Branding er mere end at gøre sig lækker i byen
Awareness er ikke den eneste del af salgstragten der er branding.
Jeg ser rigtigt mange der tror at fordi man ikke har et decideret salgsbudskab i sin annoncering, så er det branding. Altså at branding ikke er salg, i følge den teori.
Det er forkert.
Lad os se branding som det at score i byen
Ofte hører man folk sige:”Nåh, X firma her er da gået i gang med en brandingkampagne”, når de ser en TV reklame, en outdoor reklame eller avisannoncer, og det kan sagtens være rigtigt. Og awarenesskampagner fungerer også bedre til når man gerne vil arbejde med folks oplevelse af ens brand. Det skal man ikke begynde at arbejde med når de står og er ved at købe hos dig.
Forstyr dem mindst muligt med din branding indsats der.
Men derfor foregår branding alligevel i alle led af salgstragten (også kaldet for AIDA modellen ). Og det er vigtigt at forstå.
Branding er nemlig det din potentielle kunde oplever når de møder din virksomhed, om det er i toppen af salgstragten (eventuelt uden et salgsbudskab), eller helt nede i bunden af salgstragten hvor de er ved at betale for varen. Dit brand er over det hele i den proces.
Det er vigtigt at forstå dette hvis man gerne vil have en dybere forståelse hvad et brand egentlig er. Så at man fuldt forstår at det at arbejde med sit brand ikke bare er noget er der foregår i TV reklamer, i outdoor reklamer, i avisannoncer og andre awareneskanaler. Det er også noget der foregår i checkoutflowet på din webshop, eller når du tager imod kundens penge i din fysiske forretning.
Hvis man skal sammenligne det med noget der er nemmere at forstå, så kan man bruge en analogi om at det at skulle date en anden person.
- Først prøver man skabe awareness om sig selv på et datingsite, eller ude i byen
- Så får man øjenkontakt, og begge parter kan lide hvad de ser
- Så henvender man sig og udveksler de første ord
- Så kan man tale lidt længere
- Og til sidst kan man man kysse, eller hvad man nu har lyst til
I den her historie er dit brand din personlighed. Din personlighed er med på hele turen fra man først gør sig lækker over for en større målgruppe, til man får det indsvævret til nogen der rent faktisk er interesserede i én, til at man til sidst får et kys. Din personlighed/brand er med på hele vejen. Faktisk også efter kysset er slut.
Så når man gerne vil arbejde med sit brand i sin virksomhed, kan man nemt sammenligne det med når du laver personlig udvikling for dig selv. Du prøver at forbedre nogle ting du ved formindsker dine chancer for at opnå det du gerne vil opnå.
Så husk at tænke dit brand ind alle steder hvor din virksomhed møder dine nuværende og potentielle kunder.
Og husk at dit brand ikke bare er en historie du kan bilde folk ind. Før eller siden vil folk finde ud af om du har løjet med den historie du prøver at fortælle om dit brand. Helt det samme som hvis du overdriver på din datingprofil.
Årsagen til at det her er vigtigt at forstå er at du nu kan blive bedre til at forstå hvorfor du måske ikke sælger så godt / scorer så godt mere i byen. Måske du kun tænkte på branding i toppen af salgstragten, og glemte at opretholde din branding hele vejen igennem din salgstragt.
På samme måde som det ikke kun handler om at se godt ud i byen, du skal opfører dig godt hele vejen igennem. Og også gerne bagefter. Så kommer de igen.