Churn rate

Hvad er Churn Rate ?

En churn rate er en metric man arbejder med primært indenfor SaaS, og det viser hvor mange procent der afmelder sig den abonnementsløsning du arbejder med i din SaaS. Man kan også arbejde med churn rate når at man skal bruge tallene til at regne ud hvor mange medarbejdere man har mistet i en periode vs hvor man har ansat. Det vil typisk være ens HR afdeling der arbejder med de tal.

Sådan her kan du udregne din churn rate:

Lad os for eksempel sige at du i et kvartal fik 100 nye der skrev sig op til din Saas løsning, men du mistede 14 abonnementer, så vil din churn rate være 14% (14 / 100) x 100 = 14%.

churn rate

En større uddybning af hvad churn rate er

En høj churn rate er aldrig godt.

Det betyder enten at du mister for mange abonnementer i din SaaS i forhold til hvor mange at du får, eller du mister for mange medarbejdere i forhold til hvor mange du får ind.

Du skal sætte et tal som indikerer at hvis du kan holde X churn rate procent, så har et godt flow af kunder der kommer ind, og du mister ikke for meget.

Hvis så din rate stiger, så ved du at din forretning er i fare for ikke at være en god forretning mere.

Det er primært derfor at churn rate i sig selv har en eksistensberettigelse.

Sådan holder du din churn rate så lavt som muligt

Der er de helt logiske ting du kan arbejde med for at holde din rate lav, så som at have et super produkt, lave priser, have markedsdominans og andre indlysende ting som vi alle ønsker. Men du kan hjælpe din churn rate meget på vej til at forblive under den grænse du helst skal have den ved at have god kundeservice.

God kundeservice er en af de absolut vigtigste områder indenfor fastholdelse af kunder. Her kan du læse en liste med 40 ting du kan gøre for at øge din kundefastholdelse (læs guiden her)

Årsagen til at vi her har fokus på kundeservice som en fantastisk måde at holde dit churn lavt på, er fordi at det statistisk set er en god metode, men også fordi at det desværre ofte kan være et område der negliceres, særligt i startups der har ensidigt fokus på vækst, og i virksomheder oplever hyper-vækst. Her kan man “godt komme til” at glemme den gode kundeservice.

Man har allerede det gode produkt, man kan konkurrere på pris, man har en plads i markedet, men man har lidt glemt kundeservicen og den gode brugeroplevelse hele vejen igennem.

Så hvis du har en høj churn rate, så prøv at se på om i leverer den kundeservice i burde. Det kan løse meget.

Hvis at vi som online marketing bureau skal hjælpe jer med at holde jeres churn rate så lav som muligt, så kontakt os gerne allerede i dag.