Hvad skal du vælge ? Google Ads eller SEO
Hvis du har et begrænset marketingbudget, og du skal vælge imellem Google Ads eller SEO, så har vi her lavet en guide der viser fordele og ulemper ved begge marketingkanaler.
Står man med den overvejelse om man skal vælge Google Ads (tidl. kaldt Google Adwords) kan der her kort nævnes fordele og ulemper vedrørende SEO vs Google Ads marketing.
SEO fordele
Når først arbejdet er udført, er det aldrig spildt arbejde. Du har nu en masse content på dit website som er optimeret.
Når /hvis du begynder at ranke på dit indhold, så får du gratis kliks så længe at du ranker. Du kan ranke længe på samme søgeord. Vi har set sites der ranker i flere år, uden at der laves ekstra arbejde på siden.
I brancher med høj konkurrence skal du dog konstant optimere på dit site med nyt content, nye links og nye forbedringer af user experience med mere. Men det skal dine konkurrenter også.
Når du optimerer dine SEO landingspages, så optimerer du samtidig for et højere Kvalitetsresultat (Quality Score) i Google Ads. Dette sker fordi at du giver Google Ads algoritme mere kvalitetsdata at arbejde med, når at du har seo-optimeret en side. Det betyder at du får lavere klikpriser i Google Ads, ved at lave god SEO.
SEO ulemper
Det tager lang tid.
Dette er uden tvivl den største ulempe ved SEO.
I gamle dage kunne man få værdien af et link ret hurtigt, indenfor 14 dage. For 10 år siden, cirka, så gik Google selv ud og redigerede i deres algoritme, så at det nu kan tage helt op til 3 måneder, før end at du får et rankingboost af dit nye gode link.
Dette gjorde de, uofficielt, for at gøre livet surt for folk der lavede ulovlig spam- linkbuilding. Vi har haft mange samtaler med klienter der ikke kan forstå at vores arbejde tager så lang tid at vise resultater, og det er helt klart en ulempe, både for os som seo bureau, men også for vores klienter.
Men det er en pris vi må betale, fordi at der findes en masse andre som spammer nettet med seo-spam.
En anden ulempe er at man selv med en masse hårdt arbejde, og en masse tålmodighed stadig ikke ved om man får de resultater man håber på. Det er ikke altid en rar usikkerhed at have med sig i arbejdet.
Husk at det er Google der bestemmer, og selvom vi med vores 17 års erfaring med SEO på højeste professionelle niveau har lavet mange gode cases, så ved vi stadig ikke 100% hvad Googles SEO formel præcist indeholder. Dette er en forretningshemmelighed de har.
Vi vil dog gå så langt som at sige at hvis du leverer godt content til nettet, lytter til folk med erfaring og holder dig fra snyd, så er du nået langt
Google Ads fordele
Fordelene ved betalt annoncering på Google og PPC generelt (Pay Per Click – Betalt annoncering, såsom Facebook annoncering ), er at du får resultater med det samme. Du skal ikke arbejde særligt hårdt for det, du skal ikke have tålmodighed, du kan konkurrere på søgeord, som du dybest set ikke har en chance for at konkurrere på med hensyn til SEO.
Betalt annoncerings (PPC) ulemper
Den største ulempe ved betalt annoncering er at så snart du ikke betaler Google mere, så har du ingen synlighed mere.
Vi har for eksempel lige haft Corona-krise her i verdenen. Her har mange butikker måtte dreje nøglen om. Det betyder at de ikke har penge til betalt annoncering mere, men hvis de havde lavet SEO sideløbende, eller i stedet for, så havde de stadig kunne få kunder ind i butikken, og dermed meget nemmere starte op igen, eller måske helt undgå en konkurs.
En anden ulempe ved PPC er at det på overfladen ser så nemt og rart ud. Men tag ikke fejl, der er benhård konkurrence der også.
Google Ads foregår dybest set på samme måde som en auktion, og hvis du har konkurrenter med dybere lommer end dig, så kan de bare presse dig ud af auktionen, eller gøre det så dyrt at du ikke kan tjene penge på det.
Vi har flere gange måtte stoppe kampagner, ligemeget hvor meget vi har prøvet at optimere på dem, simpelthen fordi det ikke var muligt at tjene på Ads kampagnerne.
Der ligger også en del mere optimeringsarbejde bag en succesfuld Google Ads konto, end man lige skulle tro. Der kan man optimere på teksterne i annoncerne, billederne, budstrategier, målgrupper og meget mere. Altsammen noget der skal harmonere perfekt for at lave den mest profitable PPC kampagne
Vi er både et certficeret Google Ads bureau, og vi er anerkendte som et af de bedste SEO bureauer i Danmark, så vi kan være en god partner til dig når at du skal have lagt marketingstrategi, og dit marketingbudget skal se om de kan indeholde både Google Ads, Facebook annoncering, SEO eller bare en af de 3 kanaler.
Kontakt os, og få en uforpligtende samtale