Bounce Rate

Hvad betyder bounce rate ?

bounce rate

Bounce rate er den procentvise del af personer som forlader din hjemmeside efter kun at have set én af dine sider.

Hvis der 100 besøgende til din forside, og 80 af dem aldrig klikker sig videre til andre sider på din hjemmeside, så er din bounce rate 80%.

Bounce rate er dog meget afhængig af hvilken branche det drejer sig om, så læs gerne vores guide helt igennem for at forstå mere.

bouncerate

Lær mere bounce rate (afvisningsprocent) i guiden her

Kort fortalt er din bounce rate (afvisningsprocent på dansk) det antal i procent som forlader din hjemmeside efter kun at have set én side.

Hvis for eksempel at du har 100 besøgende på din forside af din hjemmeside, og 80 af dem aldrig ser andet end din forside før de forlader din hjemmeside igen, så har du en bounce rate på 80%.

Du kan se disse tal inde i Google Analytics (se screenshot længere nede i guiden her)

Der kan være stor forskel på hvor høj eller lav ens bounce rate er. Dette har meget mere at gøre med hvilken branche du er i, så fortvivl ikke hvis din bounce rate er meget højere end én du sammenligner dig med, som er i en anden branche. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Bounce rates er forskellige afhængige af branche

Som nævnt er bounce rate yderst forskellig fra branche til branche. Som tommelfingerregel kan man sige at brancher som er videnstunge, som for eksempel online marketing, typisk skal satse på at have en lav bouncerate, og brancher som er knap så videnstunge, kan leve bedre med en høj bouncerate.

  • Et eksempel kan være en låsesmed. Ligeså snart du finder hans hjemmeside, og hans telefonnummer, så ringer du til ham med det samme. Du behøver ikke læse lange blogindlæg om låse og deres historie, før end at du bestiller. Han vil typisk have en tårnhøj bounce rate, men han er ligeglad, fordi kunderne vælter ind.
  • Et eksempel i den anden ende af spektret kunne for eksempel være os selv som online marketing bureau. Årsagen til at vi gerne vil have en lav bounce rate er hvis at vores målgruppe, har brug for at søge meget information inden at de træffer en beslutning, og de så lander på vores hjemmeside og forsvinder efter kun af have set én side, så er det typisk et dårligt tegn, da man jo håber på at de surfer rundt og læser en masse af den information vi gerne skulle have på vores side.
bouncerate hvad er afvisningsprocent

Påvirker bounce rate din SEO ?

Folk der arbejder med SEO er altid nervøse for at om der noget der påvirker deres rankings i Google. Og nej bouncerate påvirker IKKE dine rankings (kilde)

Edit 2024: Der er i et Google læk nu kommet frem at bounce rate påvirker rankings alligevel. Google har således i over 10 år løjet for os omkring dette. Og det beklager vi.

Læs mere om dette læk her: https://jimihove.dk/seo-tips/google-laek-2024/

Bouncerate er som sagt en metric som er meget forskellig fra branche til branche, og selvom at Google skulle måle dig op imod konkurrenterne i din egen branche, så er “User Experience (UX)” ikke en metric der bruges som rankingfaktor indenfor SEO, alene af den årsag at kun cirka 50% af alle verdens hjemmesider bruger Google Analytics. Rigtigt mange hjemmesider har det ikke installeret, eller bruger andre værktøjer, såsom Adobe Analytics.

Mange SEO eksperter påstår alligevel at bounce rate er en rankingfaktor, men det er det ikke, og det er UX metrics heller ikke. Det er en for alt for usikker metric, som de simpelthen ikke har nok data på til at kunne træffe så vigtige beslutninger som at ranke et site.

laer afvisningsprocent guide
Her kan du se hvor at du kan finde din afvisningsprocent i Google Analytics

Ting der påvirker din bounce rate negativt

  • Loadhastighed er en af de største årsager til at folk forlader dit site hurtigt. Loader din hjemmeside for langsomt, så forsvinder folk. Logisk nok.
  • Grimt design og dårlige tekster gør også at folk får ondt i øjnene, og hurtigt forlader dit site.
  • At du ikke laver tydelige Call to Actions, som giver brugeren incitament til at klikke på et link, som sørger for at de kommer videre og læser videre på din side, eller at de kan lægge varer i kurven på din webshop

Ting du kan gøre for at forbedre din bounce rate

  • Embed en video. At indsætte en video kan få folk til at blive længere tid på siden, og dermed forbedre din “sessionsvarighed”, men det gør også dit content mere levende og spændende, og opmuntrer derfor folk til at klikke sig videre og se andet spændende content du måtte have.
  • Gennemlæs dit indhold, og se om der simpelthen er for mange områder der for kedelige, og at det dermed gør at folk går i stå
  • Sørg for at leve op til brugernes forventninger, når de har fundet sit site på en søgning. Levér svar på deres spørgsmål.
  • Gør det modsatte af det der står i sektionen om det der gør din bouncerate dårlig

Konklusion

Husk at du skal måle din bounce rate op imod andre i samme branche.

Og at når du ser på bouncerate på de forskellige landingssider på dit eget site, så sørg derfor at være opmærksom på landingssider hvor at du absolut ikke ønsker en høj bouncerate (som for eksempel i Kurven på din webshop), og på sider hvor at du ikke kan forvente en lav bouncerate (typisk sider i toppen af salgstragten hvor at man ikke kan forvente at folk klikker sig videre, da de først lige er begyndt at lære om et emne.

Læs mere om bounce rate hos Google Analytics her

Hvis vi skal hjælpe dig med at sænke din bounce rate, så kan du kontakte os.