Hvad er bæredygtig marketing?
Først og fremmest vil jeg sige, at det her ikke er en “ultimativ guide”, eller at jeg på nogen måder sidder med alle svarene.
Når det er sagt kommer her definitionen af bæredygtighed fra Wikipedia:
Bæredygtighed er et udtryk for en teknologis eller en kulturs slid på naturgrundlaget. I princippet kan man forestille sig, at jæger- og samlerkulturer kan udnytte naturen med 100% bæredygtighed. I den modsatte ende af skalaen findes teknologier og kulturer, som nedslider naturen i en grad, så de hele tiden må flytte for at finde nye ressourcer. Som eksempler kan man nævne guldudvinding (ved hjælp af flussyre) eller masseturisme.
Bæredygtighed er også en økonomisk, social, etisk og økologisk synsvinkel, der er ret kontroversiel. Ifølge den er det hensigten at strukturere civilisation og menneskelig aktivitet på en måde, så man på den ene side kan efterkomme samfundets og borgernes behov og udfoldelsestrang i nutiden, mens man på den anden side bevarer biodiversitet og de naturlige økosystemer.
Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%A6redygtighed
Som man kan se, så er kernen i begrebet at man ikke bruger noget her i verden, uden at slide på naturen og uden at formindske fremtidige generationers muligheder for at leve et værdigt liv.
Udfordringen med dette, er at vi ikke er der nu. Faktisk har over 26.000 forskere underskrevet den her erklæring, som definitivt slår fast at medmindre vi gør noget radikalt indenfor de næste 10 år, så går mennesket sin egen undergang imøde. De fleste dyrearter, planter osv ryger også med i faldet.
Jeg tænker at du kan tage 2 minutters pause og tænke over hvad der lige er blevet skrevet.
Altså at 26.000 af de førende forskere på jorden siger at det meste liv på jorden ophører med eksistere som vi kender det, hvis ikke vi gør noget helt radikalt indenfor 10 år.
Har du brugt de 2 minutter?
Da jeg selv gjorde dette, og googlede mig frem til endnu flere informationer om dette emne, blev jeg ramt af en slags depression og sorg blandet i en kombination. Jeg kunne ikke passe mit arbejde og sove om natten.
Jeg var bange, ked af det, angstfuld og skammede mig over at vi som mennesker har brugt så meget af naturen, uden at tænke over at give noget igen.
Hvad kan jeg gøre ved klimaet?
I stedet for at sidde dag efter dag og være deprimeret, så tænkte jeg at jeg måtte gøre noget, om det så blev det sidste jeg kunne gøre, og selvom alle andre var ligeglade (det er de ikke, men foruroligende mange ved ikke HVOR akut det her er)
Så derfor tænkte jeg at jeg ville lave en blogpost om bæredygtig marketing. Og i den her post vil jeg forklare hvordan jeg definerer det.
Jeg har lavet marketing i over 12 år på fuldtid som selvstændig, primært online marketing såsom SEO, Google Ads, Facebook Annoncering, Linkedin Annoncering, Webanalyse med mere.
Jeg har altid sat en stor ære i ikke at lave for hvad jeg betragter som værende destruktive firmaer. Det har jeg lavet flere Linkedin post, som heldigvis har været ret populære. Jeg skriver “heldigvis” fordi det bekræfter mig i at der stadig er masser af gode mennesker derude.
Igen er det ikke for at prale, men for at sige at det her med bæredygtig marketing er ikke noget jeg lige har fundet på, for at få opmærksomhed. Jeg har også været vegetar i 14 år, og folk der kender mig ved at jeg har været sådan her det meste af mit liv.
Jeg gør det helt ærligt fordi at jeg håber at de ærlige, ydmyge og gode mennesker kan have en chance i en verden som på mange måder synes at belønne grådighed, snyderi og falsk reklame.
Og de grådige har vundet, på den korte bane. De fik deres store lejligheder, hurtige biler og beundring fra mennesker for hvem den eneste målestok man måler folk er penge.
Men nu skal vi allesammen betale prisen. Vi har allerede betalt den med angst, depressioner, stress, ensomhed osv, men nu har vi oven i købet også fået at vide at jorden ikke kan mere.
Over 26.000 forskere fortalte os dette. Og at jorden snart ophører, hvis ikke vi gør noget drastisk.
Du vil også møde forskere som siger at det hele er noget fjolleri, at det hele er en hoax og at vi skal begynde at forbruge endnu mere. Hvem du vælger at tro på, når du forhåbentlig har brugt nogle timer, eller dage, på at lave din egen research, er dit valg. Men det er en længere diskussion som ikke er målet med den her post.
Fordi det som vi som online marketing bureau kan bidrage med er marketing. Det er det jeg kan, og det er det jeg kan hjælpe med.
Og hold nu fast når jeg skriver det her, fordi at jeg mener at:
Marketing er en af hovedårsagerne til den akutte krise vi står i
Og her er beviserne:
“Fortæl en løgn ofte nok, og den bliver til sandhed” , citat Joseph Goebbels. Hitlers propaganda minister, eller jeg burde sige marketing minister. Og den gør den af flere forskellige årsager.
1: Den åbenlyse årsag til at en løgn kan blive til sandhed, er fordi at dem man fortæller løgnen ikke kender sandheden. Den helt logiske version af dette kan være, at man fortæller folk nok gange at Atlanterhavet er det største hav på jorden, når det nu rent faktisk er Stillehavet.
Der er mange der ikke vidste dette, og godtager derfor at Atlanterhavet er det største.
2: Den lidt mere kryptiske måde at en løgn kan blive sandhed er via suggestion. For at forklare hvad suggestion er bringer jeg et eksempel fra reklameverdenen, hvor at et fastfood imperie igen og igen bruger et slogan der hedder “I’m lovin’ it!”.
Dette slogan betyder jo ikke at DU elsker det mad de laver, men at der er nogle kendte mennesker der er blevet millioner af dollars for at sige dette slogan. Men des flere gange du bliver eksponeret for dette slogan, des flere gange vil din hjerne tro at det rent faktisk ER dig der elsker det.
Det kaldes for suggestion. Og er det største, og farligste trick, som reklamebranchen bruger overfor menneskeheden.
Suggestion, en, lat., er påvirkning af et menneskes tanker, følelser eller adfærd ved at indgive dem visse forestillinger, idet den selvstændige tanke- og viljevirksomhed hæmmes eller mest mulig sættes ud af virksomhed.
Bemærk den sidste sætning om at det handler om at sætte din egen tankevirksomhed ud af spil. Det er blandt det der sker ved hypnose eller såkaldt hjernevask.
Så når den pågældende virksomhed tusindvis af gange får plantet budskabet “I’m lovin’ it!” in din bevidst via TV reklamer, radioreklamer, i aviser, på skilte ved vejen osv, så vil din hjerne blive mere og mere udsat for suggestion. Det vil sige at firmaet får mere og mere held med at overbevise dig om fastfood er noget man elsker, og ikke noget der gør dig tyk, doven og mindre intelligent ( videnskabelige undersøgelser viser dette )
Til sidst kører dette budskab på autopilot inde i din hjerne, og det bliver ikke engang noget du tvivler på mere.
Selvom vi engang imellem ser budskaber fra Sundhedsstyrelsen, i TV osv hvor læger fortæller om hvor farligt det er, så fortsætter vi med at spise. Fordi hjernen bliver jo ved med at fortælle hvor meget vi elsker det, og hvor sjovt det er. Og fordi at kampagner fra Sundhedsstyrelsen kun kører i et par uger. Mens reklamer fra fastfood kører non-stop og overalt.
Ergo vinder de.
Bemærk at skuespillerne i fastfood reklamerne altid har det sjovt. Dette er også en del af strategien for at plante dette budskab i dit hoved, om hvor sjovt det er, og kedeligt sund mad er.
De ville for eksempel aldrig nogen sinde lave en reklame om hvor sundt det er, der er trods alt nogle love der beskytter borgerne der. Men de må gerne printe ind i vores hoveder hvor sjovt det er, og hvor kedelig sund mad er.
Dette er kernen i hvad suggestion er.
Mange af os der arbejder med marketing ved slet ikke hvad vi laver
Mange af os der arbejder med marketing ved slet ikke at det er det vi gør. Vi gør det bare fordi vi har fået at vide at brugerne skal udsættes for så mange eksponeringer som muligt, før end at brugeren reagerer på det, og dermed handler hos os og vores klienter.
Altså hvis du som læser på bloggen her kun eksponeres for mit navn én gang, så er der markant mindre risiko for at du køber hos mig, end hvis du har set mig 20 forskellige gange her på bloggen, eller på sociale medier.
Dette er de såkaldte eksponeringer vi arbejder med.
Men jeg har næsten aldrig hørt fra nogle der arbejder med marketing, at de arbejder med folks hjerner, og om hvordan man via suggestion kan overbevise dem om næsten alt, som en hypnotisør kan.
Så derfor vil jeg på vegne af mit fag, gerne undskylde for at vi har hjernevasket jer, og at vi selv har kørt med på hele ideologien om evig vækst, som lige nu er ved at tømme jorden for ressourcer.
Vi er blevet hjernevasket, ligesom at i selv er. Det er kun en mindre elite der ved præcist hvordan det her det foregår. (Ja det lyder meget konspiratorisk. I know. Men du ved jo godt at det er sandt, ik’ ? )
Hvorfor tror du selv der er så mange reklamer overalt ? Er det fordi de ikke virker? Fordi de ikke påvirker hjernen og får os til at købe ting vi tit ikke har brug for ? Svaret kender du bedst selv.
Mit svar er: Ja
Hvad kan vi så gøre i reklamebranchen?
Jeg skal ikke gøre mig til dommer over hvad andre vælger at gøre. Men jeg ved at vores branche er mættet af dårlig samvittighed. Mange taler om “purpose marketing” et begreb der dybest altid har eksisteret, men som har fået mere fokus siden at Simon Sinek er begyndt at tale om det.
Der der også en del danske marketing bureauer der taler meget om det, specielt når de får lov til at lave en kampagne, som handler om dyrevelfærd eller lignende. Så er de hurtigt ude på de sociale medier og greenwashe deres bureau (det betyder groft sagt at man prøver at vaske sine hænder, fordi man godt ved man er medskyldig i at sælge en masse skadelige produkter normalt)
Skadelige produkter betragter jeg som at være: gambling, porno, alkohol og generelt produkter og services som er baseret på destruktion, såsom forurening, fremfor konstruktion.
Et større kendt dansk reklamebureau har netop afsluttet en kampagne for Danske Spil, hvor deres svar på dette var at:
Vi kan ikke allesammen redde hvalerne
Kort sagt, så fik de mange millioner af kroner for en mindre opgave. Og hvilken bureauchef har så ligepludselig purpose alligevel ? Ikke mange. Så er det nemmere at komme med en kommentar om at man ikke kan redde hvalerne. Det sjove er nemlig at vores branche, er en af de få brancher der rent faktisk KAN have stor betydning. Men det kræver at vi siger nej. Flere end bare de få enkelte bureauer som faktisk siger nej til mange opgaver.
Vi må ærlige om hvad det er vi gør. At vi hjernevasker folk til at overforbruge, til at bilde folk ind at man kan tjene penge på gambling som flere spilfirmaer flirter med i deres reklamer, hvor deres karakterer i reklamefilmene konstant snakker om hvor mange penge de trækker ud. De lyder næsten som investeringsrådgivere.
Og det er der mange der ikke kan gennemskue, at det er en løgn. Men dem der har lavet de reklamer ved PRÆCIS hvad de laver, og at de snyder folk som er sårbare, og i mange tilfælde gør dem til ludomaner der må gå fra hus og hjem, og i flere tilfælde begår selvmord. Og vores branche har en stor del af deres blod på hænderne.
Ligesom at vi har en stor andel i fedme-epidemien, i at der sælges en masse bras som hurtigt ryger i skraldespanden, og dermed dræner jordens ressourcer og mange andre af de problemer som verdenen nu står med.
Men vi står også med løsningerne.
Vi kan oplyse folk om de metoder vi bruger. Være ærlige. Ja det lyder underligt, det der med at være ærlig, når man arbejder med reklame.
Reklamebranchen lavede fake-news lang tid før at politikerne fandt ud af det.
Men vi kan lave real news, vi kan forandre verdenen. Vi kan lave bæredygtig markedsføring, som hjælper de sunde virksomheder. Det behøver ikke være øko- veganer virksomheder allesammen. Det kan være et VVS firma, en møbelkæde der sælger møbler i god kvalitet der holder i årtier frem for det bras som diverse møbelfirmaer fremstiller, og andre sælger, og det er generelt non-destruktive virksomheder som vi kan hjælpe.
Det vil betyde at vi vil tjene lidt mindre. Men behøver vi allesammen at køre i Porscher fordi vi arbejder med reklame? Kan vi ikke bare nøjes med en normal god indkomst, og glæden ved at hjælpe gode sunde virksomheder?