Aprilsnar. Skal du lave det som en virksomhed?

aprilsnar for virksomheder

Aprilsnar for din virksomhed?

Privat er jeg lidt af en jokester. For det meste er det kun mig der synes jeg er sjov, men de få gange andre griner af mine jokes, er vand på min mølle.

Desværre.

Men folk kan heldigvis lide mig på trods af mine ofte dårlige jokes, da de oftest er ret uskyldige. Altså jokesene.

Men hvordan håndterer man den 1 april som en virksomhed ? Skal man lave jokes?

Nogen kan, og andre skal helst ikke.

Lad os se på for og imod, med hensyn til aprilsnar for virksomheder.

Politiet kører med stor humorfaktor

Politiet startede en interessant vinkel på deres PR for cirka 10 år siden. De startede med at joke en hel del. Stort set altid kun på de sociale medier.

Her er et eksempel på en aprilsnar fra politiet fra 2018.

aprilsnar politiet

Men hvorfor laver politiet aprilsnar? Skulle vi ikke være lidt bange for dem, så at vi ikke begår kriminalitet?

Jo, vi skal have respekt for dem. Men politiet har ikke brug for en “politiet mod samfundet” fortælling. De har brug for at samfundet ved at de også er mennesker, at de har humor og at de er til at tale med. Og lige siden de startede med at joke en del, har de næsten kun haft succes med det.

Folk elsker når en autoritet som politiet lader facaden falde og laver sjov. Men skal alle institutioner med en vis autoritet, så også joke på nettet, og på den 1 april ? Nej det skal de ikke.

Og det skal de ikke fordi de ikke er i samme situation som politiet. Folket ønsker at politiet lader paraderne være nede engang imellem. Men det er der andre vi ikke ønsker at se dette fra.

Du ser for eksempel sjældent politikere lave 1 aprilsnar, kongelige eller folk der er ansat i bankvæsenet eller folk som os der arbejder med marketing- og salg. Og det ser du ikke fordi at det er vigtigt for os at folk får et indtryk af at vi er fattede personer. Vi har stor selvkontrol. Lidt som en slags robotter.

Vi kan godt vise vores menneskelige empatiske side, men at begynde at lave jokes, det er et farligt plan at begive sig ud på. Man kan nemt risikere at nogle føler sig såret af joken, og man miste noget af den troværdighed som er så vigtig for de nævnte fag her.

Når at en virksomhed for eksempel overvejer at ansætte et marketing bureau som os, så er der ofte mange penge involveret. Det er en større økonomisk satsning at ansætte os. Og derfor er der en stor risiko for os ved at joke for meget på nettet.

Udover det er det heller ikke det vi er sat i verdenen for, altså at fortælle vittigheder. Dem gemmer vi til vi er private.

Der er mange der arbejder i salg- og marketing, politikere, folk der arbejder i finans og så videre som kan virke som nogle robotter i jakkesæt. Men privat er mange af dem empatiske, sjove og menneskelige. Man kan godt skille de 2 virkeligheder af.

Med alt dette sagt, så kan du godt lave aprilsnar for din virksomhed, selvom du føler du er i de kategorier jeg lige har nævnt. Men jeg synes som minimum at du skal vende de her tanker om emnet, som jeg her har nedfældet.

På den måde bliver du også bedre til at forstår dit eget brand, og bedre til at forstå hvordan at PR fungerer.

Skal vi hjælpe jer med PR, branding og jeres tilstedeværelse på de sociale medier ? Så kontakt os gerne her, og lad os starte med en uforpligtende samtale.

Læs mere om emnet her

https://kforum.dk/nyheder/presse/article16979196.ece