Google Ads forbyder annoncer for ikke-dokumenteret medicin

Folk der følger med i online marketing, og måske især SEO, vil have set at der i august 2018 var den såkaldte “Medic update” i Googles algoritme. Læs mere om den her

 Dette fik en del af ejerne af disse helse- og medicin websites til at påstå at Google er med i et ledtog med “Big Pharma” om at udelukke folk der sælger alternative muligheder til moderne medicin.

Her er det ejeren af hjemmesiden “Mercola.com” som tog et tab på over 60% i organisk trafik fra den ene dag til den anden, som går til den med sine konspirationsteorier i den her video:

Jeg vil ikke komme for langt ind på det emne her, da det her indlæg primært skal handle om en ny Google Ads update, som også rammer folk der sælger medicin med udokumenteret effekt.

Men jeg vil blot henvise til at jeg selv køber for over 1000,- kroner per måned af kosttilskud, jeg mediterer, tror på healing, på Gud, Jesus og meget andet mystisk (for nogen), og jeg køber selv mine kostilskud hos iherb.com (verdens største hjemmeside for kosttilskud)

Jeg har en profil der, som du kan se ved at klikke her.

Men Iherb er IKKE ramt af denne update, mange andre kæmpe sites der sælger kosstilskud er ikke ramt. Og det er de ikke fordi at de ikke lover mere end de kan holde i deres blogindlæg. De påstår ikke at Big Pharma er ude på at smadre at alle, de forholder sig fagligt til emnerne i deres blogindlæg.

Kort sagt pisker de ikke en stemning ved at kaste om sig med udokumenterede rygter og sladder.

Dermed ikke sagt at det kun er venstreorienterede der spiser kosttilskud og mediterer der er i sine følelsers vold der kaster om sig med vilde udsagn. Et fint andet eksempel på dette kunne være Trump.

De findes på begge fløje.

Men Google gider ikke have det mere, ikke når handler om sundhed. Ikke i deres søgemaskine.

Så kan man påstå at de er i lommen på Big Pharma osv, men det skal man jo dokumentere, ligesom man skal med kosttilskud.

Ps: meget kosttilskuld er videnskabeligt dokumentere med deres effekter. Der er bare nogen der kører de her ting til ekstremerne. Når videnskaben for eksempel har dokumenteret at Coq10 virker til hjertepatienterne, så er der altid nogen der skal overdrive dette udsagn og i deres blogpost overdramatiserer det til: “Coq10 kan helbrede kræft på 2 timer, og Big Pharma vil ikke have at du ved det !!”

Vi kender typen.

Og typen er ikke en venstre- eller højreorienteret type. Det er en sælger, af den gamle slske type der spiller på sårbare døende menneskers sidste håb.

Det er os der arbejder med marketing som Google endnu gang sætter på plads. Os der arbejder med den løgnagtige kommunikation der giver nogle ekstra kliks, og lidt flere salg. På den korte bane.

Og dette forbyder Google Ads nu også, som du kan læse mere om her.

Og her er Googles egen blogpost om emnet.

Skriv en kommentar

Din E-mail adresse bliver IKKE offentliggjort.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.