Det er ikke hvem du tror det er – efter min mening
Hvorfor skal vi snakke om hvem der er Danmarks bedste til SEO? Er det ikke lidt plat?
Jo, hvis det kun var det som det handlede om.
Vores pointe i det her afsnit er derimod at vise HVOR meget content, og PR, betyder i SEO, og at dem som vi betragter som de bedste indenfor SEO i Danmark ikke engang forstår hvad størstedelen af den tekniske SEO går ud på.
Men de forstår at levere content. Derfor er dem som jeg påstår er Danmarks bedste til SEO: Martin Thorborg fra Dinero og Mathilde Mackowski fra Sinful.
Lad mig uddybe
Jeg har en regel der siger, at den der er bedst til noget, er den der opnår det ultimative. Også selvom personen måske ikke VED mest om emnet, men de når målene.
Og i min verden er Martin Thorborg derfor måske Danmarks bedste til SEO.
På trods af at han ikke ved super meget om teknisk onpage SEO . I min verden er han den bedste til content marketing, som han så bruger til PR, i Danmark.
De bedste er oftest firstmovers
Han var først med Jubii.dk, han var først med store sites for iværksættere, og han var blandt de første med FinTech (med Dinero).
Alle steder han har været involveret er kendetegnet en masse content som passer som fod i hose hos målgruppen. Han var også først med video content. Hvem har ikke set nogle af hans hundredvis af videoer med tips til iværksættere optaget i hans bil ?
Den dag i dag er der hundredvis af content marketingfolk der optager i en bil. Han startede det.
Men vigtigst af alt så har han et naturtalent for at bruge medierne, som så belønner ham med links, og anden omtale til hans projekter
Han behøver ikke være god til teknisk SEO
Det har han folk til. Og dem der kan lave teknisk onpage SEO er der masser af. Det er lidt som at være mekaniker. Men at være så god som Martin er til at skabe content, der kræver noget ekstraordinært kreativt.
Han ranker i top på alt
Kort sagt så ranker alle de sites han arbejder med helt i top i Google, selv på de største og de vildeste søgninger. SEO handler ikke om at kunne snakke om komplicerede tekniske begreber, og lyde supernørdet. Det er en mindre del af SEO. SEO er marketing. Der skal nogle varer over disken.
Der skal laves content som målgruppen og journalister med videre kan lide, og vil linke til, således at du kan komme højt op i Googles SERP (Search Engine Result Pages). Det er der ikke mange i SEO miljøet i Danmark der endnu helt har forstået. Hvis du spørger mig. Her handler det mest om det tekniske. Der kommer dog heldigvis flere og flere som forstår den SEO “hemmelighed”.
Teknisk SEO overtages mere og mere af plugins
Det er også vores forudsigelse at de forskellige CMS ´er som WordPress, Magento, Prestashop, Umbraco osv får flere og flere plugins og extensions som automatisk løser de tekniske udfordringer ved SEO, og at fremtiden indenfor SEO derfor endnu mere kommer til at tilhøre dem der kan lave god content marketing, som de så senere får lavet PR på.
Det mener vi nu altid at SEO har handlet om ( med Martin Thorborg som eksempel), men det bliver endnu mere tydeligt i fremtiden.
Mathilde Mackowski og datajournalisme
Mens Martin Thorborg har skaffet utrolig meget omtale på at snakke iværksætternes sag, lidt politik og generelt været åben omkring sit liv, så har Mathilde Mackowski bygget et online imperie med sex webshoppen Sinful med et greb som kaldes for “data journalisme”.
Hvis man kigger Mathildes PR arbejde igennem kan man næsten kun se historier om at “så mange % flere bruger dildoer i Herning end i København”
Sex sælger. Men ikke mange kan finde ud af at sælge det. Det kan Mathilde Mackowski med den her slags PR.
Derfor virker data journalisme for Mathilde Mackowski
De her data journalisme historier virker ikke kun fordi at man siger noget frækt med en dildo (så godt sælger sex heller ikke). De virker fordi at det er noget med statistikker (dem tror vi altid på, og de virker godt i overskrifterne hos aviserne), og de virker godt fordi at det oftest er land vs storby der spilles ud imod hinanden i hendes historier (en anden klassiker)
Så du har altså:
- Sex
- Data
- Land vs by
Formlen er simpel og Mathilde har gentaget den igen og igen. Fordi at den virker.
Det mest underlige er dog at ingen andre i sexindustrien (eller i nogle andre industrier i Danmark) og har fulgt op på det, og prøvet at vinde journalisternes hjerter på samme måde som hun gjorde. Mit gæt er dog at nogle af dem har prøvet, men kommunikativt sikkert har været så ubehjælpsomme at de er døde i journalisternes mailbokse. Og så har de opgivet, og troet at PR er en umulig opgave som kun nogle særlige få kan. Men det kan trænes.
Jeg ved ikke om hendes PR strategi angående data journalisme er død, fordi at jeg kan se at hendes sidste optrædender i større medier handler mere om privatlivet. Det betyder muligvis at markedet for sjove historier om data, sex og landsdele midlertidigt er et udtømt emne som journalisterne ikke gider bringe mere pt, men det betyder også at hvis du arbejder med marketing for en sex-webshop, så prøv igen om et år eller 2, så kan det være markedet er klar til flere af den slags historier. Hun har i hvert fald vist at det virker.
Jeg håber at jeg har kunnet give et indblik hvem jeg synes er de bedste i Danmark til SEO, lige nu og her i 2021. Du er muligvis ikke så sikker som jeg er, men jeg vælger at lade resultaterne tale for sig selv.
Har du brug for lignende hjælp til Digital PR indenfor SEO, og til at skabe historier baseret på data journalisme, så kontakt os allerede i dag, og lad os uforpligtende se på jeres muligheder i markedet.
Læs mere om datajournalisme her
Og læs mere om hvad du skal kigge efter når du leder efter det bedste SEO bureau her.