Samarbejde med influencer omkring PR

billede af influencer der får likes på sociale medier på grund af pr

Få hjælp af influencers til din PR indsats

Influencers kan være en god mellemmand mellem din virksomhed, og omtale i medierne. Noget du normalt selv ville gøre, eller bruge et PR bureau til.

Lad os se på hvordan at du kan bruge en influencer i din PR, så du nemmere kan få historier igennem i de klassiske medier, eller på de sociale medier.

Sådan har vi selv gjort

Et af de vigtigste ting vi som PR bureau selv arbejder med er tanken om at når du skriver en historie til en medie, så skal den først og fremmest aldrig handle om at lave reklame for din virksomhed. Det er der overraskende mange der ikke har lært. De skriver til alverdens medier for at fortælle om hvor succesfulde de er, og håber at medierne goder skrive om det.

Det gør de hvis du er en kæmpe virksomhed der omsætter for mange milliarder, eller hvis du er en kæmpende fattig iværksætter. Hvis du blot er en normal virksomhed, så gider medierne aldrig at beskæftige sig med om du har tjent 1 million ekstra. Historien er for lille, blodfattig og uinteressant for læserne.

Det har jeg skrevet mere om her:

Mine største PR fejl

Der hvor at der er en gylden vej ind til at få din historie i medierne er at skrive til den 3 part i den her historie, nemlig læserne af mediets historie.

Det vil sige at:

  • Der er dig med din historie du gerne vil have i medierne, eller til at få synlighed på sociale medier
  • Der er det medie (eller influencer) du gerne vil have der skal dele det/ bringe historien
  • Og der er læserne af historien

Nu skriver du så til læserne af historien

For eksempel. Du driver en virksomhed er sælger solceller.

I stedet for at skrive om hvor succesfulde i er, hvor meget bedre i er end konkurrenterne, om klimakrisen eller andet i den stil, så bruger du lidt tid på at finde ud af den helt perfekte vinkel til netop det medie du ønsker at få din historie i.

  • Hvis du skriver til Ekstra Bladet kunne det være: “Solcellefirma hjælper folk med at spare på elregningen”
  • Hvis du skriver til Politiken kunne det være: “Solcellefirma sænker folks klimaaftryk”

Begge de 2 overskrifter her er ikke gode nok. Det kan jeg se når jeg skimter dem igen her. Ordet “solcellefirma” skal slet ikke være der. Det lugter alt for meget af reklame. Men brug noget tid på at finde den helt brug af ord, og døren til PR muligheder vil åbnes.

Og her kommer influenceren i spil

Efter kort at have vendt hvordan at man skal tale om den 3 person i rummet, nemlig mediets læser, så kommer her influencervinklen.

Hvis i som virksomhed bruger influencers, så kan i, udover det jeg lige har nævnt, bruge endnu en metode: nemlig at få influenceren til at bringe jeres historier, enten på sociale medier, eller ved at skrive direkte til en journalist.

Processen kan se sådan her ud:

  • Historie laves, med fokus på læseren af mediet.
  • Influencer bringes i spil til at pitche den historie til en journalist, eller dele den på X (hvor mange journalister opfanger historier)

Fordelen ved at bruge influenceren til at pitche din historie er at, hvis det er kendt person så kan det hjælpe med at få historien ud, hvis influenceren også nævnes i artiklen. For eksempel: “Kendt influencer sparer på regningen ved hjælp af solceller” (igen, det lyder alt for reklameagtigt her, så andre ord skal bruges)

En anden fordel er at det virke mindre reklameagtigt at en 3 person sender en historie om et firma, end at firmaet selv gør det.

En sidste fordel kan være med til at passe på jeres brand safety. Altså at hvis i vil bringe en semi-konfliktfyldt historie (de virker oftere bedre, da drama altid sælger gode kliks), så er det ikke jer som firma der selv går ud og bringer historien, men jeres influencer.

Og som man siger: “Don’t shoot the messenger”

Der kan være en del faldgruber i den her slags PR, men de kan være de bedste, og nogle gange eneste måder at opnå PR på. Så få gerne fat i 3 part, som for eksempel et PR bureau som os til at hjælpe med at finde historien, skrive ordene, finde influenceren, vinkle historien og samtidig passe på jeres brand (brand safety)

Vi tilbyder også mindre PR kurser som er til at betale her

Kontakt os uforpligtende her nedenunder og hør om jeres muligheder.


Skriv en kommentar