Markedsføring

hvad er markedsfoering

Hvad betyder “markedsføring” egentlig ?

Det er der ingen skam i at spørge om, når at man lige er begyndt at interessere sig for markedsføring og salg.

Alle os der arbejder professionelt med det vidste det heller ikke, da vi startede.

Markedsføring betyder kort fortalt at: “føre til marked”. Det handler altså om at “føre folk hen til et marked”, og på det marked forgår salget så.

Så markedsføring er altså det håndværk der ligger i at få folk interesseret i at købe noget.

Lad os dykke noget mere ned i det.

Mere om markedsføring

Markedsføring handler om at gøre en vare tiltrækkende, så at folk får lyst til at købe den. Det kan man gøre på mange måder. For eksempel igennem de tekster man skriver, de billeder man tager og prisen der sættes.

Men markedsføring kan også være mere kompliceret end det. For eksempel er det vigtigt at vide “hvilken position man har i markedet” (også kaldet for positionering).

Hvis man for eksempel er positivt kendt i forvejen i det marked man er i, så har man en god position i markedet.

Hvis man er ukendt i markedet, eller har et dårligt ry i markedet, har man en anden position. Og så skal der en anden form for markedsføring til.

Du har sikkert også hørt om branding. Ens brand hænger sammen med det vi lige har snakket om, ens position i markedet. Ens brand er det samme som “det folk siger om dig når du ikke er tilstede”, altså ens ry.

Hvis man har et godt brand er alting nemmere. Og derfor skal man også arbejde med sit brand, hvis man vil lave god markedsføring.

Når det handler om salg, så er det nogle andre ting der bliver vigtige.

jimi hove bureau

Hvad er forskellen på markedsføring og salg

Da jeg startede kendte jeg heller ikke så godt forskellen på markedsføring og salg, og begge ting minder en del om hinanden er det helt forståeligt. Der er dog nogle vigtige områder, som det er klogt at kende til, hvor at de er forskellige. Lad os se på det.

Når folk er kommet hen til markedet, igennem markedsføringen, så står der en sælger og laver det endelige salg. En sælger har til opgave at få lukket handlen, så at al markedsføringen ikke er spildt. Derfor svarer en sælger ofte på en masse spørgsmål fra køberen, og kan også ofte have ret til at forhandle en pris, hvis køberen ønsker en lavere pris.

Markedsføring og salg har det samme mål, og kan derfor minde en del om hinanden. Men folk der arbejder med markedsføring er ofte mere kreative, da det er dem der skriver teksterne, laver grafisk materiale og arbejder med branding. Og sælgerne er ofte lidt mere hårdhudede da det er dem der skal stå ansigt til ansigt med køberen og afgøre hele forløbet.

Hvis man skal sammenligne det med fodbold kan man sige at dem der arbejder med markedsføring er dem der laver en aflevering til angriberen, og sælgeren er ham der skal score målet.

Indenfor online markedsføring hænger markedsføring og salg meget mere sammen, da der ikke som sådan er en sælger tilknyttet der. Online handler det om at lave markedsføring , så at folk kommer hen til hjemmesiden, og på hjemmesiden skal man så sælge.

På ens hjemmeside kan man på vigtige salgssider, såsom produktsider og checkout-flowet, have mere salgsorienterede budskaber, såsom “Køb her”, “Køb nu”, “Læs om vores priser her” og så videre. Den slags budskaber kalder man også for Call to Actions (CTA).

Salg og marketing er smeltet så meget sammen indenfor online markedsføring at et stort firma som Hubspot har opfundet et ord der hedder Smarketing for at beskrive det bedre (Sales and Marketing er det sat sammen af).

Markedsføring er på mange områder ret nemt, men hvis man vil være god til det, kan det være særdeles avanceret, hvor at stort kendskab til mennesker, personligheder ( her kan man arbejde med arketyper, samfundet og mange andre ting kan komme i spil.

Læs mere om markedsføring her:

https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/saadan-markedsfoerer-du-din-virksomhed/30af5ef5-2b01-4e23-943f-d901728d946c/

https://da.wikipedia.org/wiki/Markedsf%C3%B8ring