Marketing attribution

Marketing Attribution

Marketing attribution kendes under flere forskellige navne. Det kan også kaldes for attributionsmodellering og tilskrivningsmodellering.

Alle 3 betegnelser er betegnelser for det samme begreb, nemlig at tilskrive (et nemmere ord end attribution) en konvertering på ens webshop til en bestemt marketingkanal, således at man nemmere kan finde ud af hvilke af ens marketingaktiviteter der har den højeste ROI.

Marketing attribution er et af de vigtigste områder indenfor digital marketing, men det er også et af de mere komplicerede områder indenfor webanalyse.

Det betyder også at det ikke er noget vi kan anbefale mindre webshops, og normale hjemmesider, da det er et omfattende arbejde, og da effekten af det ikke altid er 100 % pålidelig + at du som mindre webshop burde have mere fokus på at drive trafik til din webshop, fremfor at bruge mange timer for at kunne effektivisere din webshops konverteringsrate med nogle få procent.

Men meget mere om det i vores store guide til marketing attribution, som du kan læse her nedenunder.

Derfor skal du læse guiden her

Du skal vores guide til attributionsmodellering her fordi at du har lyst til at lære noget mere om online marketing, og fordi at du er klar til at tage din webanalyse til et nyt niveau

Du skal have middel- til avanceret kendskab til Google Analytics og webanalyse generelt for forstå principperne bagved.

Det kan du gøre bagefter

Du kan begynde at arbejde med marketing attribution selv inden i de tools som både Facebook og Google stiller til rådighed.

Og du kan også begynde at gøre dig tanker om marketing attribution er noget i er klar til nu, eller om “rå trafik” anskaffelse til hjemmesiden stadig er det vigtigste.

Det er det nemlig muligvis.

marketing attribution
attributions modellering

1 klik, 2 klik, 3 klik eller 4 klik, hvem skal have æren ?

Kernen i marketing attribution er at man får defineret hvilken marketingkanal der skal have æren for at du har fået et salg.

Før i tiden ville man give æren til ens Facebook annoncering, hvis at man landede et salg via en remarketingannonce på Facebook.

Men hvad nu hvis at det første klik (som måske var et organisk besøg fra din SEO – indsats) brugeren brugte for at stifte bekendtskab med dig i virkeligheden var det vigtigste klik, fordi at det var der de først lærte dig at kende, og at remarketingannoncen på Facebook blot var det sidste lille skridt du behøvedes for at kunne lukke salget.

Burde din SEO så ikke have æren ? I stedet for din Facebook annoncering ?

Og hvad så hvis der mellem det første touchpoint via SEO, til det sidste touchpoint via din Facebook annoncering, var yderligere 2 kliks via din Google Ads annoncering og fra en henvisningslink på en anden hjemmeside ?

Hvordan ved du hvilket af de 4 klik der i virkeligheden betød allermest for at kunden endeligt besluttede sig for at købe hos dig ?

Det er det som marketing attribution handler om, og det som det at det kan hjælpe dig med at opklare.

Og så lægger du dit marketingbudget

Det skal siges med det samme, at du aldrig ville kunne få det 100% sikre svar på hvilket af de klik der ledte op til en konvertering, som var lige præcis den der fik kunden overbevist.

For at få det endnu bedre at vide, skal du spørge kunden direkte. Og det kan man gøre ved at lave surveys og spørgeskemaer som at man sender til sine kunder.

Men hvis man ikke har ressourcer til at sende surveys, og aflæse alle de data som at dette kan give, så kan man altså bruge de data som Facebook Business og Google Ads stiller til rådighed.

Når at man har kigget på disse data, og man synes man ser nogle data der tyder på at det var første klik, og ikke sidste klik (som eksempel) der bidrog mest til konverteringen, så kan man allokere mere økonomi i ens marketingbudget til at den kanal hvor at det første klik kom.

Men som Jeff Sauer siger i videoen, så skal du have NOK konverteringsdata for at kunne træffe en kvalificeret beslutning, og det er derfor man ikke anbefales at arbejde med marketing attribution før end at man har en webshop der omsætter for +5 millioner kroner per år.

Hvis du dog har en webshop der konverterer for mindre, kan du dog godt få noget godt ud af teste marketing attribution alligevel, og få noget godt ud af det.

Vi vil dog, ligesom Jeff Sauer, anbefale at du hellere bruger din dyrebare tid, og økonomiske ressourcer, på at få salg i det hele taget på din hjemmeside.

Og hvis du alligevel “kun” annoncerer på 2 kanaler, for eksempel Facebook annoncering og SEO, jamen så ved at du at de 2 kanaler enten virker eller ikke virker.

Attributionsmodellering er bedst hvis du har 4-5-6 kanaler du får konverteringer fra, og du er i tvivl om de allesammen er værd at satse på fremadrettet

tilskrivnings modellering

Professor i webanalyse: “Marketing attribution er bullshit”

Jeff Sauer er en særdeles anerkendt ekspert indenfor webanalyse.

Faktisk er han professor i emnet, og ikke nok med det så har han et af verdens mest anerkendte analysebureauer + at han samarbejder med Google omkring Google Analytics. Når Google udvikler nye features, så hiver de fat i ham, og får ham til at teste det, og komme med feedback.

Så Jeff Sauer er ikke en Hr. HvemSomHelst

Og i den her super spændende video forklarer han hvorfor at han synes marketing attribution er bullshit for alle online virksomheder der har en omsætning på under 6-10 millioner kroner per år.

Selvom du har en webshop der sælger for mere end dette, vil vi anbefale at du ser videoen, og får et nyt syn på marketing attribution.

Men marketing attribution kan nu noget alligevel

Som afslutning på vores guide til marketing attribution vil vi til sidste sige at tilskrivningsmodellering er ekstremt vigtig i forhold til online marketing. Det kan godt være at du ikke har de bedste data at arbejde med, fordi at du ikke har nok, men derfor bør du altid være opmærksom på om de kanaler du arbejder med i din online marketing er de rette kanaler, eller om der er andre kanaler der kan gøre det bedre.

Som online marketing bureau arbejder vi med de fleste af disse kanaler for vores kunder, og dermed vant til at skulle skifte kanal og tilgang til vores online marketing. Hvis du samarbejder med et specialiseret SEO bureau, eller et Google Ads bureau, og det er alt de laver, så har de måske ikke den store interesse i at du skifter kanal, da det så kan betyde at de ikke har mere arbejde fra dig af.

Uodver det, så er den moderne forbrugere på så mange forskellige sociale medier, på så mange devices (tablet, mobil, desktop) at ideen om at din nye kunde kun har fundet dig på én bestemt kanal, og derfra har konverteret er nærmest utopisk.

Hvis du har brug for et online marketing bureau med ekspertise i marketing attribution, som kan aflæse kundens rejse og som kan aflæse din Google Analytics som den skal aflæses, så kontakt os via knappen nedenunder, og lad os se på dine muligheder for at optimere dit marketingbudget.


Kilder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Attribution_(marketing)

https://support.google.com/analytics/answer/6086134?hl=da

Ofte stillede spørgsmål om tilskrivningsmodellering

Hvad er marketing attribution ?

bureau

Marketing attribution er en webanalyse man kan lave, når at man vil finde ud af hvilken marketingkanaler der har bidraget mest til en konvertering på ens webshop.

Både Google Ads og Facebook Business har attributions-værktøjer som du kan bruge til tilskrive værdi til de forskellige touchpoints, som forbrugeren har været omkring, inden at de foretog en konvertering.

Læs mere om marketing attribution i vores store guide her nedenunder.

Kan jeg aflæse konverteringer fra mail marketing, influencers etc i min marketing attribution ?

Ja det kan du, hvis du husker at få sat UTM parametre på din URL. På den måde vil disse særligt tilpassede URLs, blive registerede som selvstændige konverteringer, og vil dermed indgå som en del af din marketing attribution