Hvad er et søgeord?
Et søgeord er det ord du bruger når du søger efter noget på nettet. Typisk i Googles, eller Bings søgemaskiner.
Selve ordet kan bruges til forklare hvad man har søgt efter i en almindelig samtale mellem 2 almindelige brugere af internettet.
Men indenfor online marketing er det at arbejde med søgeord en del mere kompliceret.
Lad os se noget mere på det i guiden her.
Søgeord, SEO, Bing og Google Ads
Når du for eksempel bruger dit søgeord kan det se sådan her ud i søgeresultaterne
Og her er et SEO resultat.
Så det er sådan at vi arbejder med søgeord indenfor Google Ads og SEO. Vi skal have lavet et strategi for hvordan at vi gør med hensyn til Google Ads delen, og med hensyn til SEO-delen af opgaven.
Søgeordsanalysen – Mere kompliceret
For bedre at kunne lave den strategi, så arbejder vi med en såkaldt søgeordsanalyse (Læs mere om den her: søgeordsanalyse).
En søgeordsanalyse kan være meget simpel, men også meget kompliceret. Det anbefales at du læser den guide vi lige har linket til for at få en dybere indsigt i det. Men grundlæggende set handler det om at lave en markedsundersøgelse på søgeordet.
Søgeordet på selve hjemmesiden
Indenfor SEO, og til dels også Google Ads, er det vigtigt at dit søgeord også står i dit titletag, din brødtekst og i dine headertags. Alt dette er en del af såkaldt onpage SEO.
Det gør man så at Google bedre kan finde ud af hvad den enkelte side handler om. På den her side, vil for eksempel gerne findes i Google på søgningen “søgeord”. Så derfor finder du dette ord alle de steder jeg lige har nævnt.
Der findes også noget der hedder “keyword spam”. Det var en teknik man brugte i gamle dage indenfor SEO. Desto flere gange at man brugte et søgeord på sin hjemmeside, desto højere op i søgeresultaterne ville du komme. Det blev selvfølgelig udnyttet af folk der gerne ville have flere besøgende på deres hjemmeside, så de spammede deres hjemmesider til med søgeord.
Den slags hjælper heldigvis ikke mere. Dog er der stadig nogle få indenfor SEO der stadig tror at det virker, men det gør det altså ikke.
Det er dog super vigtigt at du stadig bruger dit søgeord, som sagt i titletag, brødtekst og headertags. Ellers kan Google ikke regne ud hvad din hjemmeside handler om.
Lad os forestille os at du har en hjemmeside der kun skriver om hundemad. Men du vil gerne have din hjemmeside til at ranke højt i Google på “online marketing”. Hvordan skal Google vide, når du aldrig nævner online marketing, men kun snakker om hundemad ?
Eller hvis du har 400 ord på en side, og de 400 ord nævner du hundemad 5 gange, og online marketing 1 gang ? Google vil tro at du skriver om hundemad.
Så at arbejde med sine søgeord indenfor SEO, men også Google Ads, er altså stadigt meget vigtige, og de skal stadig fylde en del på en side, men man kan sagtens lave det uden at spamme din hjemmeside ihjel.
Hvis vi skal hjælpe dig med en søgeordsanalyse, eller til at få en dybere forståelse af arbejdet med søgeord, så kontakt os gerne allerede i dag.
Vi kan også hjælpe dig som det certificerede SEO bureau vi er. Vælg den by tættest på dig her nedenunder, og vi kan hjælpe dig lokalt.
København
Aarhus
Aalborg
Viborg
Odense