Hvad er duplicate content ?
Duplicate content betyder “dobbelt indhold”. Kort fortalt betyder det at du ikke må have dobbelt indhold på din hjemmeside, da Google betragter det som en dårlige brugeroplevelse.
Du må hellere ikke have dobbelt indhold i henhold til eksterne hjemmeside. Altså må du ikke poste det samme indhold du har på din hjemmeside andre steder på nettet. Læs mere i vores guide her for at få en uddybet forklaring på duplicate content.
Hvad er duplicate content ?
Duplicate content er når der er det samme indhold 2 eller flere gange, enten på din egen side, eller på en anden side på internettet.
Før i tiden var duplicate content et stort problem, hvis det også lå på en anden side på nettet. Det er det ikke mere.
Men hvis du har duplicate content på din egen side, vurderer Google det som en dårlig brugeroplevelse, og det vil trække ned i din samlede SEO vurdering af din hjemmeside.
Du kan finde duplicate content ved hjælp af flere forskellige tools. Et af dem hedder Siteliner . Du kan bruge Siteliner til en hvis grad gratis, men hvis du skal scanne mange sider, koster den lidt.
Sådan her kan et resultat i Siteliner se ud når du leder efter duplicate content der
Duplicate content på eksterne sites
Duplikeret indhold på tværs af domæner er hvis du har kopieret en anden hjemmesides tekster, eller de har kopieret dine tekster, så ligger de samme tekster 2 forskellige steder på nettet.
Ikke nok med at det er ulovligt at stjæle andres tekster, så er det også en dårlige brugeroplevelse på nettet, og derfor vil en af de sider med det duplikerede indhold oftest blive bortsorteret i Googles søgeresultater.
Google er dog gode til at finde ud af hvem der oprindeligt skrev det originale indhold, så det behøver du heller ikke være så nervøs for.
Der er mange undersøgelser der viser at Google godt kan finde ud hvor at ens content først blev udgivet (se en af undersøgelserne her). Og her er et screenshot fra det link.
Desværre er der stadig en del der kalder sig for “SEO specialister” der siger at duplicate content er meget farligt, og at Google ikke kan finde ud af finde ud hvilket site der først udgav noget indhold. Jeg kan ikke med 100% sikkerhed sige hvorfor de siger dette, men hvis de siger det er farligt så skaffer det dem mere arbejde i hvert fald.
Googles kvantecomputere kan udregne problemstillinger det normalt ville tage 10.000 år at udregne. Det her kan de også finde ud af.
Så altså duplicate content på eksterne sites skal du ikke være bange for. Hvis du alligevel er det, så skriv til det site der har publiceret dit content og bed dem om at fjerne det.
Opsummering
Udover at det duplicate content ses som en dårlig brugeroplevelse, når det findes internt på din egen hjemmeside, så falder det også ind under begrebet “tyndt indhold”. Og det er faktisk meget mere bekymrende, fordi så kan du blive taget af Googles frygtede “Panda” filter.
Det er en ting i deres algoritme der opfanger om websites har for “tyndt indhold” på deres hjemmeside.
Hvis du har en masse ens indhold på forskellige url’s, og ikke særligt meget originalt indhold.
Så har du tyndt indhold, og du får en særlig hård straf af Google.
Dit site er simpelthen uværdigt til at være i deres søgemaskine.
Og jeg kan kun give dem ret.
Flere artikler om duplicate content her:
https://developers.google.com/search/blog/2008/09/demystifying-duplicate-content-penalty
https://developers.google.com/search/blog/2007/06/duplicate-content-summit-at-smx