User Experience (UX) og SEO

Kun lidt over 50% har Google Analytics på deres website

Rystende, når at man selv arbejder med online marketing og slet ikke kan forestille sig at have et website UDEN Google Analytics installeret.

Bombe nr 1

Men der findes nu andre tools til webanalyse end Google Analytics, så fordi det kun er lidt over 50% betyder det ikke at resten ikke tracker på deres webbesøg.

Og så er der alle de websites som er de såkaldte visitkort sites. Det vil sige at de satser ikke så meget på organisk, eller betalt, trafik. De skal bare have et link at pege folk hen til.

Disse sites installerer typisk ikke nogen tracking overhovedet.

Og så er der de meget få som Ahrefs, som slet ikke gider dele deres data med Google Analytics ( af etiske årsager).

Jo, den er god nok: Ahrefs har ikke installeret Google Analytics på deres website.

Bombe nr 2.

Så derfor er der visse UX stats som IKKE kan bruges

Når at vi nu har lært at kun lidt over 50% af alle websites i verdenen har Google Analytics installeret, så betyder det også at metrics som bouncerate, sessionsvarighed, dwell-time og flere andre onpage metrics IKKE kan bruges som ranking faktor indenfor SEO.

Og det kan ikke fordi at så længe at Google ikke har adgang til disse UX data på cirka halvdelen af disse sites, så kan man ikke rangere et website validt nok.

Det er statistisk invalidt materiale, og det vil derfor give resultater i søgeresultaterne som ikke vil kunne leve op til den standard som Google søger.

Lad os som eksempel sige at:

  • Website A har en masse gode onpage UX data, men deler dem ikke med Google

og

  • Website 2 har mindre god UX onpage data, men deler dem med Google

Skal Google så belønne website 2 bedre, selvom det ikke er ligeså godt som website 1, bare fordi at de deler deres data med Google igennem et Analytics script?

Nej det skal de ikke, og derfor bruger de ikke disse data, hvilket de også selv flere gange har været ude at sige (kilde)

Og her et tweet fra en verdens førende SEO eksperter Cyrus Shepard:

Men de er begyndt at bruge en anden slags UX data, som ikke er afhængigt af Google Analytics data, nemlig det helt nye Core Web Vitals.

Men først her et visuelt overblik over de sites som bruger Google Analytics.

antal brugere af google analytics
Som det ses så desto flere der ranker i top i Google, desto flere bruger Google Analytics. Men det er udelukkende fordi at des bedre SEO du har, desto større er sandsynligheden for at du også bruger Google Analytics
google ads eller seo

Core Web Vitals – Den slags UX som Google faktisk ranker

I juni måned 2021 udrullede Google en ny del af deres algoritme, som rent faktisk har UX som en rankingfaktor. Den bliver kaldt for Core Web Vitals.

Core Web Vitals er UX metrics som Google rent faktisk kan indsamle fra alle sites der bruger deres søgemaskine, også selvom de ikke har installeret Google Analytics, så derfor kan de med sikkerhed bruge den som en rankingfaktor i deres SEO-algoritme (kilde)

Den måde at Google indsamler data til deres Core Web Vitals del af algoritmen er ved hjælp af Real User Monitoring (RUM).

Kort fortalt er Real User Metrics indsamlet via de brugeres besøg til din hjemmeside som har brugt en Chrome browser, mens de har besøgt din hjemmeside, og da cirka 64 % af internettets brugere globalt set bruger en Chrome browser, så er der tilpas nok data igennem de besøg, til at de kan udgøre så valide data at Google tør bruge det som en rankingfaktor til SEO.

google analytics core web vitals
real user monitoring
Klik på billedet og læs artiklen som det her er taget fra, for at lære mere om RUM

Konklusion

Konklusionen på om UX har betydning for ranking af din hjemmeside i dit SEO arbejde er at: Ja, det har det, men ikke alle de UX data som du måske troede at det havde.

Men der hvor at dine andre UX data har betydning er i forhold til konverteringsoptimering.

Så hvis du sidder der ude som SEO Bureau, SEO specialist eller andre stillinger hvor at dit fokus er SEO, så fokuserer først på Core Web Vitals, og derefter kan du sige til din chef, eller din kunde, at nu kan de godt begynde at se på de andre UX data, hvis de gerne vil have flere glade besøgende til hjemmesiden.

Vi håber at du har kunnet lide vores guide til om UX har betydning for SEO rankings.

Hvis du har nogle spørgsmål er du velkommen til at skrive til os.

Opdatering juni 2024.

Der kommer et Google læk i slutningen af maj 2024.

Her blev det slået fast af UX signaler rent faktisk er et rankingsignal.

I flere år har der i SEO-miljøet været tvivl omkring dette. Den tvivl er nu væk.

Jeg vil opdatere bloggen med informationer omkring dette.