I din headermenu ligger de fleste interne links
Noget man ikke så ofte lige får tænkt over i sit webdesign, og med hensyn til SEO, er det antal af interne links man har der.
Hvis du tjekker dit site i Ahrefs , Screaming Frog, Google Search Console eller andre SEO værktøjer, vil du kunne se hvilke af dine landingssider der modtager flest interne links.
Du vil altid der kunne se at de sider der ligger i din hovedmenu er dem der har flest interne links. De har links fra alle de interne sider, hvis altså din headermenu er på alle sider, hvilket den er på de fleste hjemmesider.
Dette kan udvande værdien af din SEO
Google bekræfter at hovedmenu-links og footerlinks bliver behandlet som alle andre links, seo-mæssigt (se kilde). Det betyder så også at hvis du ligger alle dine services op i headermenuen, så bliver alle dine services vægtet lige højt i Googles øjne.
Så hvis at du kun har SEO-værdi til at i virkeligheden kun at kunne ranke på 3-4-5 store søgninger, så fjern de andre services fra din hovedmenu, og link til dem andre steder fra siden af.
Eftersom at hovedmenuen som udgangspunkt går igen på alle dine sider, så får alle links der en stor SEO værdi. Den værdi skal ikke udvandes til knapt så vigtige sider.
Ryd op i din hoved- og footermenu, prioriter dine vigtigste sider og se hurtige resultater.
Der er er heller ikke altid godt for dit salg
Konverteringsmæssigt er det også en skidt ide at lægge alle dine links op i hovedmenuen. Fokuser på de vigtigste links. Det kan være links om dine priser og services, men det kan også være links om jeres cases, jeres anbefalinger, hvem i er og meget mere.
Det vigtige er at i ser nøje på hvert enkelt link for at vurdere om det skal være der.
I den her 12 minutters video uddyber jeg min viden omkring det her emne, og du kan se det i praksis på vores egen hjemmeside: