Hvad er et redirect ?
Et redirect er noget du laver på din hjemmeside når en URL du har der ikke skal bruges mere.
Her er et eksempel:
- eksempel.dk/produktkategori/senge
- eksempel.dk/produktkategori/dobbeltsenge
- eksempel.dk/produktkategori/1 personers-senge
Lad os så sige at du ikke sælger dobbeltsenge og 1 personerssenge mere, så i stedet for at folk der besøger disse 2 gamle urls ikke får en 404 side, så kan du redirecte dem over til den generelle side om senge.
Dette er den helt simple forklaring på hvad et redirect er, men for at gøre det helt rigtigt, så er der nogle få flere ting du skal gøre rigtigt. Se dette i den her guide til redirects.
301 eller 302 redirects ?
Når det handler om SEO, så er det vigtigt at man får lavet det rette redirect, så at man fortæller Google om det er et permanent eller et midlertidigt redirect.
- Et 303 redirect er et permanent redirect
- Et 302 redirect er et midlertidigt redirect
Når at man fortæller Google at man har lavet et 301 redirect, så fortæller man altså at den her url vender ikke tilbage, og at det er et permanent skifte. På den måde signalerer man til Google at den seo-effekt som der ligger i et redirect (mere om det senere), det skal ske øjeblikkeligt.
Hvis man laver et 302 redirect, så hænger det mere uforløst i luften om du stadig vil bruge den gamle url til noget eller ej.
Så brug dit 301 redirect i alle tilfælde er vores anbefaling. Du kan altid bare skifte tilbage til den gamle url alligevel, hvis du ombestemmer dig, og alligevel vil beholde den gamle url.
Yderligere forklaring på betydningen af et redirect
Det handler ikke kun om SEO
Et redirect handler ikke kun om SEO
Udover at man får fortalt Google at den tidligere url man havde nu er permanent flyttet, så er der også en såkaldt “linkværdi” i den gamle url.
En linkværdi er den værdi du samlet set har af de links der peger mod din hjemmeside. Hvis du for eksempel så har et link der peger mod en url som du nu ikke skal bruge til noget mere, så går du glip af den linkværdi du havde fra det link.
Dette er den vigtigste årsag til at du får lavet de redirects, så at du ikke går glip af værdien fra de links der peger mod din hjemmeside.
Men det handler som sagt ikke kun om SEO. Det handler også om at ikke miste potentielle salg på gulvet.
Lad os sige xyz.dk linker til din hjemmeside omkring dobbeltsenge. Den url de linker til er nu forsvundet. Hvis du ikke har fået et redirect bliver alle der nu kommer igennem linket fra xyz.dk og hen til dig mødt af en 404 side, og forsvinder derefter højst sandsynligt fra din hjemmeside.
Hvis du nu linker dem til en anden relevant side, så opdager de sikkert ikke engang at de er blevet redirected, og du kan nu lave et nyt salg på din nye url.
Fejltagelser du kan lave med et redirect
Hvis du bare redirecter alt til din forside (fordi du måske er lidt doven og ikke har tid til at redirecte til en relevant side), så kan du stadig miste de salg du netop prøvede at undgå ikke at miste.
Din forside begynder også at ranke på de søgeord som den tidligere url rankede på, og det forvirrer algoritmen da den ikke kan finde struktur på dit site mere. Hvis du for eksempel har optimeret den gamle url til at ranke på “dobbeltsenge”, og du vil ranke på “seng” på din forside, så vil du overføre de søgeord til din forside, fordi at algoritmen nu tror at det er forsiden du ønsker skal ranke på det. Resultatet er forvirring, og forvirring = dårligere rankings generelt.
Du kan også komme til at lave et redirect loop, eller en redirect chain.
Med dit loop betyder det at dit redirect aldrig bliver fuldendt, men bare står og kører i ring. Dette sker fordi at dit redirect ser sådan her ud Side 1 > Side 2 > Side 3 > Side 1 – Som det ses så redirecter din side tilbage til den side den egentligt prøvede at undgå, ved første at gå igennem nogle andre urls. Et redirect loop sker kun på grund af rod i sine redirects. Det sker ikke ofte, men når det sker er det på grund af rod og uorden.
En redirect chain sker fordi at dine redirects ser sådan her ud Side 1 > Side 2 > Side 3 > Side 4 – I modsætning til der hvor at den looper, så slutter redirectet ikke på den samme side. Men hvis du bare ønskede at redirecte fra side 1 til side 4, så lad være med at blande side 2 og 3 ind i det. Du taber linkværdi på det, og det er bare generelt en dårligt optimeret hjemmeside der gør det, og det straffer Google.
Slut på vores redirect guide
Jeg håber at den her guide til hvad et redirect er, hvorfor at det er vigtigt og hvilke fejl man skal passe på med at lave har hjulpet dig.
For at holde øje med dine redirects kan du bruge et WordPress plugin, hvis du har en WordPress hjemmeside, men ligemeget hvilket CMS du har, så er der stort set altid et plugin eller en extension der kan lave redirects for dig.
Du kan også lave dine redirects i en .htaccess fil, se en guide til det her.
Det WordPress plugin som vi selv anbefaler til både at holde øje med 404 fejl ( som er sider der har brug for et redirect), og til at lave selve redirectet, det er Rank Math pluginnet.
Dette er i det hele taget nok det bedste SEO plugin til WordPress som vi har arbejdet med. Vi har brugt Yoast SEO i over 15 år, men Rank Math er bare løbet fra dem, hvis du spørger os.
Hvis du har brug for et SEO bureau med over 18 års erfaring med redirects, linkbuilding, onpage SEO, content marketing med videre så tøv ikke med at kontakte os allerede i dag ved at klikke her.