For begyndere
Denne her guide til Google Ads er for begyndere. Den beregnet til dig som ved ingenting om Google Ads, eller meget lidt, og som er interesseret i at vide hvilke muligheder du har for at reklamere med Google Ads.
Jeg vil skrive om fordele og ulemper baseret på mine mange års professionelle erfaring med at arbejde i Google Ads for mit eget Google Ads bureau, og for de mange kunder jeg har hjulpet med Google Ads igennem årene.
Det skal nævnes at jeg selv er Google Ads certificeret, og mit Google Ads bureau er Google Ads Partnere hos Google. Det vil sige at vi har bestået diverse krav som Google stiller til et Google Ads bureau.
Hvis du har nogle spørgsmål når du har læst min guide her, så kan du stille dem i kommentarfeltet under artiklen her.
Men lad os komme i gang.
Hvad er Google Ads?
Det helt basale spørgsmål må være: Hvad er Google Ads egentlig, og hvorfor skal jeg bruge det?
Google Ads er en måde du kan reklamere for dit firma, eller for dig selv som privatperson på nettet. Det er det samme som at indrykke en annonce i en avis, bare på nettet. Og så kan det en hel del mere end en annonce i en avis kan, men det kommer vi til senere.
Hvor meget koster Google Ads?
Det varierer meget afhængigt hvad du ønsker at annoncere for. Google Ads er bygget op som en auktion, som du måske kender hvis du har prøvet en auktion før i virkeligheden, eller på nettet.
Lad os sige at du gerne vil sælge en ydelse som et rengøringsfirma. Hvis du ville annoncere i en avis, havde du snakket med salgsafdelingen på avisen, og fået en pris på en annonce for dit rengøringsfirma.
Med Google Ads fungerer det lidt anderledes. Google Ads fungerer som sagt som en auktion, og det man byder på er: søgeord.
Et søgeord er det ord du bruger når du søger efter noget i Google’s søgemaskine.
Lad os sige at du så søger efter ordet “rengøringsfirma”, enten fordi du søger kontorrengøring, eller for du søger privatrengøring. Så går du ind på Google og søger efter dette firma.
De 4 øverste resultater du så ser i toppen af siden, er betalte annoncer. De kan se sådan her ud.
De resultater som er nedenunder de 4 øverste resultater, og som der ikke står “Annonce” ved siden af, er de såkaldte organiske resultater. Det er altså resultater som man ikke betaler for, men som kommer til at ligge på side 1 fordi at Google vurderer at de hjemmesider leverer et godt resultat til brugerne.
Det er det som man kalder SEO. Her har vi for eksempel en side om vores SEO bureau i Aarhus og København.
Disse SEO resulater koster ikke ikke noget, men kan være meget svære at opnå og koste mange arbejdstimer. Så på den måde koster de noget alligevel.
Og det er der at Google Ads har en fordel i forhold til SEO. At du kan komme i gang med sælge på nettet, lynhurtigt, bare du har nogle penge at annoncere for.
SEO tager lang tid.
Den præcise måde at Google udregner hvor meget du skal betale for et klik på søgningen “rengøringsfirma”, som vi brugte som eksempel lige før, er ikke super kompliceret, men det er ldit for kompliceret at forklare hele processen i forhold til at jeg har lovet at den her guide til Google Ads bliver en guide for begyndere.
Så lad mig forklare det kort her.
Der er som du kunne se 4 pladser på side 1 på søgningen “rengøringsfirma”
Der findes også Google Ads annoncer på side 2-3 og 4 i Google for denne søgning.
Det vil sige at man skal byde højere end de andre på auktionen, hvis man gerne vil ses på side 1.
Lad os sige at det koster 50,- kroner per klik, at man får på sin annonce, og at det er det som det koster at være på side 1 på den søgning.
Ugen efter kan det så være at det koster 65,- kroner at beholde sin plads. Dette er fordi at dine konkurrenter har budt mere på denne søgning. Sandsynligvis for at presse dig ud fra side 1.
Nu er det så at du skal vurdere om det kan betale sig for dig at betale 65,- kroner per klik. Dette er også ofte et lidt kompliceret regnestykke, som jeg heller ike vil gå for dybt i her. Men kort fortalt kan jeg sige at det måske kræver 100 klik, før end du får en kunde via dine Google Ads annoncer.
Det vil sige at du nu har betalt 6500,- kroner til Google for at få en kunde. Hvis denne kunde bliver hos dig i 2 år, og betaler dig 3000,- kroner per måned, har du tjent 72.000 – 6.000 kr i annonceudgifter- X beløb til andre udgifter såsom løn og materialer for at passe denne kunde. Dette regnestykke er det kun dig, eller din bogholder, der kan regne ud helt præcist.
Man kan få prisen ned på sine kliks til Google Ads, hvis man har en hjemmeside, og annoncer af høj kvalitet. Det hedder Quality Score på Google sprog. Igen er det for avanceret for begynderen at forstå hvad det betyder, men tilmeld dig vores nyhedsbrev, og du vil snart få guides til mere avanceret Google Ads.
Der er en del mere til det at optimere sin Google Ads konto, således at man betaler mindst muligt, og får flest mulige kunder ud af det. Og det er derfor at nogle mennesker vælger at ansætte et Google Ads bureau som vores, således at de ikke skal tænke på dette, men koncentrere sig om at lave deres egne produkter gode.
Men jeg kommer ikke mere ind på hvad Google Ads koster, og hvordan du kan holde prisen i den her begynder guide.
Hvad er der godt ved at bruge Google Ads?
For nogle få år siden var Google Ads for de flestes virksomheders vedkommende en virkelig god forretning, hvis de havde en bare nogenlunde Google Ads medarbejder, eller bureau, ansat.
Det vil sige at klikpriserne var lave, og man kunne få en kunde ret billigt for sit markedsføringsbudget.
Men desto flere der bruger Google Ads, desto flere er der til at byde på auktionen, og det presser priserne op for alle.
Så på nogle søgninger er Google Ads overhovedet ikke en god forretning, simpelthen fordi at klikprisen er for dyr, i forhold til hvad man får ud af det. Men på rigtig mange andre søgninger, er Google Ads stadig en rigtig forretning for virksomhederne. Og det skriver jeg ikke kun fordi, at jeg håber at du vil ansætte os som et Google Ads bureau der kan hjælpe jer med at lave gode profitable kampagner, men fordi at det er sandt.
Tænk over det, hvis Google Ads ikke var en god forretning for virksomheder, hvorfor er der så så mange virksomheder der år efter betaler Google for at kunne annoncere hos dem ? De fleste af de virksomheder har selv regnet på om det er en god forretning for dem, og det er det.
Desuden laver vi også mange andre former for online marketing her i vores bureau
Udover SEO, som jeg har nævnt, så laver vi også:
Så den dag at Google Ads ikke mere er en god forretning for os selv, eller for vores klienter, så stopper vi bare og arbejder videre med en anden metode.
Hvad er der dårligt ved Google Ads?
Det dårligste ved Google Ads er at det koster penge. Det lyder dumt at sige det på den måde, men den dag du ikke betaler Google penge mere, så stopper din forretning fra det ene sekund til det andet.
Det er der at SEO har en fordel. Det tager lang tid at få resultater med SEO, men når du først er kommet på side 1, så kan du ofte blive der i et år eller mere, uden at arbejde mere på siden, og uden at betale penge til nogen.
Det er dog ikke i alle brancher at du kan dette med SEO.
I nogle meget konkurrenceprægede brancher har de SEO folk ansat der arbejder fuldtid på kun 1 hjemmeside, og de stopper ikke selvom de ligger nummer 1 på alle søgningerne. Simpelthen for at skræmme konkurrenterne væk.
Men altså med Google Ads skal du “pay to play”, og det sekund du ikke gør det mere, er det slut.
En anden ulempe ved Google Ads er at hvis du ikke sætter dine kampagner ordenligt op, så kan du ende med at betale Google en masse unødvendige penge. Dette sker mere ofte end det burde, og er både fordi at begyndere tror at de nemt lige kan sætte nogle gode kampagner op, og fordi at Google ikke er særligt gode til at forklare begyndere, hvordan de kan spare penge på Google Ads.
Gæt selv hvorfor.
Til sidst vil jeg sige at Google Ads bliver dyrere og dyrere for hvert år, så man skal være forberedt på at festen ikke varer for evigt, og allerede nu begynde at se sig om efter andre alternativer, såsom Facebook annoncering, SEO og Linkedin annoncering. De fleste større firmaer bruger allerede alle disse annonceringsmuligheder, og nøjes ikke kun med Google Ads.
Den her begynderguide til Google Ads er hermed nået en slutning, men det har langtfra dækket alt hvad der er at vide om Google Ads, det er kun en guide til det allermest basale, således at du ved hvad det er til at starte med.