vi helt gratis.

Tak fordi du læste med.

Læs mere om Facebook Live på deres egen hjemmeside ved at klikke her.

Mærket med:

Skriv en kommentar

Din E-mail adresse bliver IKKE offentliggjort.

Gratis guides og nyheder

❤️ Vi sender nyhedsbrev ud flere gange per måned
❤️ Få rabatter og tilbud
❤️ Deltag i konkurrencer
❤️ Skræddersyede nyhedsbreve til dit niveau af online marketing