Google opdatering den 26 juli fokuserer på sponsorede links og gæsteblogindlæg – Se her hvad vi anbefaler
Google meddelte den 26 juli 2021 at de havde udrullet en opdatering til deres algoritme som skal fjerne værdien af links købt igennem sponsorede links, affiliatelinks og gæsteblogindlæg.
Se her i det her indlæg hvilken betydning det har for din linkbuilding og for din SEO generelt.
Som SEO bureau er et af vores vigtigste områder linkbuilding, da Google stadig rangerer et godt link som det vigtigste du kan skaffe for at rangerer i toppen af Google.
Vi har også, som stort set hele SEO branchen har, haft købt links fra PBN’s, gæsteblogindlæg, advertorials og så videre. Men det stoppede vi med for over 3 år, da vi godt kunne se i hvilken retning SEO, og ikke mindst linkbuilding var på vej hen.
Algoritmen bliver stærkere og stærkere, og ligemeget hvor meget vi prøver at skjule os fra den, så indhenter den os. Den er klogere end os, og de mennesker der arbejder med den, er nogle af de klogeste mennesker på jorden (ja dem har Google råd til at ansætte for at beskytte deres vigtigste forretningsområde: deres søgemaskine)
De fjerner værdien af dit link
I flere år troede jeg selv at Google på et tidspunkt ville straffe folk der tydeligvist har købt deres link på samme måde som de gjorde med deres Google Penguin Update, men de har valgt en anden strategi, nemlig at “nullify” værdien af linket. Kort sagt er det værdiløst for dig at købe et sponsoreret link, eller et gæsteblogindlæg.
Årsagen til at de har valgt den strategi er ret sikkert fordi at der er så utroligt mange hjemmesider som har købt links, også blandt de største i Danmark.
Så hvis de decideret straffer dem, og fjerner dem fra deres indeks, så ville det betyde at mange mennesker ville miste deres arbejde fra den ene dag til den anden i store virksomheder, da deres online salg simpelthen bare ville gå i stå.
Så de fjerner altså værdien. Og det betyder fald i rankings og fald i omsætning, men det betyder ikke 100% ødelæggelse af din virksomhed fra den ene dag til den anden. Du får en advarsel.
Hvordan skal de skelne mellem PR, journalistik og gæsteblogging?
Hvis der står “annonce” eller “sponsoreret” i url’ en eller andre steder ( de kan også godt aflæse at det står på et billede, hvor man at mange særligt med PBN’s er begyndt at gemme det, for at i det mindste at prøve at undgå at bryde dansk markedsføringslov).
Hhvis der står nogen som helst steder på hjemmesiden at man kan oprette sig som gæsteblogger, hvis man bytter links, hvis ens hjemmeside cirkulerer på nettet som et sted hvor at man kan købe links, hvis man skriver den slags i emails, eller på sociale medier, som de også kan læse, og mange andre signaler.
Alt dette afslører at de vil snyde Google. Og de opdager det.
Det er i virkeligheden ret nemt, og de har kunnet lukke ned for det for flere år siden, men de er bange for at ramme uskyldige, så hvis der bare var 1% chance for at en uskyldig persons hjemmeside mistede sin forretning pga en update, så har de ladet være med at køre den
Jeg har også på fornemmelsen at de er begyndt at se på hvilke venner du har online. Så hvis du er venner med kendte blackhattere, skriver meget med dem på sociale medier, og i linker til hinanden (eller gæsteblogger), deler samme linkprofil osv, så er der mange alarmklokker der ringer.
Vis mig hvem dine venner er, og vi ved hvem du er.
Jeg tror ikke man mister rankings på at være venner med en kendt blackhatter, men jeg tror faktisk de bruger det som et signal til at vurdere om du er en autoritet eller en svindler.
Vores anbefaling
Vores anbefaling er at du skifter strategi og begynder at sætte dig ind i Digital PR, branding og generelt lærer mere om content marketing så at du kan lære at lave content som andre har lyst til at linke til af sig selv. Hvis du tænker at det er umuligt, så er linkbuilding nok ikke for dig.
SEO er blevet til rigtig marketing nu. Så hvis du er mere teknisk funderet, så er det måske på tide at overveje om du skal markedsføre dit arbejde som “udvikler” fremfor noget indenfor markedsføring. For det er 2 forskellige ting.
Du skal kunne fortælle historier til en målgruppe, så gode at folk vil linke til dem. End of story.
- Læs mere om den her opdatering her fra Search Engine Journal