Når du ranker på samme ord på flere forskellige urls, har du et problem.

ranker paa samme ord med flere urls

Og problemet hedder “søgeordskannibalisering”

Søgeordskannibalisering kan være et ord der lyder lidt sjovt, og som mange ikke tager alt for seriøst. Men det er faktisk et stort SEO-problem for mange sider.

I screenshottet her nedenunder ser du (højreklik på mus, og klik “Åbn billede i ny fane”)

screenshot app.ahrefs.com 2024.05.17 08 04 28

at jeg ranker på søgeordet “marketing bureau København”.

Jeg gør det på forsiden, som man kan se på url’ en der vises. Men der står også “1 More”. 1 more betyder at jeg ranker på den søgning, med mere end 1 url. Nogle gange kan der står 2 more, eller 3 more.

Og det er endnu værre, for så ranker jeg på den søgning på endnu flere urls end bare 1.

Og hvorfor er det dårligt, det lyder da meget godt, ik’ ?

Derfor er det dårligt for dine rankings

Det er det fordi at det er et tegn på at søgemaskinen har svært ved helt præcist at finde ud af hvilken af disse urls de skal præsentere for den søgende.

Og resultatet er at at alle de urls der med i puljen bliver skubbet ned i resultaterne. Når søgemaskinen 100% har regnet ud hvilken url der hører til hvilken søgning, vil du se at du får et boost i rankings af det.

Måden at løse det er ved hjælp af interne links med den rette ankertekst, eksterne links med den rette ankertekst og en oprydning i tekst og headertags.

I mit tilfælde vil jeg gerne ranke på forsiden på “online marketing bureau København”, men den søgning ligger så tæt på søgningen “marketing bureau københavn”, at jeg virkelig skal skære det ud i pap for crawlerne at “marketing bureau københavn” skal være på en anden url.

Det har jeg fået rettet på, og nu venter jeg så et par uger for at se om de har fundet ud af det. Og så får jeg boost på både den ene og den anden søgning.

Hvis vi som SEO bureau skal hjælpe dig med at få ryddet op i den her slags, så kontakt os for en uforpligtende samtale her nedenunder.

Find dit lokale SEO bureau her nedenunder.


Skriv en kommentar